Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Ja, dat Vostok “medisch” horloge is gewoon gebaseerd op de klassieke “Kirovskie 1943” lijn, als extra modelletje. Serie 540 heeft gesloten caseback en 550 display caseback met iets versierd 2415-uurwerk. De 55016B zit nou in de vaste modellijn, er is volgens mij geen oplagelimiet.

Ik weet niet zeker of het medisch horloge van Vostok er al eens eerder was. Ik denk van niet. De Slava “doctor” is een klassieker, daar zijn al diverse uitgaven van geweest. Er is ook een uitvoering met dezelfde kastvorm en gewone witte cijferplaat, die noemen ze in Rusland de “koelkast”. Hij wordt tegenwoordig ook geleverd in een blikken doosje dat eruit ziet als een koelkast.

We kennen de prijzen van Meranom, die zijn de afgelopen jaren een stuk hoger geworden. Ze zijn daarnaast ook “upmarket” gegaan en verkopen minder budget Komandirskies en meer luxe modellen. En Buyalov heeft uiteraard zijn eigen microbrand en het Attaché-merk erbij. Hij begon ook Sturmanskie te verkopen toen Volmax samenwerkte met Vostok en daar uurwerken van inkocht. Bij Meranom hebben ze ook de “prijsdifferentiatie per locatie” ontdekt, die al werd gebruikt door o.a. vliegmaatschappijen. Als je met een nieuw IP-adres of een apparaat met gewiste cookies Meranom bezoekt en de site op standaard Russische taal laat staan, krijg je prijzen in Roebels te zien. Maar zodra je laat vertalen naar Engels of als de site-software in de gaten krijgt dat je in het buitenland zit en eerder langs bent geweest, krijg je veel hogere Dollarprijzen te zien.

2 likes

Toen ik daar nog kocht, tot een paar jaar geleden, betaalde ik gewoon in roebels. Vanwege de betere koers. Dat kon met paypal. Netjes ingelogd als Nederlandse klant. Maar ik koop voorlopig niets meer bij.

En inderdaad dat vostok medisch model lijkt mij een nieuwe variant. Gebaseerd op een bestaande lijn. Met wat inspiratie uit die dokters horloges. Voordeel is dan de lage prijs.

Al weer 2 dagen deze 31659 hackende Sturmanskie om de pols. Dit serieuze “RVS kast” horloge voelt echt wel wat steviger om de pols dan bijv een Amphibia 420.

De bediening van de chrono gaat ook steviger en meer solide dan bij mijn andere 3 “civiele” chrome kast 3133 Poljot’s. Zwaardere veren, of strakkere toleranties?

9 likes

Kameraden, d’r staat iets in het blauw

11 likes

Van Bas kun je prima kopen mensen! Heb wel wat ervaring! :wink:

2 likes

Heel mooi! Maar ben nu even met iets anders uit het blauw bezig. :wink::stuck_out_tongue_winking_eye: Niet Russisch…

2 likes

Een prachtige Heineken Vostok.

Ik heb de dames-versie, met een kwarts uurwerk. Die was wel goedkoper, maar het uurwerk hield er dan ook na een week al mee op. Die jij hier laat zien, ik vind het nog weinig voor zo’n gaaf exemplaar.

Ik kreeg meer “Rode Ster Belgrado” associaties. Maar ik drink ook nooit Kattenpis :grin:

1 like

Hier bekend als uilenzeik.

3 likes

Een bezoekje aan deze site, 75sec.com, is ook heel verhelderend. Twaalf pagina’s “aftermarket” wijzerplaten voor van alles en nog wat, inclusief de chrono’s, de poljot deluxe, de Raketa Big Zero, de “Gagarin” etc. etc. etc. Dit is waar die gasten hun materiaal kopen.

Er zijn trouwens ook kasten, wijzers — alles voor de ambitieuze knutselaar. Als je ergens een min of meer origineel uurwerkje scoort kun je daar heel simpel een “New Old Stock” horloge omheen bouwen en als ik zo op ebay rondkijk gebeurt dat ook op grote schaal.

Ruime keus inderdaad.
Leuk voor eigen gemaakte mods. Zolang er bij verkoop maar eerlijk over gecommuniceerd wordt. Zo’n grote schaal aan artikelen had ik niet verwacht. Bedankt voor de info.

Thnx ik kende deze link nog niet. Ga daar eens in duiken

2 likes

Ineens zie ik alles op Ebay in een ander licht. Bedankt voor het delen, deze kende ik nog niet. Helder verhaal.

1 like

Ik heb eigenlijk nog nooit ergens gezien dat er eerlijk over gecommuniceerd werd.

Je ziet op ebay veel van die “marriage watches”, met oude Molnija 3602 uurwerken die in een nieuwe kast worden gestopt met een wijzerplaat die lijkt op die van het zakhorloge. Dat kun je ook allemaal op die site kopen, die kasten en wijzerplaten, maar dan maak je op z’n minst nog iets nieuws en geen fake versie van iets dat al bestond.

1 like

Precies!
Zo lang het in de persoonlijke hobby sfeer blijft is het nog leuk. Maar voor "handel’. Jammer!
Ik herinner me er ook een met een russische landkaart, en dan miste er een eilandje voor de kust. Of zoiets. Werd langer geleden al mee gesjoemeld.

Foto van Tom.

De Sputnik.

En nog een orginele van Bas! @BG1

Ik heb er lang geen gezien hier trouwens.

Die meridaan lijnen mochten ook niet raken meen ik. Daar herkende je de fake ook aan.

7 likes

Haha die vibe heeftie inderdaad!

1 like

Klopt! Mooi verhaal achter het glaasje, dat is trapezoïde en was kapot…… niet te vinden…. Tot via Instagram een Bulgaarse medeverzamelaar me een opknapper schonk met een nog intact glaasje! Envelop met enorm veel postzegeld, heerlijk die vriendelijkheid onder Sovjet verzamelaars!

7 likes

What has been seen…

3 likes

:rofl:
:beers:

Maar neem dan een… :wink:

:+1:

7 likes

Het blijft toch een beetje een beest.

9 likes