Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Just raised from the dead: dit verzilverde quartz zakhorloge.

Allemaal niet zo bijzonder, maar er zitten wat herinneringen aan. Het merk zegt me niets. Het uurwerk heeft 5 robijntjes, wat je niet vaak ziet, en een trimmer om de frequentie van het kristal exact op 32.768 Hz af te regelen.

  • Eén soldeerverbinding gerepareerd
  • Batterijcontactveer vervangen
  • Contactoppervlaktes ontdaan van aanslag
  • Nieuwe batterij geplaatst en kristalfrequentie gecontroleerd

Nog te doen: een beetje poetsen.

7 likes

Dankjewel, ja, zo’n snek is een klein kustwerkje.

1 like

10 likes

Geweldig mooie foto’s van een heel mooi vestzakhorloge. Word ik wel wat hebberig van.

1 like

Misschien dat een quartz voor velen vloeken in de kerk is hier. Omdat ik ook Dolce polshorloges heb vond ik een dolce zakhorloge er bij erg leuk. Bleek ook nog een full set te zijn.

9 likes

Heeft er niemand een minute repeater ?

Prima horloge. Ik moet wel zeggen dat ik het vestzak uurwerk zoals toegepast in veel vestzakhorloges heel mooi vind.

1 like

Dragen… daar zijn ze toch (ook) voor…


11 likes

Kijk dat bedoel ik. Zo’n vestje moet ik hebben

1 like

Deze loopt een dag of acht, gewoon leuk om te hebben. De kast is van “een soort metaal” maar ziet er netjes uit.
De achterkant van het uurwerk is één en al veertrommel .

17 likes

zakhorloge
Mooi klokje loopt wel achter helaas. Nu nog een bij passende ketting scoren om te dragen.

7 likes

Wel, als je het kompas, dus de lange naald die ik op de foto heb aangeduid met twee pijlen, iets verschuift met een kleine pin of schroevendraaier, als volgt,
dus het kompas de lange naald in de richting schuiven die de rode pijl aangeeft, dan zal het horloge sneller gaan lopen, denk erom een fractie van een mm. verschuiven. Je wil niet dat het horloge de marathon gaat lopen.
Blijkt achteraf dat je het kompas iets te veel hebt verschoven, dus dat het te snel loopt, dan schuif je vervolgens het kompas weer een fractie terug richting de groene pijl.
Wat gebeurd er nu in feite, welnu als de spiraal langer wordt door de begrenzing van het kompas dan zal het uurwerk trager lopen, wordt de spiraal korter, dan gaat het sneller lopen, het kompas stuurt de spiraal aan, tussen twee minuscule pinnen onder het kompas zit immers de spiraal gepositioneerd.
Probeer het eens heel voorzichtig.
Dit is een gratis onderdeel stukje clinic van vinwat, succes met kalibreren.

5 likes

Dit ding is een Hebdomas, een acht daags zakhorloge en is een gezocht verzamelobject.
En ja, hier zit een enorme veer in.
Het geheel ziet er goed uit, geen beschadigingen op de wijzerplaat en een fraaie kast.
Ook de deksel van de veertrommel ziet er mooi schoon uit en de borgschroef is origineel, dat zie je tegenwoordig ook een stuk minder.
Een leuke aanwinst in de zakhorloge collectie.

3 likes

Dankjewel, ik was al een poosje op zoek, ze zijn inderdaad gewild en aan de prijs. Vaak zag ik kapotte wijzerplaten.
Nooit geweten dat de borgschroef ook niet origineel zou kunnen zijn, leuk om te weten :slight_smile:
Het was wel even een adrenaline momentje toen na het langdurige opwinden de veer door slipte, maar dat is dus normaal bij dit uurwerk.

Dank je wel Martijn ik zal zodra ik het weekend thuis ben uit proberen.

Wel, dat is niet het geval, de veer kan bij normaal opwinden niet door slippen. Wat slipt er door, hoor je af en toe een ratelend geluid bij het opwinden, dan zijn de tanden van de veerton mogelijk iets versleten.
Maar ik kan je wel een hele goede manier leren om het op te winden zonder dat er slijtage optreed op de opwind tandwielen.

Nou, de hebdomas hoort dus blijkbaar (?) een slippende veer te hebben aan het eind van het opwinden. Dat wist ik niet maar dat hoort dus bij de constructie.
Hoe dan ook leer ik graag over goede opwind methodes :slight_smile:

https://ihc185.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/2291010082/m/219102923

1 like

Nou dat is toevallig! ik heb exact dezelfde, alleen niet zo´n mooie horloge standaard,…even een snelle foto

7 likes

Fijne Omega zakhorloge hoor, standaardje is eenvoudig en nog veel op 2de handse plaatsen te vinden :slight_smile:

Ik ben blij dat ik hem aan het lopen heb, de opwindveer was kapot, met dank aan @PeterLC voor de tip om bij Cousins te winkelen,… deze zit er nu in GR6781DBH

gelijk even plaatje binnenkant.

8 likes