Die ziet er inderdaad goed uit Andre
B-Uhr pilot’s watches are all based on a specification by the RLM (Reichsluftfahrtministerium), the Ministry of Aviation in Nazi Germany from 1933 to 1945. For its aircraft navigators, it specified watches whose characteristics were: 55mm diameter, very large for good legibility; movement with a Breguet-type balance spring; chronometer-tested movement; protection against magnetic fields provided by a soft iron inner core; stop seconds function when the crown was pulled out to set the time; a large crown that could be operated while wearing gloves; and a long, double-riveted leather strap so that the watch could be worn over a flight jacket.
1940s Laco Aviator Observation Watch
The watches also had blued steel sword-shaped hands covered in luminous paint, a triangle at the 12 o’clock position to rapidly determine orientation, and the code FL23883 engraved on the side, in which FL stood for Flieger, and 23 for its identification as a navigation watch. Further information (type, production number, movement, order number, manufacturer) was engraved inside the snap-on caseback. There was no indication of the manufacturer on the dial.
The difference between Type A and Type B pilot’s watches derives from the two dial layouts commissioned by the Luftwaffe. Type A (Baumuster A) was made from 1940 to January 1941, and Type B (Baumuster B) from January 1941 until the end of the war. Type A was the simplest type, with numerals at the edge of the dial and the orientation triangle with two dots at the 12 o’clock position. Type B was introduced probably to reduce the possibility of reading the wrong hour. It has a much shorter hour hand with its own scale, and a long minutes hand. The triangle at 12 o’clock doesn’t have the two dots of Type A, but instead it becomes an arrow by means of a short line below.
Wat vinden we van dit model?
215 euro, Seiko VK64 Quartz chronograaf.
Leuke details, sputnik in de O van cosmos.
Blauwe sunburst
Een beetje drukke indeling, maar op het eerste oog best aardig.
Ik heb deze 42mm Soviet pilot heruitgave.
Aardig horloge op eerste indruk. Inderdaad wat druk. Mooie blauwe sunburst. Nostalgische kast en drukkers. Quartz? Hybride mechanisch? Wat is dat precies? Bij een klassieke chronograaf zie ik toch graag een echt mechanisch uurwerk. Maar goed, de techniek van Seiko zal ongetwijfeld ok zijn. Maar niks voor mij.
Ziet er leuk uit en Seiko vk zijn wel betrouwbaar. Mooie techniek trouwens. Ik persoonlijk zou ff doorsparen en dan een met mechanisch uurwerk kopen
Of je neemt deze van mij over
Dat is een aparte met die bandaanzet. Wijzerplaat is wel mooi in balans bij deze
Heren,
Allereerst dank voor alle input die ik van jullie heb gekregen omtrent mijn zoektocht naar een Russische piloten horloge.
Ik ben er nu van overtuigd om de gekozen horloges links te laten liggen. Ik wil achteraf ook geen spijt hebben van een aankoop waar ik zelf eigenlijk niet 100 % achter sta.
Nu ben ik dus in mijn speurtocht deze tegen gekomen als restauratie project. Kleine wijzers van de chrono’s missen en de pushers zijn er niet. Er worden 2 nieuwe pusher bijgeleverd. Volgens de verkoper is het uurwerk (3133) compleet , maar zelfs ik zie dat er toch wat onderdelen missen.
Nu vraagt hij niet de hoofdprijs dus kan het gokje wel wagen denk ik. Ik heb zelf bedacht om een compleet 3133 uurwerk om te zetten, maar dan wel met de wijzerplaat en wijzers van het restauratie horloge. Wat vinden jullie? Kan dit een geslaagd project worden? Of wordt het allemaal erg lastig. Ben niet zo heel bekwaam met het overzetten van wijzers. Heb het wel eens gedaan, maar kreeg de secondewijzer er toen niet op De wijzers van de chrono’s zijn nog kleiner
Als dit slaagt dan heb ik wel een echte piloten horloge Dus heren, wat is jullie gewaardeerde mening hierover.
Ik ben geen horlogemaker dus ik zou er nooit aan beginnen. Ik vraag me ook af “hoe komt dat horloge in zo’n staat??”
Maar als aan goedkope onderdelen kunt komen en de skills hebt zou Ik ervoor gaan
Nou Jeroen ik wil eigenlijk alleen de kast, wijzerplaat en wijzers gaan gebruiken. Dus zal het misschien allemaal wel meevallen
Kast en wijzerplaat zien er nog netjes uit. Wat er met het uurwerk is gebeurd, ik weet het niet
Ik vind het helemaal prima, soms moet je een gokje wagen of iets doen zodat je ervan kunt leren
Zo moet hij dan uiteindelijk worden
Hij vraagt iets van 40 euro dus dat valt mee.
Bij geleverde pushers zijn niet voor die kast , kijk nog eens naar de foto …
Dat is de reden ook een beetje om er iets van te leren zonder dat ik gelijk honderden euro’s weg kieper
Nee klopt Bert, maar ik heb gelukkig zelf nog een compleet uurwerk met pushers. Kijk wel of die passen en anders is er wel aan te komen lijkt mij.
Zijn de pushers zoals je Strela heeft .