Klopt, 600 stuks.
Vostok-fans kunnen juichen, want het is een zeldzame titanium 1967 gemaakt door Meranom en de Vostok-fabriek. De titanium 1967 werd geïntroduceerd in 2021 en het plan was om er 600 van te maken, maar volgens Dmitry zijn er uiteindelijk minder dan 100 gemaakt. Dit is de 3-6-9-12 uurmarkering variant 190b56.
Dus nog minder dan gedacht.
Uit mywatchmart.com
Een tuba is juist groter dan een euphonium.
Ja, dat klopt.
Huh, dat wist ik eerlijk gezegd niet. Ik heb mijn exemplaar vlak voor de inval in Oekraïne gekocht en toen sprak Dimitri inderdaad nog over 600 stuks, wat ook op het achterdeksel gegraveerd is. Misschien begrijpelijk dat in die omstandigheden de productie niet volledig rondgeraakt is gezien de voornaamste afzetmarkt van deze duurdere Amfibia modellen altijd al eerder het Westen was. Ergens jammer want ondanks het formaat weegt de titanium versie een stuk minder en is het dus een erg comfortabel horloge
Vrolijke Vostok Vrijdag iedereen! Vanochtend was ik al vroeg van huis, en net weer thuis, daarom pas in de middag mijn bijdrage. Vorige week beloofde ik om het Kosmodiver-verhaal af te maken.
In de loop van 2023 boekte de Vostok fabriek forse verkoopgroei in India, Indonesië, Arabische landen en Oost Azië. En in eigen land zijn Russische mechanische horloges herontdekt en trendy, zodat veel Russen tussen de 18 en 48 jaar weer met Vostok, Slava, Raketa en Sturmanskie gezien worden. Eerder waren dat meestal Japanse of Chinese horloges, of iets Westers als men meer geld had. Vostok hoopte dat de verkoop aan het Westen niet te zeer zou slinken, maar Russische goederen worden hier momenteel echt gemeden. Men focust zich daarom op de Russische thuismarkt (veel heruitgaven van klassiekers) en op de nieuwe markten, waar de vraag naar op Westerse ontwerpen geïnspireerde horloges tegen budgetprijzen groot is. In navolging van de Tissot PRX, de Seiko Presage reeks en een paar Rolex-versies komt Vostok met wijzerplaten in pasteltinten en met een aantal nieuwe kastmodellen, zoals de 140. Om de prijzen aantrekkelijk te houden wordt er met bedrukte wijzerplaten en bedrukte plastic bezel-inlays gewerkt. Naast de handbediende tampondruksysteempjes heeft de fabriek ook halfautomatische druksystemen aangeschaft. Er worden iets betere inktsoorten ingezet en een iets betere lume-formule, die zich met tampondruk laat verwerken. Daardoor zijn er veel meer horloges uitgebracht met uurcijfers die helemaal met lume-inkt zijn gedrukt en behoorlijk zuivere vormen hebben. Dat was ooit een stuk slechter bij Vostok.
In voorjaar 2022 hadden de fabriek en Meranom alsnog een aantal Kosmodiver horloges geassembleerd en verkocht, om geïnvesteerde kosten enigzins terug te verdienen. Veel fans kregen daar te laat lucht van, omdat ze het project bij Vostok als dood/mislukt beschouwden en omdat Ole Dokka de inschrijverslijst en het ontwerp had meegenomen naar Micromilspec. Er ontstond bij Vostok een enorme navraag, nadat alle Kosmodivers in totale radiostilte waren uitverkocht. De fabriek had een aantal nieuwe budget-horlogereeksen uitgebracht, zoals de Tourist-reeks. Met NATO-bandjes ingekocht in China, bedrukte wijzerplaten, 140-kast en bedrukte bezels. Er werd besloten om met die ingrediënten een “nieuwe Kosmodiver” uit te brengen (model 14038B, foto hierboven). Hiervoor werd duidelijk het “luna dude” figuurtje van Ole Dokka gekopieerd of geleend of gejat, want het was tenslotte zijn ontwerp. Misschien is men tot een akkoord met Dokka gekomen over gebruiksrecht, want ik heb nergens gelezen over een rechtszaak. De fabriek leende ooit ook Sergei Trifonov’s idee van de Lazurny-zwembadklok om daar een eigen versie van een Pripyat-horloge mee te maken. In een interview door Yuri Lavrentiev vertelt Trifonov dat de kopie uit Chistopol er ineens was en dat daarover niet echt communicatie was geweest.
