De Poljot Aviator vandaag.
Vandaag een bijzondere Boctok op de werkbank. Lag al lange tijd in het “to do” bakje. Het bijzondere aan dit type is dat met name de constructie afwijkend is ten opzichte van de gebruikelijke Boctok’s. De kast is volledig van kunststof, heeft geen backcase, het uurwerk zit vast aan een metalen binnenhuis wat door middel van 6 schroeven en een afdichting op de bodem van de kunststof kast wordt vastgeschroefd. Het uurwerk is een 2414A handwinder. Helaas had dit horloge een slecht leven gehad, was gruwelijk vuil, acryl zwaar beschadigd, één schroef gat uitgebroken en alle 6 afdichtschroeven waarschijnlijk door zweet verroest en aangevreten. Ondanks alle ellende vond ik het toch de moeite het een kans te geven. Allereerst de 2414A volledig overhaalt, door de Elma en weer samengebouwd met verse olie. Wordt al steeds meer een routine. Daarna de kast aandacht gegeven. Het uitgebroken schroefgat vol gelijmd met zwarte twee componenten en nadat het droog was opnieuw een 3mm gaatje gefreesd. Schroefjes in de Boley netjes schoon gepolijst en de binnenring voorzien van een nieuwe acryl. Alles weer gemonteerd en besloten recalcitrant te kiezen voor een nieuwe bijpassende bezel.
Heb hem nu een uurtje om mijn pols en moet zeggen dat dit model door zijn kunststof kast fantastisch licht draagt. Ik vind hem geslaagd en blij dat ie in de collectie zit. Heb wat foto’s van de tussenfases gemaakt wat voor degene die wat minder bekend zijn met dit type Boctok het hopelijk interessant maakt hoe Boctok dit zo heeft bedacht.
Op naar het volgende project.
Geweldig!
Leuk horloge en heel mooi gedaan Dirk!
Dank voor het delen.
Indrukwekkend hoe sommige HF leden een horloge zo weer tot iets moois en functioneels kunnen restaureren. Dank voor het delen! Mooie Vostok!
Deze case heb ik nog nooit gezien. Leuk project.
Ik baal verschrikkelijk.
Ik was gisteren aan de slag gegaan om deze Raketa UFO weer lopend te krijgen en het zag er veelbelovend uit.
Het werk moeten onderbreken om uit eten te gaan voor de verjaardag van het vrouwtje. Bij thuiskomst de kapitale fout gemaakt “het nog even snel af te werken”.
Deksteentje op de balans geolied en bij het terugplaatsen van het incabloc veertje kwam ik in de problemen. Pincet waarmee ik de zaak “beveiligde” willen verplaatsen en voor ik het wist was het veertje gaan vliegen. Nog een dik uur gisterenavond en verschillende uren vandaag op de knieën doorgebracht, zonder succes.
Stom!
Ja heel jammer. Klassieker.
Wat mij nog wel eens gered heeft, is met een sterke lamp over de vloer te kruipen. Meer zicht en meer focus waar je kijkt.
Herkenbaar inderdaad geen sloper liggen met een gelijksoortig veertje?
Neen, alles doorgenomen. Wat ik kon vinden zijn de veertjes die omhoog klappen (en vast blijven hangen). De veertjes uit de 2609 schuiven er uit.
Ik zit nu wat op het net zoeken.
Er zijn best wat Oekraïense verkopers op ebay die hele partijen of partijtjes uurwerken aanbieden van het loop of sloop kaliber, heb net een stel Vostok 2409’s gekocht. Precies voor dit soort dingen; een veertje vliegt weg, een schroefje onvindbaar, enfin… Zit vast ook wel wat Raketa 2609 bij als je een beetje zoekt.
Al geprobeerd met de stofzuiger ? Een panty over de opening van de slang ?
Bedankt voor de tip. Ik zat al zo’n setje te bekijken.
Maaaaaaar… goed nieuws! Het veertje is terecht!
Hoe heb ik het gevonden?
Ik heb uit een sloper zo een opklap incabloc veertje gehaald en was dit op het uurwerk aan het passen om te zien of ik er iets bruikbaars kon van maken toen het veertje op de balans viel.
Ik verwijder de balans… wat ligt daar op het niet zichtbare deel van het balanswiel? Het veertje!
Uren heb ik op mijn knieën gezeten, hoofd plat tegen de vloer met een sterke zaklamp, op zoek naar de kleinste slagschaduw. Dit terwijl het veertje slechts een ontsnappingspoging deed van enkele millimeters…
Laten we zeggen dat we een belangrijke les hebben geleerd dit weekend
Steeds het uurwerk zelf ook goed controleren!
Ik kan nog geen werkend horloge laten zien omdat ik wijselijk heb besloten vandaag geen risico’s meer te nemen.
Hele wijze les. In het verleden uit enthousiasme ook wel eens te gehaast iets af willen maken waar ik later spijt van had. Gebeurt niet meer. Gelukkig heb je het onderdeel weer gevonden. Anders was er in dit draadje altijd wel een forum maatje geweest die je had geholpen.
Uit ervaring weet ik, dat als iets wegschiet, het dichterbij ligt dan je verwacht.
Zo vaak rond de werktafel op mijn knieën gelegen, terwijl het binnen een cirkel van 20 cm werd teruggevonden… .
Ooit weken later precies zo’n veertje teruggevonden in een uurwerkhouder, zo’n zwarte van plastic.
Deze blauwe Boctok beauty uit de lappenmand gehaald. Automaatje onderhoud gegund. In de banden voorraad gezocht naar de best passende. Had in leer of kunststof niets waar het blauw in terugkomt. Had nog wel een 18 staal liggen maar wel wel lastige op maat te maken. Heb daar wat tijd voor nodig gehad. Maar ondanks dat vind ik hem uiteindelijk wel passend.
Leuk horloge en staat goed Dirk. Maar lug maat is 20 zeker?
Nope,18mm. 20 had misschien nog iets stoerder geweest maar dan betekent dat een andere kast.