Wat ik er aan heb gedaan:
Bij aankomst bleek de stift niet in het uurwerk te blijven zitten. Het uurwerk viel steeds stil en de originele kast bleek behoorlijk wat slijtage te hebben.
In eerste instantie heb ik het uurwerkje geserviced, maar bij het demonteren brak er een pootje van de tirette af. Misschien was deze al zwak en verklaart het waarom de stift niet bleef zitten. Ondanks dat de Vostok uurwerkjes als een tank () zijn gebouwd, is het afbreken van het pootje van deze tirette uitvoering een veel voorkomend probleem.
Na de service liep het horloge prima, maar viel toch weer een keertje stil. Het probleem bleek bij de spiraal te liggen en na het fatsoeneren van de balansspiraal was dit euvel verholpen.
Het glas was in slechte staat. Ik wilde deze nog netjes poetsen, maar omdat ik nog een glaasje had liggen, heb ik de oude eruit gedrukt om te vervangen voor een nettere. Bij het eruit drukken brak het flinterdunne glaasje direct, dat was zeker geen origineel glas.
Het horloge was eens erg favoriet, want de kast en kroon hadden behoorlijke draag- en gebruiksporen.
Nu had ik nog wat Vostok onderdelen liggen, waaronder een nette kast met kroon en glas. Het horloge zou dan niet meer origineel zijn, maar wel in een nettere staat. In overleg met Bill gekozen voor de nieuwe(re) kast en de boel weer in elkaar gezet.
Deze Vostok, met zijn bijzondere wijzerplaat, is weer klaar voor een nieuwe ronde.
Heel veel plezier ermee.
Buitenkant met tandenborstel. Dopen in wat lauw water met wat sop. Lekker tussen de lugs en even snel over de achterkant boenen. Glaasje polijsten en klaar
Vooral van de wijzerplaat afblijven😁
Een heel allerdaags merk bij de Russen zelf. Op mijn cursus Russisch aan de volks universiteit vertelde ik dat ik wat Russische horloges had en daarom de taal ook wel interessant vond. Onze lerares noemde gelijk Pobeda? Tja die had nu net niet.
En zo helpen we @BroederBill weer de winter door.
Je hebt weer mooi werk afgeleverd.
Heb je nog veel Boctok onderdelen liggen?
Misschien goed eens te inventariseren wie in dit draadje Boctok parts op voorraad heeft en ook nog eens kan servicen?
Nee, niet heel veel meer. In het verleden wel regelmatig aan Vostoks en andere Russen gesleuteld. Ik heb er nog een Vostok liggen, die ik in elkaar moet zetten en dan is het wel klaar met onderdelen, op wat losse vezels en wijzerplaten na.
Doen jullie dat ook weleens? Gisternacht, rond 12.00u even tv uit en kijken naar de datum wisseling. En vooral of je de klik hoort! En ja hoor, en ik hoor toch niet super. Leuk die mechanische dingen!