Maak er een mooie Vostok vrijdag van iedereen.
Duidelijk verhaal, in tegenstelling tot de klokken in de scheepshutten dateren de horloges pas van eind jaren 80 dus de bracelet past prima.
Hele fijne Bostok vrijdag. Goede discussie over de pushpinnen. Heb ze altijd bij Cousins gekocht maar dat is om allerlei reden niet interssant meer. Mee eens dat je op goede pushpinnen niet zou moeten bezuinigen maar waar vind je dan wel goede binnen handbereik?
Ik heb hen door @BG1 ontdekt. Fijne zaak. Al heel wat goede banden van gekocht.
Ze hebben ook een fysieke winkel in Utrecht. Maar ben daar nog niet geweest.
Je zou die pushpennen misschien kunnen proberen?
Vrolijke Vostok Vrijdag iedereen! Zoals vorige week beloofd, vandaag 710B60 (Kosmodiver / luna dude). Nummer 198 van 987. Deze houd ik mint, vandaar dat het beschermfolie nog op het glas zit. Vorige week vertelde al iets over de achtergrond (reactie 3140, antwoord aan Bill) en zo dadelijk ga ik er ook nog wat over schrijven. Eerst alvast even dit in de lucht.
Ik ben zeer tevreden over deze:
Zitten compleet speling vrij in al mijn Vostoks, Casio Duro, HFLE 2020…
Helaas zijn ze wel binnen enkele jaren tijd van 5 naar 9 euro gegaan maar ondanks dat koop ik ze nog steeds daar. Eigenaar van de winkel is ook HF lid, zowel de vorige als huidige.
Ahh, super bedankt voor de tip. Had ik natuurlijk direct moeten snappen. Shame on me. Staat van het weekend uiteraard ook op de Rikketik. Loop ik daar gelijk even naartoe.
Bijna alle Vostok kopers kennen de webshop Meranom en Dmitry Buyalov. Buyalov was in de Vostok fabriek begonnen als productiemedewerker in 1989, was intern opgeklommen en had daarnaast nog enige vormgeversopleidingen gedaan, om vanuit de ontwerpafdeling in de fabriek rond 2001 uiteindelijk hoofd te worden van die afdeling. De fabriek kon hem en vele anderen door een bijna-faillisement in 2009 niet langer betalen als vaste kracht, maar vroeg hem of hij nog wilde blijven werken als freelance ontwerper, wat hij deed. Buyalov zette in 2009 Meranom op, samen met een zaskenpartner, als compensatie voor zijn weggevallen loon. De fabriek werd in 2010 gered door de regering van de Republiek Tatarstan met financiële injecties en andere overheidssteun. Daardoor kon Vostok de wereldwijde economische crisis van 2008 overleven.
Buyalov verkocht via Meranom het hele assortiment Vostok horlges. Hij huurde eerst kantoorruimte in de fabriek zelf (adres Ulitsa Engelsa 127) en huurde later kantoor- en magazijnruimte in een kantoorverzamelpand naast het fabrieksterrein (Ulitsa Engelsa 133). Op de luchtfoto is op de rechterhelft de fabriek te zien en links het pand waarin Meranom is gevestigd. Rechtsonder is de eigen fabriekswinkel van Vostok Chistopol te zien, gerund door Artyom Staroverov. Toen je vòòr de sancties nog kon bestellen bij vostokinc.com, werd je bestelling verzonden vanuit deze winkel.
Omdat Buyalov ook zelf horloges wilde ontwerpen en niet alleen voor Vostok, had hij al contacten in Azië opgedaan voordat hij Meranom had opgezet. Hij had regelmatig discussies met de fabrieksdirectie over de beperkte productietechnieken en beperkte ingrediënten (achterhaalde uurwerken, geen saffierglas, geen wijzerplaten met applied indices, slechts enkele basismodellen van wijzers, slechte bandjes), maar de fabriek had gewoon geen geld om te investeren in de machines die die nieuwe onderdelen konden maken. Veel fabrieken die zelf maken te duur of te riskant vonden, lieten die nieuwe producten dan in China maken, maar Buyalov kon daar de fabrieksdirectie nog niet van overtuigen. Men was trots, er stond “Made in Russia” op de horloges en men wilde dat waar blijven maken.
