Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel IX

Mooi! De liefde voor Casio en de Russische horloges vroeg bijbrengen.

4 likes

En vandaag ook wat liefde voor de lucht einzeiger
Blijf het maar apart/mooi vinden om maar 1 wijzer te hebben,helaas niet zo accuraat af te lezen als de Casio van bram27 “mini me” 🥸

11 likes

Dat kan ook zo Bram. :wink:

6 likes

Zeer goed argument. Heb alleen nul verstand van vintage Quartz dus waag me daar niet aan.

1 like

Nieuw Bram, was een reiseu met spullen van de oude fabriek. Iemand heeft dat opnieuw opgestart en oude modellen opnieuw uitgebracht. Heel leuk voor een paar tientjes. Maar vrees dat het nu ook ingezakt is.

Hun teksten waren wat amateuristisch, maar bijzonder aardige man. We hebben hem nog geholpen met een Engelse vertalig van de instructies. :grin:

Hier is een vintage orginele van dezelfde fabriek. Van de fraaie verzameling van Netgrafik.

Maar die Casio voor je zoon is prima hoor. Zit je maar wat te plagen. :blush:
(Kon ik mooi die digitale horloges weer eens posten)

6 likes

Vandaag die Generalskie binnen, echt een leuke Rus. Dus gelijk maar even een NA aangemaakt :wink:. Ik vind die kroon een heel stuk minder wiebelen dan die Amphibia en submariner. Van de week maar eens een dagje gaan dragen, zit wel lekker om de pols :smiley:. Had gelijk wat vraagjes gesteld in die NA :smiley:

9 likes

Verschilt nog wel eens per horloge. En dit is ook een handwinder, dat maakt misschien ook nog verschil.
Veel plezier er mee! Past goed bij de rode hamer en sikkel.

1 like

Kommandirskie (en dus ook Generalskie) modellen hebben wel een eigen kroon, wat kleiner en met minder inhoud dan die van de Amphibia. Vaak wiebelen die daardoor inderdaad wel wat minder. Ook de mate van slijtage op de kroon speelt wel wat mee.

1 like

Als we het over de Sovjet modellen hebben dan is dat niet helemaal waar. De meest gangbare stalen kroon op de Sovjet amphibians is dezelfde als die van de komandirskie met een metalen omslag.
Er is niet super veel over te lezen, maar op WUS zijn er hier en daar verwijzingen.

https://www.watchuseek.com/threads/vostok-mod-the-revival-part-ii-the-re-revivaling.5191217/post-53343192

https://www.watchuseek.com/threads/vostoks-garbage-can-lid-crowns.4740375/post-46450451

https://www.watchuseek.com/threads/quality-of-vostok-stainless-crowns.5186715/post-51749947

De kronen van de nieuwe Vostoks zijn wel volledig staal. Daarnaast zijn er iets afwijkende kronen zoals in onderstaand plaatje. De gebolde variant van het standaard model en eentje die volledig afwijkt.

7 likes

Ha, die groene tank heb ik. :grin:

7 likes

Ik had twee 119 Amphibia s met handwinder uurwerk. 2209 meen ik. Die kon je ook stuk strakker en exacter bedienen. Overigens is de bouw kwaliteit bij de nieuwere Amphibia s ook minder constant dan bij de oudere. En inderdaad slijtage en of geen of verkeerd onderhoud speelt ook zeker rol. :blush:

Ik heb niet veel echte Soviët Amphibia horloges in mijn bezit maar dit strookt niet met mijn ervaring. Ik heb zelf nog nooit een Kommandirskie of afgeleid model gehad met zo veel speling op de kroon als de Amphibia modellen. Ik heb geen nieuwe modellen met de nieuwe stalen kroon, daarover ga ik me zeker niet uitlaten. Foto’s in de threads die je linkt laten een kroon zien die erg vergelijkbaar is met de rechte Amphibia kroon (maar dan inderdaad van messing) en niet de bolle kroon van de Kommandirskie, die voor zover ik weet rechtstreeks verchroomd messing is?

EDIT: bovenstaande opmerking is wel enkel van toepassing op Kommandirksie horloges met de kleinere gebolde kroon, niet deze met de rechte kroon! Dat onderscheid had ik zeker moeten verduidelijken…

1 like

Net zoals de vervangende kronen van Meranom. Van massief gedraaid materiaal. Ik heb er een aantal oude “blikken” kronen vervangen voor deze.
Ik heb niet gemerkt dat hiermee de bediening exacter werd helaas. Sommige oude ‘blikken’ kroon Amphibia’s van mij zijn juist weer heel goed en fijn in de bediening!
Blijven Russen he, tikje onvoorspelbaar, heeft ook wel charme.

1 like

Op de speling heb ik nog nooit gelet, ik zal er morgen eens naar kijken.

Ik wil even verduidelijken dat ik het had over de kleinere, gebolde kronen zoals op de Generalskie hierboven. Niet over de rechte kronen zoals op veel oudere Kommandiskie modellen. Beetje verwarrend van mij.

Ik heb de mijne ook nog, enkel de zwarte met ingekorte secondewijzer is vertrokken.

12 likes

Vandaag ook maar een vostokje om

8 likes

De ode aan de Slava Amphibian

13 likes

12 likes

Wat staat daar Bill?