Ik kon toch niet wennen aan dit spiegelpaleis. Omdat dit toch een goedkope bezel was heb ik even een DIY brushing (groene spons) uitgeprobeerd. Het is nog veel te ruw, maar geeft wel al een idee. Veeeeeeel beter, naar mijn mening.
Aangezien dit uurwerk toch nog vlot verkrijgbaar is, ben ik aan het denken om de bovenkant van de kast en het bandje ook te brushen. Maar dan wel op een betere manier. Of dit type bandje zich leent voor een brushed look is een andere vraag. Maar wie niet waagt, …
Iemand ervaring hiermee?
Zeg dat wel!
Dus…
Ik had dat ook met deze. Toen maar eens uit de hand aan het schuren geweest op de bezel. Helemaal tot op het messing is makkelijker dan net een beetje mat schuren. Maar wat je ook kiest, zorg voor een duidelijke schuur richting. Alles radiaal of alles centrisch bijvoorbeeld.
Gewoon afwisselend draaiende beweging en heen en weer lijkt me lelijk te worden.
Maar je eerste actie ziet er prima uit!
Ok. Dus opletten om niet te veel te schuren bij deze. Maar ik heb nog een komandirskie waar een messing bezel wel leuk zou staan
Die bezel staat trouwens super op jouw Amphibia.
Dank je. Ja dat schuren, de messing bezel had ik dus ook gewoon gematteerd willen afleveren. Maar de fout gemaakt om allerlei bewegingen te maken. Toen zag het er niet uit!
En dus, …dan maar alles er af. Meranom leverde ze eventueel ook zo af. En dat pakte heel aardig uit vond ik.
Persoonlijk vind ik deze bezel gewoon te groot voor deze kast. Vooral omdat de 420 een 18mm band aanzet heeft word het nog eens extra zichtbaar.
Al eerder gezegd: ik krijg Oris bamischijf associaties met deze bezel. Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening. Verder een super toffe Vostok.
De 420 kast is relatief klein en ja de bezels zijn gauw te dominant er op. Ook veel geëxperimenteerd. Deze grijze was nog een van de kleinere van Meranom. Dit gaat nog wel. De grote bezels heb ik maar geen foto van bewaard.
Uiteindelijk heb ik, heel saai, op de meesten de originele bolletjes bezel er weer op gezet. En ben tevreden.
Met Scotch and Brite krijgt je de beste resultaten. Zijdeglans look.
De bolletjes passen er gewoon heel goed op. Helemaal in lijn met het originele Scubadude ontwerp vind ik.
Net zo goed als dat een blanco bezel alleen op een Panerai past.
Experimenteren is natuurlijk altijd leuk maar uiteindelijk kom je toch vaak terug op het origineel, bij mij ook vaak nog qua band.
Dat begrijp ik ergens wel. Met de glanzende bezel vond ik dit wel veel opvallender en ook storend. De bezel steekt (wel slechts minimaal) uit. Ik krijg het niet goed op foto dus heb even gemeten met de schuifmaat. De 420 kast is 39.5mm en deze bezel is 40mm.
Met de brushed bezel is het veel minder storend. Daarom dat ik ook even verder wil en de kast, maar vooral de bracelet opschuren. Moest het niets worden kan ik altijd nog terug polijsten, of een nieuw horloge kopen.
Welk type ScotchBrite raad je aan?
Deze Special Edition heeft standaard een brushed 420 kast. Maar ook een iets vlakkere bovenzijde van de lugs. Afgefreesd vermoedelijk. Zeer geslaagd vind ik.
Ziet er inderdaad goed uit. Heeft deze ook een andere kroon?
Ja, met Vostok embleem.
Dat hoorde bij het pakket, plus andere bezel, band en achterdeksel.
Kaart van Antartica, met sterretje op de locatie van poolonderzoek station Vostok.
Ook wat duurder dan. Af en toe brengen ze zo’n opgewaard horloge uit bij Meranom. Meestal zijn sommige onderdelen ook gewoon te koop daar. M.u.v. de bewerkte kast.
Leuk detail. En leuk horloge.
O ja en andere iets langere en strakkere wijzers. Vergelijk bijv. De seconden wijzer. Net even bij Meranom gekeken, momenteel geen losse kronen en 1 SE.
Bij aanschaf vervangende kroon, goed letten op de lengte van de stem. Of te wel de lengte van het as je. Bij de 420 kast de kortste versie. Er zijn 3 maten volgens mij.
Een “grof” model en zonder vostok embleem.
Orginele opmeten of goed opletten bij bestellen, meestal staan de geschikte kast nummers er bij.
OK, het is niet de bedoeling dat dit mijn modtopic gaat worden, maar ik wou mijn resultaat toch even delen. Zelf ben ik er namelijk heel tevreden van en zou ik dit 100% aanraden.
Gisteren toevallig nog een grijze Scotchbrite pad gevonden thuis. Deze geeft een veel zachtere brushing. Dus daar maar even mee aan de slag gegaan. Mijn bevindingen:
Bezel (5min) - De originele bezel even aangepakt. 10 rondjes draaien en klaar.
Bamibezel even opnieuw gedaan, maar ik moest al snel stoppen omdat de messing er inderdaad doorkwam. Minimaal zichtbaar.
Bandje (10min) - Vastgeplakt op de ondergrond om zo te kunnen schuren. Maar best vervelend met die endlinks die steeds los kwamen. Ik heb geprobeerd de brushing zo dicht mogelijk te laten passen bij de sluiting. Dat is aardig gelukt. Het bandje steekt wat af tov de kast, maar dat is bij het origineel ook zo.
Kast (15min) - Ik wou de zijkanten gepolijst houden, dus afplakken duurt wel even als je het netjes wil doen. Is dit perfect gelukt? Nee. Soms verschoof de tape een tikje door het schuren. Voor de rest is de kast snel klaar. De 420 heeft niet veel boven oppervlakte.
Ja, blah, blah, zoveel tekst. Waar blijven de foto’s? Hier even naast elkaar met een nog originele Amphibia.
Bandjes
En terug op de bami, speciaal voor de fans. @fdpg1963
Zoals gezegd, vind ik het een 100% verbetering.
Wat denken jullie? Yay or nay?
Yay