Het succes van Meranom overtuigde de fabriek er heel langzaam van, dat er in het advies van Buyalov waarde zat. Omdat de Vostok horloges modulair werden gemaakt en veel onderdelen uitwisselbaar waren, waren ze makkelijk van uiterlijk te veranderen, zelfs door de eindgebruikers. Buyalov liet in Azië wijzerplaten met applied indices maken en bezels met een wat spannender vormgeving, en kon kiezen uit een groot assortiment bandjes. Het eerste succes waren de qua uiterlijk sterk verbeterde Neptun modellen, eerst in oranje, groen en donker-blauwgroen en later met GMT-functie. Buyalov kocht Amphibia horloges in van de fabriek, veranderde onderdelen die hij naar eigen ontwerp had laten maken en dit werden de “Special Editions” die alleen bij Meranom te koop waren. De SE-horloges kregen spoedig een eigen fanclub en verkochten enorm goed. Ze waren telkens snel uitverkocht en er werd met ongeduld gewacht tot er nieuwe batches werden aangemaakt. Buyalov heeft waarschijnlijk in die tijd geleerd om de spelen met die schaarsheid en begeerdheid, in navolging van grote horlogemerken die dezelfde truc van gecreëerde marktschaarste al met success gebruikten.
De ontwerpafdeling van de fabriek bood al sinds de 80-er jaren voor klanten de service aan, om wijzerplaten te laten bedrukken met iets speciaals (firmajubileum, nieuwe bedrijfsnaam, reclamelogo, etc.). De minimumafname was 30 horloges en naast de horlogeprijs kwamen er dan kosten bij voor ontwerp en uitvoering. Buyalov besloot om die service (in samenwerking met de fabriek) ook via Meranom aan te bieden. Alleen zorgde hij dan zelf voor het ontwerp en niet de fabriek, en de kans was groot dat Buyalov daar onderdelen voor ging gebruiken die hij in Azië had laten maken. De fabriek was daar aanvankelijk niet zo happig op, maar ging akkoord onder voorwaarden. Als Buyalov de naam Vostok wilde gebruiken om mee te liften op de populariteit van de Amphibia horloges, dan moesten zoveel mogelijk componenten (minimaal het uurwerk) door de fabriek worden geleverd. En om het predikaat “Made in Russia” nog steeds waar te blijven maken, moest ook de assemblage in de fabriek in Chistopol worden uitgevoerd. Onder die voorwaarden zijn alle SE horloges gemaakt. Dat heeft Vostok veel extra verkoop opgeleverd.
Horlogefora wisten de weg naar Meranom te vinden, want er zijn wereldwijd niet veel horlogemerken die een betaalbare speciale aanmaak toestaan in kleine aantallen en met grote ontwerpvrijheid. Voor de Spaanse fora Relojes Especiales (RE of 12E) en Hablemos de Relojes (HdR), het Mallorcaanse forum SaFonaGastroCrono (SGC), het Amerikaanse forum WatchUSeek (WUS) en het Italiaanse forum Offwatch zijn al projecten door Meranom uitgevoerd.
(Projecten: “Scylla” voor Offwatch, “Slava hommage” voor WUS, “Baikal” voor RE, “Kirovskie 1943” voor HdR en “Pripyat” voor 12E).
Veel Europese wapenindustrie en electronische industrie levert componenten aan Europese ruimtevaartprojecten. Het is een complete bedrijfstak geworden, met eigen adviseurs, lobbyisten, motivators, liaisonfiguren die bedrijven aan ruimtevaartprojecten koppelen en innovatiegoeroes. Elk land met zulke industrie heeft er een soort centrum voor. Bij ons is dat in Noordwijk (ESA/ ESTEC/ Space Expo). In Noorwegen (Oslo) is er ook zo’n centrum: NIFRO. Innovatiegoeroe Ole Dokka heeft Spaceport Norway opgezet, dat veel communicatieprojecten voor NIFRO regelt.
Spaceport Norway Home
Je zou Dokka een soort kruising tussen Roel Pieper, André Kuipers en Emile Ratelband kunnen noemen, hoewel ik niet zeker weet of hij zelf ooit in de ruimte is geweest. Dit is Dokka tijdens een lezing:
Ole Dokka at Strategy Summit: NewSpace – It’s time to think Outside the Planet
Dokka heeft ook een promotiebedrijf; Rocket Grace. Rocket Grace
Dokka is een groot fan van ruimtereizen en van ruimtetechniek-gerelateerde innovaties. In 2020 had hij het idee voor een nieuwe mascotte, een ruimtereiziger die net zo makkelijk een trip rond de aarde of naar de maan zou boeken als tegenwoordig een reis over de 7 zeeën of naar de polen. Die toeristische ruimtereiziger was geen “skydiver” (acrobatische vrije-val parachutist) maar “kosmodiver” (die verder durft te reizen dan de atmosfeer en stratosfeer) . Dokka liet een Kosmodiver merchandise- en kledinglijn ontwikkelen (hoodies, petjes, etc.), die o.a. via Rocket Grace werd verkocht. Hoe Dokka bij Meranom terecht kwam weet ik niet, maar hij zal in zijn internet-zoektocht naar goedkope en benaderbare merchandisingbrdrijven ook op Meranom zijn gestuit en zal waarschijnlijk ook over horlogeprojecten hebben gehoord. Dokka’s Kosmodiver-idee kon kennelijk prima worden uitgevoerd en volgens het concept moest er een astronautje op de wijzerplaat komen. “Astronaut” (reiziger naar de sterren) is trouwens een Amerikaanse naam, bedacht aan het begin van hun ruimtevaartprojecten (Mercury en Gemini) en afgeleid van “aquanaut” (reiziger naar de waterdieptes).
