Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel IX

Klinkt niet fijn inderdaad. Hopelijk gaat het over na vaker dragen. Anders inderdaad retour leverantier. Alleen is dat laatste een beetje tricky momenteel. Laatste optie dan een kenner hier er naar laten kijken. Wij kennen er een paar. :blush:

1 like

Trusten

10 likes

Wel nachtlampje uitdoen please. :+1:

2 likes

Ik leg hem op zo’n kussentje. Hier met een banden tooltje.

Vervolgens pak ik deze zelfgemaakte messing stift met oud schroevendraaier handvat.
Hiermee rustig en stevig in een inkeping van de ring zetten.
Stevig drukken en steeds een inkeping verder plaatsen.
Spoedig zal hij iets gaan draaien en steeds makkelijker verder draaien.
Bij goed gebruik geen uitschieters. Dichtmaken geheel omgekeerd. Dus wel steeds rond gaan langs de inkepingen.

Er zijn ook tools met 2 of 3 tanden, maar ik ben er niet dol op.

2 likes

Die gebruik ik om m de eerste slag los te draaien en als laatste om m vast te draaien. Muurvast hoeft niet uiteraard.

2 likes

Dank voor de uitleg, ik heb nog wel wat zacht spul liggen waar iets mee kan maken. Goed om te weten dat die ring los genoeg zit dat je hem op 1 nokje open kunt duwen.

2 likes

Let op.
Niet met een simpel schroeven draaiertje doen! Kans op uitschieters!

Ik heb messing gebruikt omdat het iets zachter is dan staal. Verder eerst de stift exact even breed als de ring gevijld. En dan onder kleine hoek
Zodat hij netjes aanligt tegen de nok. Kost wel even voorbereiding dus. En controle van de handen.

Als je niet handig bent, probeer eerst op een oudje. :grin:

2 likes

Yes, ik bedoelde zachter metaal. Weet niet zeker of ik nog messing heb liggen maar iets zachters dan rvs zit er wel bij:) Misschien dat alu zelf wel werkt als ik het stiftje kort houd.

Morgen even prutsen.

2 likes

Hou ons op de hoogte.

Ik had paar jaar geleden precies hetzelfde verschijnsel met een nieuwe vostok. Ik voelde aan de rotor (dat opwindgewichtje dus :wink:) En die bewoog stroef inderdaad. Dat was nog voor die oorlog, dus gewoon voor garantie naar Meranom teruggestuurd en werd netjes opgelost.

Succes!

1 like

Nou, update…
Ik heb hem nog eens open gehad, gekeken of er dus wat ruimte op t uurwerk zat, dat is minimaal aanwezig.
Toen nog eens gekeken terwijl ik hem probeerde op te winden. Wat mij opviel is dat ik de kroon niet gewoon helemaal door kan blijven draaien, maar hij telkens terugveert. Maar!
Het tandwieltje welke door de kleine pijl wordt aangewezen is ook maar een half tandwieltje, en het grote draait wel gewoon rond als hij door die kleine wordt aangedreven.

Als ik hem dan opwind, er komt na een keer of 20 ook een duidelijke stop, blijft hij lopen. Hij loopt nu al een uur of 20!

Ik denk dus, dat het mijn onwetendheid met betrekking tot handwinders is geweest… :nerd_face: :sweat_smile:

2 likes

Klinkt eigenlijk als niks aan de hand. :wink: :+1:
Dat “halve” tandwiel is volgens mij de pal die het direct terug lopen van de veerton (grote tandwiel) voorkomt. Zodat hij gelijkmatig spanning kan afgeven over vele uren.

2 likes

Ik ben nog niet aan het tooltje toegekomen (twee jonge kinderen;)) maar hij loopt inmiddels nog steeds zonder extra opwinden dus ik kijk het eerst maar gewoon eens even aan. Wie weet doet hij het gewoon prima!

2 likes

Mesh is binnen :slight_smile:

18 likes

Dat staat m goed! Nooit echt fan van mesh banden, maar deze combi smoelt goed.

1 like

Niks mis met een meshband als je het mij vraagt,

11 likes

Mooie mesh is niet lelijk. :grin:

Draagt comfortabel ook. :+1:

Moet wel zeggen dat er een flinke ruimte is tussen de kast en begin band. Verder zijn ze koud als je ze omdoet. (Watje) :wink:

Ik had een 20 mm met zo’n clasp, die was veilig. (Altijd een gesloten band)Okeah. Maar ook een van 18 mm met zo’n open haakje waar weer een klepje overheen valt. Die schiet verraderlijk snel los als je hem slordig omdoet. Heeft mij een gevallen horloge gekost. :flushed:

11 likes

De meeste russische horloges zien er mooi uit met mesh bandjes.

2 likes

Elektronika5 :slightly_smiling_face:

Minder goed afleesbaar door de Tand des Tijds :nerd_face:

10 likes

Zou een goede foto kunnen worden. :thinking:
:wink:

3 likes

Ja, dat dacht ik dus ook (te laat, want ik heb daar al een inzending) :wink:

2 likes