Is dit niet iets voor een museum ?
Hier worden we altijd blij van !
Deze Cortébert Speciale was van de opa van mijn vrouw, Cal 616. Het zakhorloge heeft duidelijk betere tijden gekend, loopt niet meer en voor zover ik kan vinden zijn deze in de 40’er jaren gemaakt.
Ik ben echter benieuwd of iemand hier er meer over kan vertellen en gezien de emotionele waarde die er aan vastzit of jullie een goed adres weten om deze te laten herstellen.
Volgens mij is dat toch een echt Ruhla uurwerk.
Op de website van Ranfft is dit het Thiel Saturn uurwerk.
Ja dat is een Ruhla uurwerk. Waar heb ik gezegd dat het niet zo is ?
Het is alleen geen penankertje zoals we die later van Ruhla kennen.
De horlogefabriek van Gebr. Thiel is later over gegaan in UMF Ruhla.
Volgens mij hier.
Swiss lever is een type uurwerk zoals een penanker een type uurwerk is.
Of een Duplex uurwerk.
Een Russische Vostok is bijvoorbeeld ook een Swiss lever uurwerk.
Overigens is het Swiss lever uurwerk uitgevonden door de Brit Thomas Mudge.
Nu snap ik het, ik noem het altijd een anker uurwerk, vandaar de vergissing.
Graag nog wel even een foto van het uurwerk. Zijn we allemaal dol op.
Laatst een zakhorloge gekocht waar een opmerkelijk houten displaykistje bij zat. Nog niet eerder zoiets tegengekomen.
Alleen moet hij nog even een poosje luchten, kwam blijkbaar uit een rokershol
De Tissot zakchrono die ik erbij kocht was helaas een tegenvaller; een twijfelachtige horlogemaker heeft het nodige moedwillig zitten vernielen om het ding met een verkeerde balansstaf aan het lopen te krijgen (wat uiteraard toch niet gelukt was). Grootste uitdaging wordt het repareren van de aangebrachte schade
Omklapconstructie van hardhout, ik hou ervan.
Er werd toch wel veel gedaan om een zakhorloge als nachtkastklok of display te gebruiken.
Zo grappig welke oplossingen er allemaal zijn.
Leuk!
Inderdaad; heb ook al de nodige constructies gezien om zakhorloges in te hangen of op te zetten en zo als klokje te gebruiken, maar deze inklapbare constructie was nieuw voor mij
Wellicht dat het soms ook meegenomen werd; je kunt het zakhorloge aan je ketting laten zitten doordat de beugel uit het kastje steekt
Een nieuwe aanwinst in een groeiende zakhorloge verzameling. Vrij uniek voor zakhorloges is het 36.000 bph hi-beat uurwerk. Ik moet nog wel een oplossing vinden voor het glas, daar zit een barst in en een OEM glas is niet te koop.
Leuke aanwinst; gefeliciteerd
Wat zit er voor glas in; mineraalglas?
Het is plexi
Neem aan dat er dan wel een universeel plexiglas in zal passen. Moet je alleen iets met de juiste bolling zien te vinden
Hier ben ik wel even helemaal weg van. Schitterend.