Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Dit is zeker speciaal Gerhard!
Het zal je werk maar geweest zijn. Kan Folkert zich ook wel wat bij voorstellen denk ik.

:radioactive:

Dit symbool is ook mooi verwerkt in de wijzerplaat!

1 like

Ja, die mensen waren gruwelijk moedig. Velen van hen wisten dat het niet goed voor hun gezondheid zou zijn, want ook al gaf de regering weinig informatie, wisten de professionals onder de brandweer en het leger in 1986 genoeg voer stralingsgevaren. Of dat bij de civiele vrijwilligers ook zo was, is een ander verhaal.

2 likes

Ik vind de vormgeving van de cijfers ook erg mooi. Kortom, prachtig geheel.

2 likes

Deze zoek ik al sinds ik besmet ben met het Vostok virus!

Helaas, het is een soort HFLE.

Overigens is er ook een standaard “Pripyat” versie, gebaseerd op de zwembad klok die is stil blijven staan. Maar die vind ik minder mooi. Het radioactiviteit symbool op deze speciale editie spreekt mij natuurlijk wel aan.

Daar draait het uiteindelijk om. Het is natuurlijk een kernramp die zijn weerga niet kent. En in tegenstelling tot Fukushima, welke ramp door toedoen van een zware aardbeving was, is de ramp in Tsjernobyl puur door moedwillig(?) fout handelen van mensen ontstaan. Menselijke fouten gecombineerd met Xenon vergiftiging in de reactor, maar dat is een technisch verhaal…

3 likes

De sniper dial Piet. Kruisdraden zoals in het vizier van een geweer. Die cijfers doen mij denken aan die gestempelde teksten op militaire vorraad kisten. Behoorlijk militair geïnspireerd dus. De lichtgroene lume op deze zwarte plaat is ook apart. Hier zie je de kleur wat beter. :wink:

Is ook als 12 uurs uitvoering gemaakt maar dan zonder datum. Eigenlijk nog wat strakker vind ik.
(Inmiddels zijn er weer nieuwe varianten op dit thema zag ik net. )

5 likes

Moge Folkert,

ja, dit was een forum-LE en zal niet opnieuw gemaakt worden. Meranom heeft nog een restant bezels en wijzerplaten in de verkoop gehad, maar die verdwenen bloedsnel en ik was er te laat voor. Dit horloge heb ik via Ebay, alweer van iemand die een verzameling van de hand deed. Ik heb er wel voor moeten betalen via m’n neusgaten, maar ik wilde het ding echt hebben. Ik kijk dagelijks op sites als Ebay voor dit soort schaarse gelegenheden en ik heb er een geldreserve voor. Als ik iets zeldzaams zie, hap ik vaak meteen toe.

Het verhaal rond de RBMK-1000 centrale is een konijnenhol. Het was een speciaal ontwerp dat goedkoop laag verrijkt uranium kon gebruiken, maar waar toch 3000 MW thermisch vermogen uit geperst kon worden. Er zat veel grafiet in voor moderatie en ook onderaan de regelstaven zaten grafietlengtes als een soort afrem-tussenstap tussen volledige passage en volledige absorptie van de neutronen. Er zou een test worden uitgevoerd die spanningsuitval simuleerde. In zo’n situatie schakelt de reactor uit en genereert geen stoom meer voor de turbines, maar moet nog wel gekoeld worden. Er moet noodstroom voorhanden zijn waarop de reactorkoelwaterpompen kunnen blijven draaien. De nood-dieselgeneratoren hadden meerdere tientallen seconden nodig om online te komen en men wilde testen of de uitloopmassa van de niet meer aangedreven stoomturbines voldoende was voor het opwekken van stroom voor de pompen totdat de dieselgeneratoren het overnamen.

Het vermogen van reactor 4 werd geleidelijk omlaag geschroefd om de test voor te bereiden. Maar het netwerkregelcentrum in Kiev belde de centrale op en zei, dat de reactor nog moest bijspringen om een piekvraag op te vangen. Toen na dat bijspringen het vermogen opnieuw werd verlaagd voor de test, was ondertussen het testtijdpad fors onder druk gekomen en werd de procedure geforceerd versneld, waardoor de reactor op gegeven moment bijna niks meer leverde omdat door elementenhalvering ontstaan xenongas in het primaire circulatiewater veel neutronen had geabsorbeerd. Men heeft toen bijna alle regelstaven helemaal omhoog getrokken, wat een onbegrijpelijke en onveilige stap is, die heel snel tot op hol slaan van de nucleaire reactie leidt zodra er weer meer neutronen zijn. En dat is feitelijk ook gebeurd. De reactor kwam ineens weer tot leven en men kreeg de regelstaven niet meer snel genoeg naar beneden. Zelfs niet via het noodprogramma via de veelgenoemde “AZ-5”-knop. De grafietlengtes aan de onderkant zaten in feite in de weg, omdat ze veel minder neutronen absorbeerden dan het boroncarbide dat erboven zat. Onder de regelstaven en in de grafietlengtes bouwde de hitte enorm op en het water ging over in superverhitte stoom en werd uiteindelijk gesplitst in waterstofgas en zuurstof, waardoor de reactor explodeerde.