De oorspronkelijke Kosmodiver had een bezel met een transparante acrylaatring die van achteren was bedrukt en lume-elementen bevatte. De wijzerplaat was geperst in een concentrisch ringenprofiel en had applied indices (opgelijmde elementjes). Bij de Chistopol-versie is de wijzerplaat bedrukt, en de bezel-inlay is bedrukt plastic zonder lume-elementen. De oorspronkelijke Kosmodiver had een 2426.02 uurwerk (12-uurs met extra GMT-wijzer en datumring); in de Chistopol-versie wordt een 2431.12 uurwerk gebruikt (24-uur, geen datum, geen GMT). Door een 24-uurs systeempje te gebruiken is het horloge toch een beetje apart, terwijl het goedkoop te maken is. Naast een donkerblauwe versie kwam er ook een lichtgrijze versie (14039B). Ze werden in het najaar van 2023 aangekondigd en kwamen in januari 2024 in productie en in de handel. Op tijd voor de Russische Kerstmis, maar niet voor de Westerse.
In najaar 2024 werd de “Mars dude”-versie uitgebracht. Zelfde ingrediënten, maar nu met een 2426.12 uurwerk (12-uurs en GMT-wijzer maar geen datum). Daarmee is de Vostok-Kosmodiver-reeks een kwartet geworden.
Video’s van Viktor Mankash waarin ze besproken worden:
КОСМОДАЙВЕР. Невероятный проект часов ВОСТОК АМФИБИЯ.
НОВЫЙ ВОСТОК КОСМОДАЙВЕР. Мануфактурные часы ЧЧЗ.
ВОСТОК КОСМОДАЙВЕР МАРС.
Helemaal mee eens, voor een hele reeks crescendo-akkoorden achter elkaar blijft het geheel zeer harmonieus en melodieus. Best wel knap. Er bestaan veel versies van.
In 8-bit, dat past al redelijk bij elektronische horloges:
Soviet Union National Anthem 8-bit Remix (25%Osc)
USSR anthem 8bit verson☭.
Russia National Anthem (8-Bit Version & Lyrics) (met tromgeroffel-simulatie)
Deze zijn ook leuk:
Russische volkslied in 10 verschillende versies
Russian Anthem but it’s COOL JAZZ - YouTube
USSR anthem jazz remix
Soviet Anthem but play in the Jazz Bar | (Soviet Anthem Jazz Remix) - YouTube
National Anthem of the Russian Federation (Heavy Metal Version)
Ik ben benieuwd wat je er van vind. Persoonlijk vind ik het een heel leuk horloge maar de kwaliteit valt wel tegen. De knopjes zijn echt niet fijn, te dun, veel speling in de kast en reageren niet altijd meteen. Het is niet te vergelijken met Casio b.v.
En omdat ie zo klein en licht en iel is draag ik 'm weinig.
Afwachten dus, welk muziekje zit in de jouwe?
Kazachok in elk geval, nog 2 Russische bekende en 2 Europese, zal het een keer opnemen.
Ik denk dat die 600 stuks echt wel gemaakt zijn. Ik heb nummer 469. Ik schreef erover rond 6 december vorig jaar (post 2647). Ik zal 'm morgen bij daglicht nog even opsnorren voor een caseback-foto. Vanwege bouwstof zit nou alles in grote plastic opbergdozen met zakjes silica-gel er bij in, want in een hoop ruimtes kan ik niet stoken momenteel.
Ik heb nummer 499, maar volgens Dimitri van Meranom zijn er desondanks toch maar een kleine 100 daadwerkelijk afgemonteerd door de fabriek. Nu heb ik dat niet zelf nagevraagd maar gelezen op WUS…
Voor die 1967 werden er meestal maar loten van enkele 10-tallen stuks per wijzerplaat geproduceerd per keer want voor de fabriek was dit slechts een nevenproject. Nadat er een paar loten uitverkocht waren, begonnen de sancties tegen Rusland door de oorlog en sindsdien zijn er blijkbaar geen volwaardige loten van deze meer te koop geweest.
