Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

De theorie klopt natuurlijk. In de praktijk kan het gebeuren dat de spiraalveer klem zit tussen de twee pinnen of niet mooi centrisch ligt en door het verzetten van de naald beschadigd wordt. Dan is een zakhorloge dat achter loopt minder erg :grinning:
Een loep is hierbij een minimale vereiste om te zien wat het verzetten van de naald met de spiraalveer doet.

Helaas het mag niet helpen door deze te verschuiven. Hij blijft achter lopen zo’n 10 minuten op 12 uur.

Het kan zijn dat de spiraal dan niet in de begrenzer zit onder het kompas.
Dan kan je schuiven wat je wil maar verandert de positie van de spiraal niet, kijk eens goed of onder het kompas de spiraal inderdaad tussen de pennen van de begrenzer zit.

Erg moeilijk te zien , zal er een foto van nemen .

Wens iedereen een fijne weekend :star_struck: :bagel: :pie: :coffee:
Groeten Iwan :motorcycle:

6 likes

Uit de nalatenschap van een overleden kennis. Interessant doordat het blijkbaar ooit nieuw bij een juwelier in Veendam in de provincie Groningen is gekocht. Ik heb daar ooit vlakbij gewoond en een paar jaar in Veendam gewerkt. Ik heb niets op internet kunnen vinden over personen met de naam Goorbach in Veendam. Of zou je Loorbach moeten lezen? Ondanks het ontbreken van de secondewijzer loopt het horloge. Jammer dat ze ooit voor het verwijderen van de wijzerplaat het emaille hebben vermoerd. Zou dat te herstellen zijn? Ik zou de plaat wel graag willen redden. Hij spreekt me namelijk erg aan. Wel radius zeker? Zou het vloeken in de kerk zijn om er lugs aan te laten solderen om hem als polshorloge te kunnen dragen?

1 like

Misschien dat zij iets voor je kan betekenen. Ik heb ooit werk van haar gezien dat echt mooi was.

1 like

Inderdaad:

:slightly_smiling_face:

5 likes

Hee! Dank voor het opduiken. Bij nader inzien was de eerste letter van de naam heel anders dan de hoofdletter G van Gebroeders.

1 like

De beschadiging zit op de plaats waar de pootjes van de wijzerplaat zitten. Waarschijnlijk zijn de schroeven, waarmee de wijzerplaat wordt vastgezet, te hard aangedraaid. Herstellen is waarschijnlijk duur en mogelijk altijd zichtbaar.

Vanmiddag deze Alpina gerepareerd. Ik heb deze al erg lang, maar ik heb hem eigenlijk altijd maar ergens neergelegd en er niet naar omgekeken. Vanmiddag dus even uit elkaar gehaald en schoongemaakt en toen liep ie weer. Niet perfect maar het is altijd beter dan eerst.

15 likes

Geweldig ! Ik ben altijd al een fan geweest van zakhorloges. Hoe meer ik er van zie op ons forum hoe meer ik ze ga waarderen. Het zou me niet verbazen als er weer een moment komt waarbij zakhorloges weer in de picture komen (met bijbehorende prijzen) en dat iedereen gaat roepen : “hadden we maar eerder gekocht toen ze nog goedkoop waren” .

Er is een tijdje een opleving geweest in met name Engeland. Dat scheen te komen door de serie Peaky Blinders.

Nu heb ik hulp nodig. Ik ga vandaag voor het eerst een zakhorloge dragen.
De vraag is alleen hoe…?
Heb echt geen idee. Heb nette gilet gekocht met zakje. Gilet kan net niet dicht dus nu? Zitten rare haakjes aan…

2 likes

Het bovenste haakje is om je horloge aan te clippen. Die moet dan vervolgens in het zakje. Dat schuifje klem je in een knoopsgat. Maarja… je gilet moet wel dicht. Als de ketting lang genoeg is, zou je de clip eventueel nog om je riem kunnen klemmen?

Het andere gedeelte gaat om de winding van de knoop die op het vest zit
aan de buitenkant van het knoopsgat van het vest.
Althans dat heb ik indertijd begrepen.

Tis nog een heel ding. Ik ben rechts dan moet hij in linker zakje. Daar zit wel knoopsgat. Maar knoop red het niet. dan maar ff zo

2 likes

7 likes

Dit is een naamloze.
Het enige dat er op staat is “foreign” op de plek waar normaal gesproken “Swiss made” of “made in Germany” staat.
Ik heb één horloge waar dat ook zo op staat, en dat is een Kienzle. Zou dit dus ook een Kienzle kunnen zijn en waarom staat er “foreign” op?
Het staat ook op de binnenkant van de achterdeksel.
Het is een behoorlijk groot zakhorloge, vijf cm doorsnee.

6 likes

Foreign werd vaak voor Ruhla uurwerken gebruikt die door andere fabrikanten werd gebruikt. Zo heeft Ingersoll UMF Ruhla uurwerken gebruikt die als foreign werden gekenmerkt.

Jouw uurwerk lijkt een UMF Ruhla te zijn.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&UMF_Regular

1 like