Het helemaal omhoogtrekken van de regelstaven was verwijtbaar, maar niet alle schuld lag bij de bedieners. Er was hun te weinig verteld over het speciale en riskante gedrag van de grafietlengtes onder de regelstaven, de protocollen voorzagen niet in de scenario’s die de bedieners tegen waren gekomen, en de manuals deugden niet. Het ontwerp en de protocollen werden aangepast, maar de meeste RBMK-1000 centrales zijn inmiddels buiten dienst.

Heb ik het zo redelijk samengevat?

6 likes

Dat was de inderdaad de fatale fout. De regelstaven kwamen klem te zitten. Als “onze” (kleine) kernreactor in Delft (2,3 MW) onverhoopt stopt bij b.v. een stroomstoring, dan moeten we binnen een half uur weer starten omdat er anders al teveel Xe-135 ontstaan is wat neutronen absorbeert en anders 24 uur wachten tot het vervallen is. (ca. 9 uur halveringstijd).

6 likes

Een discrete Vostok vrijdag.

10 likes

Vond de mini serie Chernobyl buitengewoon indrukwekkend om te zien.
Vanuit jullie vak fascinatie waarschijnlijk ook gezien.
Komt dit ook een beetje overeen met de werkelijkheid?
Chernobyl (TV Mini Series 2019) - IMDb

2 likes

Wat ik ook opmerkelijk vond was het opleven van de dierenwereld in de jaren er na.
Was dit volgens verwachting? Met name mbt de schadelijke werking van de straling ook op dieren.

1 like

Als Oekraïne straks bij Europa hoort, dragen wij daar dan toch ook de verantwoordelijkheid voor.

1 like

En een foto van de mijne in daglicht,

10 likes

Dat zou je vaker moeten doen, nu komt ie veel meer tot zijn recht.

1 like

De Oekraïne is geografisch een volledig Europees land. Of ze ook ooit bij de EU komen is een ander verhaal. Over Tsjernobyl zullen in dat geval wel afspraken gemaakt worden om niet met Sovjet Russische erfenissen opgescheept te worden. Om niet in Off-Topic politieke verhalen te belanden in dit draadje zal ik mij van verder commentaar onthouden.

1 like

Ja, dat “xenon-vergiftiging” in een reactor was al ontdekt in 1944, maar ik geloof dat de Russische protocollen voor de Chernobyl-reactor er niet in voorzagen dat het zo’n sterk effect kon hebben. Ze hadden eerst de staven stukje bij beetje omhoog getrokken en de reactor reageerde totaal niet. Vandaar waarschijnlijk die domme beslissing. Toen de reactor weer vermogen opbouwde, liet men de staven weer zakken, maar dat ging met 40 centimeter per seconde. De staven waren 7 meter lang en totaal naar beneden laten zakken zou dan 18-20 seconden duren. Omdat de grafietuiteinden onderaan de staven water verdrongen en water een veel betere moderator is dan grafiet, was er in die grafietsectie enorm veel ingesloten energieontwikkeling, die niet door water kon worden afgevoerd. Er is veel discussie over geweest of ontwerpers dat grafietdeel mogelijk ook hadden bedoeld als boost-experiment waarover niks aan de bedieners is verteld, en dat maakt het verhaal tot konijnenhol. Toen er op AZ-5 werd gedrukt, was het in ieder geval al te laat. Ik geloof dat er kort een piekvermogen van 30 GW is gemeten.

Ik heb me deze vrijdag weer fors bezondigd aan off-topic-verbuiging, en ik zal dat goed maken. Weinig bekend buiten Rusland is horlogemaker en ontwerper Sergei Trifonov uit de stad Cheboksari. Hij ontwerpt wijzerplaten en wijzers voor voornamelijk Vostok horloges en modificeert Vostok horloges op bestelling. Hij was degene die op het idee kwam om van de klok in het Lazurny-zwembad in Pripyat een horlogewijzerplaatversie te maken. De Vostok-fabriek heeft dat idee “geleend”. Dit is een gemodificeerde Vostok van Trifonov, met texturering (dmv. zandstralen) en een zelfgemaakt Lazurny-wijzerplaat. De schildpad op het kastdeksel is Trifonov’s eigen merkteken. De plaatjes zijn van internet gehaald. Geen eigendom helaas, no such luck, zeer kleine oplage voor insiders.

12 likes

Juist omdat vandaag Vostok vrijdag is. :+1:

15 likes

Daarom gebruiken “wij” uitsluitend water als moderator.

Ik ook een beetje, maar als je dichtbij een kernreactor werkt krijg je dat soms.

Ik vind 'm echt heel mooi.

1 like

Nice. Zo komt hij inderdaad beter tot zijn recht.

Goed idee. En een heel cool horloge. Met een stuk geschiedenis er aan.

2 likes

Nu alleen nog in deze versie te koop:
https://www.vostok-watches24.com/catalog/tschernobyl-pripyat/

1 like

Ja, die met witte wijzerplaat heb ik ook, maar die kon ik zo gauw niet vinden. Veel van mijn horloges zitten in de fabrieksdoosjes in grotere opslagdozen. Dus dat is soms zoeken. Het horloge van Trifonov heeft een volledig oplichtende wijzerplaat met een zeer goede kwaliteit lume. Vostok gebruikt daar lume-folie voor, om de prijs laag te houden. Die folie is er nu ook in kleurtjes. Ben ik in dit geval niet zo kapot van, maakt een kermis van het oorspronkelijke serieus bedoelde en erende Pripyat-idee.

2 likes