Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Turks/Ottomaans. (Ff snel op Google gekeken)

1 like

Bedoel je dat de “jewels” in het uurwerk nep zijn (dus niet functioneel)?

Zoals ik begrepen heb zijn die extra metalen kapjes met rood gekleurde stenen die er op geschroefd zijn voor de mooi, de functionele stenen zitten er onder. (Ik dacht ergens op watchuseek gelezen dus ik weet het natuurlijk niet helemaal zeker)

1 like

Ok, dus wel degelijk voorzien van steentjes, maar sierkapjes eroverheen.
Ja…apart wel…
Ik vind het een mooi exemplaar met deze plaat en de bewerkte kast.
Zou hem zeker op (laten) knappen zodat hij weer loopt!

Hier een standaard zakhorloge,

Geen merkaanduiding. Best wel strak. Goeie wijzerplaat.

Achterkant,

Standaard uurwerk,

Heb ik een vraag voor jullie, weet iemand hoe ik die “c” weg kan krijgen van het binnendeksel? :sweat_smile:

Is dit een namaak uit vroeger tijden?
Denk het niet, het is maar een naam en namen veranderen. Bij emigratie bijvoorbeeld.
Dus ja, ik denk toch wel dat dit een voorloper is van het beroemde merk. Van een oom misschien, een neef of zo. Kan toch? :sleeping: enzovoort.

9 likes

Pateck Geneve is vermeld in het horloge merkenregister:


Klik op plaatje voor méér scherpte.

Met een bijzondere opmerking daarbij :slightly_smiling_face:

5 likes

Ik heb ergens ook zo ééntje, was wel een heel gedoe met rechtszaken en zo.

Hier staat wel één en ander tussen.

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden, leuk om te lezen.

1 like

Net binnen; Twee Tissot chronometers, beide met een in-house kaliber 115:

Nr1, emaille plaat, 17 jewel versie, dateert uit 1926.

Nr2, Gelakte wijzerplaat, bijzonder gedecoreerde 21 jewel versie, dateert uit omstreeks 1927.

Overigens lopen ze geen van beide, dus wel weer werk :sweat_smile:

13 likes

Gaaf !!!
Ze zien er nog mooi uit. :+1:

1 like

Absoluut, zeer nette staat nog. Zeker de moeite van het repareren waard :grin:

1 like

Er komt nog zelden iets leuks voorbij op MP of andere sites voor de Minerva verzameling, maar vorige week ineens drie tegelijk :smiley:.

De laatste is nu ook binnen, dus ook maar even showen!

Minerva werd in Nederland geimporteerd door de firma Post uit Amsterdam. Bij die Minerva’s staat dat ook netjes op de wp gestempeld:

Maar er was nog een NL importeur, in een brochure die ik heb van Post staat dat voor het zuiden de firma Andriessen uit Helmond de leverancier was. Waarschijnlijk een samenwerking tussen beide bedrijven.

Ik heb er weleens op gezocht, maar nog nooit een nette “Andriessen” Minerva tegengekomen, tot afgelopen week dus.

Erg blij om deze vrij simpele stopwatch aan de collectie toe te kunnen voegen!


10 likes

Uit een lotje met allemaal leuke dingetjes😜 Geen idee wat het is, moet ik nog uitzoeken. In ieder geval duidelijk een tot polshorloge omgebouwd zakhorloge.

6 likes

@Plees nou friso dat is een horloge met een bouwjaar 1900 tot 1910 ergens waarschijnlijk, ok heb er twee, vrijwel gelijk qua wijzerplaat en caliber. Ze komen best veel voor.
Leuk hoor.

Ah, leuk om te horen. Ik kon zo hauw geen merktekens op het uurwerk ontdekken, weet jij welk uurwerk er in zit?

12 likes

Heb me weer eens laten verleiden om een zakhorloge te kopen :blush:. Een Tissot cal. 210 hunter uit 1933. Is denk ik een zondags horloge geweest, gezien de nette staat. Enige puntje wat ik kon vinden is wat corrosie aan de minutenwijzer :blush:

21 likes

Leuk die wijzerplaat icm de achterdeksel.
Prachtig zakhorloge hoor

1 like

Grappig inderdaad dat terugkerende patroon; geen zomaar willekeurige combinatie van wijzerplaat en kast :sunglasses:

1 like

Topic even uppen met wat kennis die ik onlangs heb opgedaan op een WO2 forum.

Ik heb al heel lang deze stopwatch in de vitrinekast hangen. Dacht dat het gebruikt zou zijn op een skioord of iets dergelijks, vanwege het merk, Slalom, een submerk van Hanhart, en, wat ik altijd gedacht hebt, de inscriptie “standort”, zoals ik het ooit gelezen meende te hebben.


Onlangs had ik hem weer eens in handen en het viel mij op dat er niet Standorte, maar Standarte stond.

Wat gegoogel op SA Standarte leverde heel veel WO2 nazi hits op, dus daarom maar eens op een ander forum nagevraagd of het WO2 gerelateerd kon zijn.

Blijkbaar dus wel en is deze stopwatch gebruikt door de SA, een paramilitaire eenheid van de NSDAP, Hitlers knokploegen.

SA Standarte 2 was blijkbaar gelegerd in de buitenwijken van Berlijn, en blijkbaar is er dus ook een connectie met de stad Stettin, nu Pools, dat noordoostelijk van Berlijn ligt.

Deze stopwatch heeft helaas dus een niet zo frisse geschiedenis, maar ik heb wel weer wat geleerd en hem maar naast een Engelse stopwatch uit wo2 gehangen voor wat tegenwicht :sweat_smile:

Edit, werkt gelukkig perfect, is een sneltikkertje, met een nog mooie wp!

11 likes