Vostok-1/Gagarin tafelklok!
Ik heb in het verleden een vergelijkbare gekocht.
Als je naast je vostok verzameling iets grappigs erbij wilt is dit origineel. Is een molnija!
Is geen reclame of zo! Ik weet er zelf verder niets van qua verkoper
2 van mijn Vostok’s liepen de eerste paar keer dragen meer dan 10 minuten per dag achter.
Nu spatzuiver. Inlopen noemen ze dat.
Geef het de tijd en je zult waarschijnlijk snel genoeg tevreden zijn.
Ja, er werd trouwens ook vaak opgemerkt dat ze eerste tijd te snel liepen.
Remedie, een week dragen dan uit laten lopen tot stilstand. En dan weer opwinden en dragen.
Dan zouden ze het snelst ingelopen zijn. En inderdaad paar keer geconstateerd bij een nieuwe dat ze eerst te snel liepen en later binnen de 10 - 25 sec plus of min per dag. Maar ook te langzaam komt voor en inlopen moeten nieuwe zeker.
Na al die aandacht voor de Kosmonautica, maar weer eens een Electronica posten. Zal ze ook weer eens gaan opstarten. Batterijtje er in en de manual weer lezen. Smaak weer te pakken.
32 juwelen betekend als alles goed is een automaat. Als je hem met de hand opwindt, komt er dan een moment waarop je de kroon niet meer kunt draaien (zonder absurd veel kracht te zetten)? Indien wel is het een handopwinder. Als je oneindig kunt blijven draaien aan de kroon dan is het een automaat.
Nouja, hij is niet nieuw, ik denk dat hij al heel wat jaartjes meegaat.
Ik heb m nu 2dgn niet gedragen, maar opwinden ging niet, kroon sprong door veerspanning direct terug. Caseback eraf gedraaid, toen liep hij gewoon weer. Caseback dicht, op tijd gezet, en toen liep hij weer niet. Ik weet niet meer precies wat ik daarna deed, maar hij loopt nu. Ga t nu even in de gaten houden hoe lang hij loopt.
Ik zou haast zeggen dat de caseback te dicht erop zit, of dat de kroon niet goed terugkomt.
Na 1 dag dragen? En een nacht van de pols af? Had je hem, vooraf de eerste dag, eerst ca 20 slagen met de hand opgewonden? Dat is wel verstandig om wat voor spanning te geven. Daarna moet de automaat het bij kunnen houden, bij elke dag dragen.
Ik had een oude handwinder die dat ook had. Toen zat er een anti magnetisme schildje in. Dat hoorde blijkbaar niet. Toen dat er uit was liep hij goed. Maar ja het lijkt er op dat het achterdeksel spanning op het uurwerk zet.
Is de pakking ring nog goed, of is die wel aanwezig? Anders zakt deksel te diep misschien?
Ik heb m nu ietsje losser gelaten. Kijken wat dit doet, uiteraard uit de buurt van water houden. Maar, pakking leek me vrij nieuw. Zag er niet broos of slecht uit.
Zit ook nog te denken aan een wat loszittend uurwerk. Zodat hij iets kan verschuiven en misschien de stem van de kroon wat onder druk zet. Die zou je, voorzichtig, kunnen checken. Maar misschien kan een echte horloge sleutelaar nog iets toevoegen.
Inderdaad na 1 dag dragen, ik had hem eerst flink met de hand opgewonden, zeker 20 slagen. Hij stond vanochtend rond half 12 opeens stil en moest opgewonden worden (kon hem niet tot leven wekken met een tik oid).
Ik kijk het eens een tijdje aan, of dit een patroon gaat worden.
Misschien wel een idee, even kijken of het opwindgewichtje, of hoe dat ook heet, wel beweegt bijvoorbeeld. Ik kan hem niet horen draaien zoals bij mn speedmaster als ik hem een slinger geef met mn oor er tegen in ieder geval.
Is die ring los te draaien zonder speciaal gereedschap of kan ik daar het beste even iets voor aanschaffen/klussen?