Project Mercury - Wikipedia
De Russen pakten het bij Yoeri Gagarin groter aan met “kosmonaut” (reiziger door de gehele kosmos). Dokka wilde een astronautje/ kosmonautje, die zwevend in de ruimte naar een planeet kijkt. Het ontwerp houdt in het midden welke planeet het is; hij is net zo bleek als onze maan en er zijn vlekken van contineten, maar die hebben niet de vorm van onze werelddelen. Dit ontwerp bracht bij Vostok-fans al gauw de assocatie met het “scuba dude” duikertje en veel mensen met interesse schreven zich in voor dit bijzondere horloge met de “luna dude”. Deze club van fans kreeg gaandeweg de naam Luna Dude Community. Er zouden 987 horloges worden gemaakt. Waarschijnlijk een oplage van 1000 stuks, met de eerste voor de vitrine, 12 stuks voor hotemetoten en 987 stuks voor de community.
Het project startte in 2020 en op de bezel zou de tekst komen te staan “K ZVEZDAM ! MMXX” (“naar de sterren! 2020”). In de Aziatische onderdelen (besteld en vooraf betaald door Buyalov) zat een productiefout, die terecht werd afgekeurd door Dokka. Door corona-beperkingen schoof de Vostok-fabriek de assemblagereserveringen voor Dokka op de lange baan en alle communicaties tussen fabriek, Buyalov en Dokka waren slecht en verwarrend. Dokka moest zijn inschrijvers vaak teleurstellen met een alweer uitgestelde uitvoering. De ruzie met Chistopol liep hoog op en Dokka trok zijn project in en vertrok, samen met de intekenlijst van de Luna Dude Community. Dokka liet het concept hierna uitvoeren door Micromilspec: The Official Cosmodiver — Micromilspec
Buyalov heeft daarna een deel van zijn in Azië bestelde Kosmodiver-horlogeonderdelen verkocht via Meranom:
De fabriek had al wel presmatrijzen voor de casebacks gemaakt, maar had er nog geen casebacks mee gestampt, omdat de assemblage niet door was gegaan. Daarom zijn de casebacks aanvankelijk als losse project-onderdelen nooit te koop geweest. De fabriek had ook geen gelegenheid om voortMeranom extra datumringen met zwarte achtergronden en witte cijfers te maken, zoals die hoorden bij het originele Kosmodiver-ontwerp. Daarom konden Vostok-fans, die zelf een Kosmodiver wilden maken met Meranom-onderdelen, alleen een zwarte datumring toepassen zolang die bij Meranom of Vostok-watches24 nog op voorraad waren. Zodra die waren uitverkocht, waren er alleen nog witte datumringen met zwarte cijfers. Veel “eigenproject”-Kosmodivers zijn aan die witte datumring te herkennen.
In februari/ maart 2022 is het toch nog tot assemblage gekomen. Geheel onaangekondigd. De fabriek had na de corona weer tijd en wilde waarschijnlijk geld halen uit de dure persmatrijzen voor de caseback, die anders voor niets zouden zijn gemaakt. En Buyalov heeft waarschijnlijk genoeg onderdelen over gehad om de assemblage lonend te maken. Voor het eerst waren de complete horloges te zien zoals bedoeld. De kast had volgens het concept eigenlijk satijn geborsteld moeten zijn, maar Vostok gebruikte gewoon de standaard gepolijste 710-kast. Verder was alles zoals ooit door Dokka bedacht, inclusief de caseback, die nu voor het eerst werd geperst voor deze assemblage. De nummers werden met laser ingebrand. De nummering noemt nog steeds “xxx/987”, maar het is onwaarschijnlijk dat er ook echt 987 zijn gemaakt, omdat Buyalov al veel losse onderdelen had verkocht. Ik denk dat dat getal eerder werd gebruikt om het originele idee intact te houden.
Nu de casebacks eenmaal waren gemaakt, kon Buyalov ze ook bestellen als onderdeel. Meranom bood ze daarna aan als service voor de kopers die eerder de lost projectonderdelen hadden gekocht.
Handelaar Peter Arms van Vostok-Watches24 had dat gemis van die caseback als onderdeel al eerder gezien en had in China Kosmodiver-casebacks laten graveren:
Onthoud hierbij de richtlijn die tot nu altijd geldig is geweest: als een Vostok caseback is gegraveerd, geëtst of met laser ingebrand, komt hij NIET uit de fabriek in Chistopol. Daar worden motieven in casebacks uitsluitend geperst met zware mechanische- of hydraulische persen.
