Interessant. Inderdaad waren deze demagitiseerders een vast attribuut in de banden periode. Alleen hoe behandel je je horloges hier nu mee Jan? Is het zo dat als je deze demagnetiseerder op spanning houdt dat ook het magnetisch veld in stand blijft? Betekent dat je dezelfde techniek moet toepassen als met de Chinese blauwtjes?
Wat bedoel je met Chinese blauwtjes Dirk? O wacht. Chinese demagtiseer apperaten natuurlijk. Die ken ik zelf niet.
Maar het resultaat was zeker ook verrassend voor mij.
Deze gaat op het lichtnet.
Er staat een waarschuwing op, zodra hij echt warm in de hand wordt, stekker eruit. Niet langer dan enkele minuten meen ik.
Ik las op het forum dat sommigen dan ook achterdeksel verwijderen voor beter effect.
Ik heb eerst maar eens de stift langszaam, heen en weer, en vlak boven achterdeksel bewogen. Filnk aantal keren. Ik meen ook nog een keer boven het glas. Het apparaat werd nauwelijks lauw. Toen horloge een weekend weggelegd. Gisteren dus dit resultaat.
(Ik dacht mogelijk ook nog aan een door vettigheid verkleefde spiraal. Maar dus niet.)
(En achterdeksel hoeft er dus niet af bij deze. Wel misschien als je er een anti magnetisch schildje in hebt.)
NA. Een orginele, lekker nostalgische “blikken” Vostok band.
@Gurbe had deze te koop. We hebben een vlotte en prettige transactie gehad.
En hij ligt klaar om op de gedemagnetiseerde blauwe scuba te monteren.
Deze ene wilde ik helemaal orgineel maken. Ik heb het doosje en papieren ook.
Ik weet het, is een bijzondere hobby.
Altijd spijt gehad dat ik mijn eerste ooit weer verkocht heb. Vandaar.
Die dingen kunnen inderdaad heul veul hebben.
(Zonder rubbers te water gegaan, even laten drogen en loopt nog steeds)
Wellicht moet ik toch maar eens wat met olie gaan doen
Zeker weten Ed en hoe leuk dat al je bandjes mooi passen bij de wijzerplaten
Die band was toch 20mm?
Dat is de truc, 50 Hz en bewegen om het magnetisme, dat strak in één richting stond, door elkaar te “schudden”.
Ik had mijn twijfel gezien de uitvoering. Die kende ik uitsluitend van de 420 kasten.
Even een pb, en klopt. Hij heeft de advertentie ook netjes nog gerectificeerd. Maar ik kocht hem direct toen.
De wasmachine overleefd? Duidelijk, als we moeten vluchten voor oorlog of natuurramp de Vostok om.
Aha, duidelijk. Dat is inderdaad dan op deze wijze de meest effectieve truc. Mooi dat je dat positief hebt ervaren, weer een tooltje erbij.
Als je nog een keer een originele stalen band nodig hebt, ……laat het mij weten. Heb er nog genoeg (nieuw) liggen.
Ik zal het onthouden Dirk! Dank!
Een heel gezeul aan je pols.
Heerlijk met de hobby bezig geweest.
Wel even goed kijken en geduld. Je hebt een kras voor je het weet.
Met mijn slanke polsen moet ik altijd inkorten.
Netjes is aangegeven welke pinnetjes er uit kunnen.
Fijn afstelling met kleine push pins in de verstelbare clasp. En dat voor een paar roebel productie kosten. Respect!
En met dank aan @Gurbe
Alsof ie er op hoort!
Mooi resultaat!