Echt Bas?
Ik vind het wel een geloofwaardig artikel. Maar heb geen verder onderzoek gedaan.
Echt Bas?
Ik vind het wel een geloofwaardig artikel. Maar heb geen verder onderzoek gedaan.
Weet je wat het is Bas, misschien zijn die feiten en documenten er helemaal niet en maakt iedereen zijn eigen verhaal op basis van het bewuste krantenartikel. Over de Desert shield zijn inmiddels heel veel verhalen te lezen en in de basis lijken ze allemaal een beetje op elkaar. Beste is, als je je over dit onderwerp onsterfelijk wilt maken, naar Christopol afreizen, in je beste Russisch de beslissers van toen interviewen en je onderdompelen in de archieven van de Boctok company. Waarschijnlijk kom je erachter dat Russen niet zo van archiveren zijn en die mysterie rondom het Desert Shield verhaal wel zullen waarderen en vrolijk hebben meegedaan in het produceren van allerlei uitvoeringen zolang de roebels maar blijven rollen. Het was een stuk eenvoudiger geweest als de eerste 10.000 stuk waren voorzien van een certificaat van echtheid gekoppeld aan een uniek serienummer. Maar het is waarschijnlijker dat het oorspronkelijke idee van de Desert Shield iets minder wetenschappelijk is als dat wij hadden gehoopt. En daarmee houden wij het mysterie rondom de Desert Shield vrolijk in stand en blijven blijven we lekker bezig. Zolang je maar hiervan bewust blijft bedenk je wel drie keer voordat je een buitensporig dure Desert Shield koop alleen maar omdat die “origineel” is.
Voordelig is nog mild uitgedrukt Jan! Het gezin eet nog steeds boterhammen met pindakaas…
Wat ik bij de teksten deze kerel mis…. Is het besef dat in de laatste jaren van de Sovjetunie en het begin van het “nieuwe” Rusland het land volledig failliet was en er een gebrek aan ALLES was. Kortom iemand met en vrij gemankeerd historisch inzicht.
Horloges in deze periode werden gefabriceerd van wat er voorhanden was aan onderdelen.
Dus als deze man beweert “dit is een serie X want die heeft dit of dat bezeltje of die en die caseback en als het horloge dat niet heeft dan is het geen serie X” dan kletst hij uit zijn nek want in die periode zijn er ook gemaakt met standaard caseback of een andere bezel. Waarom? De onderdelen waren er en de horloges waren te verkopen waardoor er brood op de plank kwam.
Van @Koppie deze Desert Shield overgenomen. Zonder Vostok logo, met made in USSR daarop. Het is denk ik wat @BG1 zegt; uit die periode kun je geen pijl op trekken wat ‘af-fabriek’ werd geleverd of door distributeurs/verkopers nog werd aangepast.
Dat er op 6 geen made in USSR (of in het Russisch) staat ben ik vaker tegengekomen op internet.
Update over de oranje scuba. (Hier op een modding kiekje van verleden jaar). André wil een poging wagen het probleem op te sporen. Is niet zeker of dat lukt, hij denkt aan een nog onbekend probleem bij het automatisch gedeelte. Aardig van hem, wanneer het niet lukt heb ik pech gehad. Ik laat het tzt weten.
Ik denk dat dit de overgang periode is tussen de CCCP en het Rusland van nu rond 1992
Nu dat we het toch over Desert Shield hebben ,alleen nog een horloge .maar om daar nou veel aan uit te geven ,dan had ik het beter 30 geleden kunnen doen.
Het is toch wel interessant, en in fabrieken hebben ze ook lopen freubelen bv met oude voorraden, en dan nog de tussen handelaren, want in de Oekraïne zitten aardig wat vaklieden.
Ja klopt dat wordt er zo ongeveer verteld. En dan steeds ‘wildere’ combinaties bouwen met behulp van onderdelen die over zijn. Ook werden later nieuwe wijzerplaten geprint. De redenen zullen ongetwijfeld zijn, alles aanpakken wat maar weer wat, bij voorkeur, buitenlandse valuta oplevert.
En het gebruik maken van de populariteit van het desert storm verhaal.
De historische achtergronden van hoe de cccp er aan toe was toen, daar heeft hij het inderdaad niet over.
Verkoopt hier iemand misschien een groene Vostok Amphibia Scuba dude? Idealiter ook al met een groene bezel
Exact, spijker op z’n kop. Had het niet beter kunnen formuleren.
Zeer waarschijnlijk wel. De bezel past op o.a. de 420 kast. Zie specification. En die Komandirskie heeft een 420 kast.
vraag van mijn vrouw, waarom is op een romeinse klok de vier altijd met een niet bestaand cijfer IIII ,( IV, maar deze ziet men bijna nooit op een paar enkele kloken na