Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel IX

Ja heel jammer. Klassieker.

Wat mij nog wel eens gered heeft, is met een sterke lamp over de vloer te kruipen. Meer zicht en meer focus waar je kijkt.

1 like

Herkenbaar inderdaad :smile: geen sloper liggen met een gelijksoortig veertje?

1 like

Neen, alles doorgenomen. Wat ik kon vinden zijn de veertjes die omhoog klappen (en vast blijven hangen). De veertjes uit de 2609 schuiven er uit.
Ik zit nu wat op het net zoeken.

Er zijn best wat Oekraïense verkopers op ebay die hele partijen of partijtjes uurwerken aanbieden van het loop of sloop kaliber, heb net een stel Vostok 2409’s gekocht. Precies voor dit soort dingen; een veertje vliegt weg, een schroefje onvindbaar, enfin… Zit vast ook wel wat Raketa 2609 bij als je een beetje zoekt.

2 likes

Al geprobeerd met de stofzuiger ? Een panty over de opening van de slang ? :thinking:

3 likes

Bedankt voor de tip. Ik zat al zo’n setje te bekijken.

Maaaaaaar… goed nieuws! Het veertje is terecht!

Hoe heb ik het gevonden?
Ik heb uit een sloper zo een opklap incabloc veertje gehaald en was dit op het uurwerk aan het passen om te zien of ik er iets bruikbaars kon van maken toen het veertje op de balans viel.
Ik verwijder de balans… wat ligt daar op het niet zichtbare deel van het balanswiel? Het veertje!
Uren heb ik op mijn knieën gezeten, hoofd plat tegen de vloer met een sterke zaklamp, op zoek naar de kleinste slagschaduw. Dit terwijl het veertje slechts een ontsnappingspoging deed van enkele millimeters…
Laten we zeggen dat we een belangrijke les hebben geleerd dit weekend :sweat_smile:

Steeds het uurwerk zelf ook goed controleren!

Ik kan nog geen werkend horloge laten zien omdat ik wijselijk heb besloten vandaag geen risico’s meer te nemen.

12 likes

:+1: :grin:

1 like

Hele wijze les. In het verleden uit enthousiasme ook wel eens te gehaast iets af willen maken waar ik later spijt van had. Gebeurt niet meer. Gelukkig heb je het onderdeel weer gevonden. Anders was er in dit draadje altijd wel een forum maatje geweest die je had geholpen.

10 likes

Uit ervaring weet ik, dat als iets wegschiet, het dichterbij ligt dan je verwacht.
Zo vaak rond de werktafel op mijn knieën gelegen, terwijl het binnen een cirkel van 20 cm werd teruggevonden… .

2 likes

Ooit weken later precies zo’n veertje teruggevonden in een uurwerkhouder, zo’n zwarte van plastic.

1 like

Deze blauwe Boctok beauty uit de lappenmand gehaald. Automaatje onderhoud gegund. In de banden voorraad gezocht naar de best passende. Had in leer of kunststof niets waar het blauw in terugkomt. Had nog wel een 18 staal liggen maar wel wel lastige op maat te maken. Heb daar wat tijd voor nodig gehad. Maar ondanks dat vind ik hem uiteindelijk wel passend.

12 likes

Leuk horloge en staat goed Dirk. Maar lug maat is 20 zeker?

Nope,18mm. 20 had misschien nog iets stoerder geweest maar dan betekent dat een andere kast.

1 like

Vandaag de raketa perpetual

Fijne avond

14 likes

Staat er natuurlijk een nette USSR Raketa UFO te koop hier wat verder. Vraagprijs 19 euro ofzo.

Alsof ik nog niet genoeg gekocht had :sweat_smile:

7 likes

Heej! Die ken ik! :grin:
Fijn dat ie bij jou in goede handen is. Die band staat er echt goed op!

1 like

Één van mijn eerste aankopen direct uit de fabriek geleverd

6 likes

Met Bud Spencer en Terence Hill!

Uren naar die films gekeken! :cowboy_hat_face:

What’s out for rattlesnake 's. :wink:

Have nice day folks!
(I hope to see my old lady back today.)

9 likes

14 likes

In afwachting van Old Lady met door @vouwfietser hersteld geheugen, (gerepareerd datum mechanisme) nog even mijn nieuwe paard. Deze galoppeert ook perfect op tijd! (ok, de datum laat ik staan :wink:)

13 likes