[quote=“fdpg1963, post:3505, topic:510136”]
Ja ik draag ze eigenlijk ook weinig. Ben een groot liefhebber van stevige mechanische horloges. Maar ook weer niet te groot.
Ik heb deze gekocht omdat ze interessant zijn, mooi verhaal erbij en niet duur.
Voordeel is ook, niet gevoelig voor trillingen. Deed ze nog wel eens om op de motor en fiets.
Een gemiddelde Vostok kan heel wat meer hebben denk ik. En waterdicht zijn ze al helemaal niet.
Als ik door de stromende regen fiets naar werk (zonder verende voorvork) heb ik toch echt een Vostok of Casio Duro om.
Zeker waar. Maar ben steeds meer een mooi weer rijder geworden
Heb trouwens iets interessants geconstateerd bij het, na zo’n 2 jaar, opnieuw opstarten van de Elektronika’s. Er komen iets van vage randen onder het folie op de voorzijde.
Bijna niet te fotograferen.
Net alsof het folie aan de buiten rand iets loslaat en er lucht tussen zit. Maar je voelt er niks aan.
Zal nog eens een foto proberen te maken.
Update
Mijn eigen recente foto’s nog eens bekeken.
Bij deze zie je het. Linker bovenhoek aan de folie rand. Een wat vaag grijs hoekje.
Tja, als twee onafhankelijke bronnen (WatchUSeek en MywatchMart) beide Dmitry Buyalov noemen met die quote, dan moet er minstebs een kern van waarheid zijn. De gelimiteerde nummeringen van Vostok Chistopol zijn wel vaker “mistig” geweest. Op de alsnog geassembleerde Kosmodivers werd de oorspronkelijke oplage van XXX/987 genoemd, maar omdat er al veel onderdelen via Meranom waren verkocht, is dat aantal onwaarschijnlijk. Als er plannen voor de volle 987 waren geweest en er onderdelen bij zouden zijn besteld, hadden ze net zo goed de bezels opnieuw kunnen bestellen zonder fabricagefout, en het project alsnog door laten gaan. De verkrijgbaarheid van de Mars dude is ook schimmig. De oplage is 669 (Mars heeft 669 “Sol” / marsetmalen nodig voor één zonne-orbit), maar sinds de eerste uitgifte heb ik nooit meer verdere releases gezien, ook niet via Russische publicaties of verkoopkanalen. En ook bij eerdere gelimiteerde horloges, zoals 1967-versies, zag je na initieel aanbod een hele poos niets, waarna er plotseling een batch in de verkoop kwam. Vostok is erg wispelturig en onvoorspelbaar wat dat betreft. Anyway, hier nog even de beloofde caseback-foto. Goed weekend iedereen!
Nog even een aanvulling, de fabriek leverde de 2415-uurwerken en regelde assemblage van de titanium-1967ers. De kroon is passend voor het uurwerk en heeft de wiebelende kardankoppeling, dus is waarschijnlijk ook van de fabriek. De titanium kast en band, het saffierglas, de sandwich-wijzerplaat en de caseback zijn in Azië gemaakt (Hong Kong / China). Buyalov/ Meranom neemt de meeste onderdelen mee en vraagt alleen om uurwerken en assemblage, en wordt in dat geval als één van de losse projectklanten gezien, waarvoor in de productieplanning assemblageruimte wordt gereserveerd. Maar Buyalov blijft bij zijn nieuwe BD-microbrand-ontwerpen (zoals de SevMorput en zijn versie van de NVCh-20) nog steeds leunen op Amphibia heritage, dus ik denk dat de band tussen hem en de fabriek nog steeds hecht is en dat hij daar meer goodwill-bonuspunten heeft dan andere projectklanten die zullen hebben.
Herinner ik me nog goed. Zat ik weer in de stress, nu doen?? Maar komt eigenlijk niet uit. Laat dan maar, en paar maanden/weken later weer uitverkocht.