De Vostok-fabriek heeft trouwens zelf ook Luna Dude varianten gemaakt. Daar vertel ik volgende week over. Deze tekst is zo lang geworden dat forumgenoten me zo langzamerhand rijp achten voor een gesticht. Maar 't is voor een goed doel, “lering ende vermaak”.
Geen zorgen Gerhard!
Ik moest in het begin wel wat wennen aan je uitvoerige teksten. Maar vond het ook wel komisch dat je maar zo 25 minuten lang “op typen” kon staan.
Met plezier het meeste gelezen. En zeker dit stukje over “onze” Dmitry vond ik interessant. Wist wel wat van hem, maar het is nu mooi overzichtelijk.
En ben nu aan het inventariseren hoeveel “echte Chistopol” caseback’s ik heb.
Goed weekend mensen!
Ik ook maar ben wel echt onder de indruk hoeveel je weet met zoveel details!
Maak je geen zorgen. Je verhalen zijn buitengewoon informatief. Knap dat je deze kennis hebt kunnen verwerven. Ben wel benieuwd naar al je bronnen. Zo ontzettend balen dat we in deze vijandige tijd leven anders was een forumreisje naar Christopol super leuk geweest.
Er zijn echt heel veel bronnen die ik in de afgelopen 6 jaren gelezen en gezien heb. Ik ga proberen ze op een rij te zetten. Te beginnen met Buyalov:
Interview met Miguel Cladera van horlogeforum SaFonaGastroCrono:
A Little Insight Into Dmitry Buyalov (Meranom) - SaFonaGastroCrono
Zojuist herlezen en ik zag dat hij pas in 2005 hoofd design werd en niet in 2001. Oppassen met gegevens uit het geheugen, na een poosje kunnen daar fouten insluipen!
De ontwerpen-portfolio van Buyalov:
Dmitry Buyalov, Watch Designer in Chistopol, Russia
Zijn eigen Instagram-account:
Дмитрий Буялов (@dmitry.buyalov) • Instagram-foto’s en -video’s
Interview met Viktor Mankash op de Moscow Watch Expo n.a.v. Buyalov Design horloges:
ДМИТРИЙ БУЯЛОВ. Часы РАДИОРУБКА 003 и интервью. (Engelse vertaling is redelijk; vooral inschakelen)
Interview met Artjom Tagirov van Chronoscope n.a.v. Buyalov “Modster” reeks:
Модстер - Дмитрий Буялов рассказывает про новые часах Buyalov Design Modster
Interview voor Chronoscope n.a.v. Buyalov “Sevmorput” reeks:
Дмитрий Буялов показал часы СевМорПуть и ответил хейтерам. Обзор Buyalov Design Sevmorput
Introductie door Buyalov van de Akula/ Radio Room 2.2-reeks:
ЛУЧШИЕ РОССИЙСКИЕ ЧАСЫ 2024. ВРЕМЕНАМИ выпуск 6. Выбираем часы вместе
Interview met Viktor Mankash op Moscow Watych Expo 2024 n.a.v. nieuwe horlogeontwerpen:
НОВЫЕ ЧАСЫ БУЯЛОВ? Прототип «Блуждающий час»
Reportage in de Vostok fabriek door Russia Today (rondleiding door Buyalov):
RussiaToday report from the Vostok factory - Chistopol
En deze kent iedereen al (film gemaakt door/voor het Russische TV-programma “Galileo”):
Vostok Wristwatches Factory Video in Chistopol, Russia
Verder zijn kanalen als Pro Chasy en Kamni Sovetov erg leerzaam.
НОВОГОДНЕЕ ПОЗДРАВЛЕНИЕ ОТ НАШИХ ЧАСОВЫХ ПРОИЗВОДИТЕЛЕЙ ДЛЯ ЗРИТЕЛЕЙ КАНАЛА ПРО ЧАСЫ!
Трейлер. Первый часовой. История 1 МЧЗ “Полёт”
Vooral die laatste, gerund door Yeori Lavrentiev, behandelt veel geschiedenis. Als je veel video’s uit die kanalen gezien hebt, weet al heel veel. Van daaruit ga je vanzelf dieper in allerlei zijtakken en konijnenholen. *Ik heb daar al honderden uren aan gespendeerd, misschien wel duizend. Ik zal nog meer interessante bronnen bij elkaar scharrelen, maar voor nu even tot hier. Anders blijft er niks meer van de vrijdagavond over.
Keep it coming… Telkens interessante stukken om te lezen.
Super bedankt Gerhard, weet wat ik komende dagen te doen heb.