Toch nog even over de Elektronika’s.
Eerst nog voor de aardigheid, een scherm foto van de oude website. Nicolas had wat moeite het woord roebel te vertalen. Maar voerde de bestellingen keurig uit dat zeker.
Voor de aardigheid ook maar eens die eerder besproken correctiefactor opgeroepen.
Die factor stond, zoals verwacht na nieuwe batterijen, op 0,0.
Nu eerst 10 dagen laten lopen en dan de afwijking (voor af achter lopen) delen door 10 en invoeren als factor. Kan als plus of min waarde.
Om nu in die mode te komen staat fout omschreven in de manual voor de CHN54 van toen. (Misschien is dat inmiddels ook gecorrigeerd. )
De CHN 55 manual is correct. Als volgt: pusher K3 (links onder) 3 keer indrukken en vervolgens vasthouden tot 0,0 verschijnt.
Helemaal waar Folkert, maar ik vind het wel geinig te onderzoeken of het ook werkt.
Herinner me van die eerste jaren dat ze toch wel meetbaar gaan afwijken.
Nu ga het gewoon eens testen. Na invoer van een correctiefactor over 10 dagen, weer op nul en vervolgens weer na 10 dagen een volgende controle.
Ben benieuwd en wordt vervolgt. De 22e is de eerste controle om 9.30u.
Ik realiseer me nu dat je op deze foto hier de afwijking duidelijk ziet. Ik denk dat ze toen al zo’n 2 jaar liepen op de eerste batterijen. Toendertijd corrigeerde ik ze nooit.
Maar… bij het losmaken van de band van de Scubadude bleken alle Russische bandpennen compleet lam te zijn! Ze kunnen blijkbaar slecht tegen water, in tegenstelling tot de horloges. Binnenin alles verroest. Als ik hier mee door was gelopen had de Scubadude vroeger of later op straat gelegen… Alles vervangen door “Swiss” type pennen van STRPS.
Hoor je dit @BG1 Bas?
Ik heb op advies van jou ooit een hele partij ingekocht bij Meranom. Wederkerig hebben we ze ook voor elkaar bijbesteld.
Extra dikke, oersterke voordelige pennen. Dat dikke kan overigens een klein nadeel zijn bij banden met een nauwe opening.
Ik zie dat alleen de 20mm en 24mm er nog in voorraad zijn. 1dollar per stuk. En de diameter is 2mm!
Ik vermoed trouwens dat die dikke pennen van betere kwaliteit zijn dan die standaard gemonteerd zitten.
Ik meen dat de orginele een slagje dunner zijn en van een blijkbaar slechter waterbestendig metaal.
Ben er in ieder geval zeer tevreden mee, maar ik ga bijna nooit met die duikers het water in.
Die radioroom blijft een fraai horloge Folkert!
En gelukkig geen datum venster. Dit laatste meen ik (ook) serieus.
Zeker nu Dirk 'm in de 420 kast heeft gezet. Alleen vind ik de Radioroom qua tijdperk niet helemaal bij de bracelet passen maar dat is mijn gevoel. Comfortabel is het wel.
Dat zou echt niet staan bij de Radioroom wijzerplaat.
Dat is zeker een prima keuze. Geeft ook meer het beeld van die ronde scheepsklokken.
Las nog even ergens een aardig weetje.
“The sinking of the Titanic resulted in the Radio Act of 1912 that required 24-hour radio watches. The disaster also led to clocks in the newer radio rooms featuring three-minute periods marked in red . That three minutes provided a silent period when only emergency radio messages could be transmitted.”
Dat de Titanic eigenlijk de start er van betekende wist ik nog niet. Over tijdperk gesproken!
Band staat prima! Mooi klassiek.
(Kijk morgen maar even waar ik mee kom. )
Ooit had ik deze in mijn Panerai zitten nadat ik die van Tony had overgenomen. Ze hebben geen flens, bijna niet te verwijderen. Bandje wisselen is een crime. Ik ben 100% over op de “Swiss” pennen.