Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel IV (Deel 1)

Nee! Ik heb de laatste tijd veel met Japanners maar miste toch weer een Rus. Deze had ik al lang op het oog maar was nergens beschikbaar. Ik hoop nu wat verder te kunnen kwa Russen, maar moet nog wel even een nieuw drumstel aanschaffen. Die is helaas kapot gegaan…

1 like

Ja eens een Rus altijd een Rus Yannick! Welkom terug! :grin:

8 likes

Thanks!

2 likes

Mooi hoor met die “coke” insert. Of was het nou pepsi :thinking:

Welkom terug bij dit draadje :+1:

3 likes

Hangt van het licht af hè! Beetje blauw met Cherry rood!

1 like

Helaas was ie al kapot toen ie na 2.5 maand aankwam😅

P.s. De kroon van deze moet je heel wonky uittrekken om de tijd te kunnen verstellen… zit aan een soort slap ijzeren pinnetje? Is dat bij de nieuwere amfibia’s ook zo?

13 likes

Leuk ding! “Russian product” Nog nooit gezien zo’n plaat. Is de moeite waard om hem aan de praat te maken.

Exact zo. Dat is een typische Vostok vinding om het uurwerk te beschermen tegen tikken tegen de kroon. Moet je even aan wennen, maar werkt prima!

1 like

Nee, vind de Amfibia’s altijd net even wat robuster. Deze zijn meer fragiel. Snap wat je bedoeld. Maar ken deze dail met specifieke tekst ook niet. Wel gek.

1 like

Heb hem bij een of andere dude uit wit rusland ofzo via ebay gekocht. Duurde allemaal mega lang… maar tegen de tijd dat ie hier was kreeg ik hem niet aan de praat… hij loopt een paar seconden en dan stopt ie er weer mee :neutral_face: of ik doe zelf iets verkeerd…

Update: Heb net even in mijn mail gezocht. Het is de komandirskie 819980

1 like

Vermoedelijk een automaat? In ieder geval moet hij de eerste keer een eindje opgewonden worden. Wanneer de kroon uittrekt naar eerste klik moet je hem kunnen opwinden. Voel en hoor je duidelijk. Je moet hem wel beetje naar buiten blijven trekken anders haakt de kroon niet meer.

2 likes

Ga morgen even proberen!

2 likes

Nee denk dat er een standaard handwindertje 2414 in zit. Vaak moeten ze even inlopen. Beetje energie erin, goed opwinden en bewegen. Anders toch even (laten?) openmaken en het echappement eruit voor checkup.

1 like

2414A zegt de site, is dat een handwind?

1 like

Yes. En o ja. 2e klik is op tijd zetten. Als je daarna weer wilt opwinden eerst de kroon helemaal dicht schroeven en weer los naar eerste klik.

1 like

Morgen ga ik een poging wagen, zou toch geinig zijn als ik em aan de praat krijg😀

2 likes

Kans is wel groot, als je hem eerder nog niet goed opgewonden had. Maar wat @DirkT ook zegt, misschien een onderhoudsbeurt anders. Wie weet hoe lang dat ding stil gelegen heeft. Vaak droogt de olie bijv een keer uit. Succes!

3 likes

Iedereen die voor het eerst een Komandirskie in z’n handen krijgt weet even niet wat hem overkomt. Hoe wind ik het ding op? Waarom wiebelt de kroon zo?

Kroon losschroeven, heel lichtjes uittrekken (hoor je een klik, dan ben je te ver) en je kunt het horloge opwinden.

4 likes

Bang for your buck

12 likes

Even een break tijdens het thuis les geven.

Vandaag een Sekonda (née Poljot) Strela, Poljot 3017 chronograaf handopwinder zonder schokbescherming.

Dat klinkt als heel fragiel maar dat is het niet want deze horloges gingen gewoon mee de ruimte in met kosmonauten!

19 likes