Ook een mooie!
Rechts is geen replica, maar het type uurwerk wat voor de replica gebruikt is.
Bijna goed De foto rechts diende alleen maar als voorbeeld. De goedkoopste versie van het Chinese standaard uurwerk is gewoonlijk 17-steens. De foto die ik geplaatst had komt van een gerenommeerde Chinese fabrikant, die er e.e.a. aan verbeterd had.
Leuk om te weten is dat het Chinese standaard uurwerk beschouwd wordt als een uitstekend ontwerp. De dubieuze reputatie is te danken aan fabrikanten die het niet zo nauw nemen met toleranties, productiemethodes en kwaliteitscontrole.
Oeps!
Het was ook te mooi om waar te zijn, hahaha!
Volgens mij zijn de klassieke, originele uurwerken inderdaad heel goed van bouw en kwaliteit, maar ook daar zijn weer veel replica’s van. Vandaar de 10 dollar exemplaren op Ali… En die moet je nou net niet hebben.
Evenmin als een Fou Yong Vostok.
Ok begrijp het nu. Een orgineel Chinees uurwerk dus.
Nee, een replica van een origineel Chinees uurwerk in een replica van een origineel Sovjet horloge.
Nu weet ik het niet meer!
Ik hou het bij orgineel Russisch van goede orginele handelaren.
Horloges met Chinees binnenwerk met als merk- en modelnaam Слава Созвездие (Slava Sozvezdie, oftewel Slava Constellation), waren ook een tijdje populair.
Dit waren geen fakes in de nomale zin van het woord. Jaren geleden gaf het management van Slava (niet het huidige) toestemming voor het gebruik van het merk Slava aan een Chinees bedrijf (er waren geruchten dat de toenmalige directeur een van de aandeelhouders was van dit dochterbedrijf).
Om het echte merk Slava en de Chinese Slava van elkaar te kunnen onderscheiden werd overeengekomen om het nieuwe merk “Slava Sozvezdie” te noemen en ook het logo aan te passen. Enkele modellen hadden Slava uurwerken, maar de meeste werden uitgerust met de automatische variant van het standaard Chinese uurwerk en waren voor circa $20 -$30 via de bekende kanalen eBay en AliExpress te koop.
Zo ook die van mij. Chinees met een Russisch tintje.
Gelukkig is de Slava, die voor mij onderweg is, nog uit de tijd voor de Chinese kopieerdrift… (tenminste, dat mag ik hopen…)
Hij ligt alleen nog wat stilletjes in Oekraïne te wachten om naar Nederland toe te komen… Zal wel iets zijn met visum of zo (of wanneer de post eens zin heeft om die naar Nederland toe te brengen…)
Welk model is het geworden?
Tijd voor een klassieker. De Rodina (thuisland) met kaliber 2415 uurwerk; 1950. Eerste Russische automatische horloge.
Welk model precies het is, dat kan ik nog nergens terugvinden. Wel dat het 21 juwels is. Er zijn wel wat meerdere van deze horloges op het net te vinden, meestal in slechtere staat als deze… Maar helaas maar weinig informatie over dit horloge. Waarschijnlijk met 2414 movement
Maar er is er nog één op weg, een Slava Day-Date, voor de Europese markt (Engelse dag aanduiding). Die komt vanuit Spanje hierheen. Die is in duidelijk goede conditie (uiterst correcte verkoper, gekocht via Chrono). 2428 uurwerk, 26 juwels.
Ik vermoed inderdaad dat het een ‘2414 inside’ is en uit de tweede Moscow Watch Factory komt.
Het is een handwinder, dus dat zou wel kunnen kloppen. Beide zijn overigens handwinders. Daar heb ik op een of andere manier toch een voorkeur voor (Ik probeer de hele tijd mijn automaten met de hand op te winden… )