Heel mooi!
Ja met hen ging het altijd soepel en via PayPal. Zelfs voordeliger als je met roebels betaalde.
Ik heb sinds het uitbreken van de oorlog niets meer in Rusland besteld. Maar uiteraard beslist iedereen dat zelf. Best moeilijk. In het verleden dus wel. Maar goed, laten we maar over horloges hebben hier.
@rd11 Mooie re isseu Okeah, Richard. Die had ik ook moeten houden.
En je hebt een paar heel fraaie Vostoks. Bijvoorbeeld een Sniper en een Radioroom om maar wat te noemen.
Gave NATO, zeg!
Ps.
Nog de complimenten voor je verhandelingen over kwarts-electrische uurwerken.
Heel interessant om te lezen!
In het voorjaar nog een LCD horloge in Rusland besteld. Betalen ging via een PayPal account in een Latijns Amerikaans land maar levering vanuit Rusland was geen enkel probleem, ook niet met de douane.
Die heb ik ooit van Bert overgenomen daar ben ik heel zuinig op
Ziet er keurig uit! Dat hardere saphier glas kan ook een voordeel zijn. Die conversie kan ook op sommigen andere kasten las ik.
Persoonlijk heb ik geen moeite met het zachtere vostok glaasje. Eventuele krassen kun je er prima uitpoetsen.
Ook vraag ik mij af of het principe van de hoge waterdichtheid wel het zelfde blijft. Was namelijk ook gebaseerd op het iets hol gaan staan van het zachtere glas. Dat drukt zich dan vaster in de sponning bij hogere waterdruk.
Zal voor de meesten van ons geen enkel probleem zijn denk ik.
Idd ze drukt zich steeds vaster .op diepte glas geeft niet mee ik heb nog een paar kasten 090 zonder uurwerk
Het Vostok ontwerp maakt inderdaad gebruik van de eigenschappen van het plexiglas.
Kun je toch wel zien aan de vorm als je 'm in de afwasbak onder water houdt Jan?
ik kom niet verder dan de douch cabine zelfs mijn 090 blijft droog vroeger zwom ik er ook mee in zee oersterk horloge meer dan 40 jaar oud ik heb er nog steeds geen aquarium in. er zijn ooit rubbers vervagen .
En als je hem eens open maakt, altijd pakkingen inwrijven met een mini beetje kraan vet. Soort vaseline. Houdt de pakkingen soepel en dicht.
Was het bubbelbad.
ja dat ouderwetse kraan vet minimum op smeren anders ben ik bang dat doorzweet naar het uurwerk
deze zijn gesneuveld helaas die blauwe ken ik wel maken denk ik de seconde wijzer ligt er uit ,die oranje ik niks meer mee die is van 25 meter hoogte naar beneden gegaan alleen de bezel en band in tact.
Zo is dat, een beetje Vostok drager gaat ernee de zee in, niet alleen maar mee op het strand staan
Nadeel is dat de bezel meteen vastzit zodra je uit het water komt, na douchen komt ie wel weer los.
Was hartstikke koud hoor.
Ja er mee zwemmen alleen in zoet water gedaan. En (zout) zand aan zee meteen thuis afspoelen. Als het hard waait aan zee, doe ik het horloge eerst af in de B&B. Zo’n type ben ik. Ben zuinig op alles.
Met die seconden wijzer kun je hier ook vast wel hulp krijgen Richard.
Maar ja 25 meter! Ik heb wel eens een Poljot chrono van halverwege de trap laten vallen, ging ook niet goed. Op de houten vloer. Hij liep trouwens nog prima. Viel alleen precies op een pusher en bediening chrono was ontzet.
Daarom moet je je duikspullen ook altijd met zoet water afspoelen…
Die kastjes schijnen best goed te zijn, herinner ik me van diverse forumposts van modders. Ik weet alleen niet meer waar ze gemaakt worden, dat moet ik even opzoeken. In ieder geval bestaan ze al een poos. Opvallend is de voorbereiding voor klik-bezels. Rond de vatting voor glas en bezel is een slotgrachtje gefreesd waarin verzonken een stalen veerring ligt. Daarvan steken op 12 en op 6 uur een veerarmpje omhoog. Die vallen in de 60 of 120 zaagtandkarteltjes die aan de onderkant van bijpassende bezels zijn gemaakt. Het is een simpel en goedkoop systeem, maar dit vind je ook in Westerse duikhorloges tot zo’n 500 Euro of misschien nog wel meer. Alleen in dure kastjes, zoals die van Rolex, worden kogeltjes en spiraalveertjes gebruikt, die voor die ongeëvenaard soepele loop met nul speling zorgen. Ik denk dat er bij dit kastje Seiko bezels gebruikt kunnen worden, want die worden wel vaker voor Vostok-modding gebruikt. Vostok heeft in ieder geval géén originele bezels met kartels.
Die hadden ze trouwens ooit wél, maar slechts heel kort.
Het was rond eind 80-er / begin 90-er jaren en er werd één model bezel voor gebruikt, die van messing was met een chroomlaagje. Het kartelpatroon werd er met een hydraulische pers in één klap ingestampt, voordat de bezel werd verchroomd. Ook het aantal kastmodellen was zeer gelimiteerd en ook die waren van (verchroomd) messing, want daar was veel makkelijker de slotgracht in te frezen. Het rode driehoekje op de bezel verraadt al dat het een Komandirskie-model is, dus geen Amphibia in rvs-kastje. Het mocht allemaal niet veel kosten. Ik weet niet of Vostok extra geld vroeg voor deze feature. Zou best wel eens kunnen van niet, want als je naar fabrieksprijzen kijkt van vergelijkbare horlogemodellen met datum (2414/2416 uurwerk) of zonder datum (2409/2415 uurwerk), dan zit daar geen prijsverschil in. Gebruikers klaagden dat het enkele veerpennetje, dat over de kartels ratelde, snel versleet. Ze kochten geen tweede en überhaupt was er weinig vraag en interesse naar deze toevoeging. Duidelijk is te zien hoe grof en goedkoop het systeempje gemaakt werd. Kennelijk had het voor Russen totaal geen prio en was het belangrijker dat een horloge goedkoop was maar er toch een beetje Westers uit zag. Vostok besloot al vrij vlot erna om de extra productiekosten uit te sparen en de productie van de klik-toevoeging te staken. Weinig militairen lijken een kliksysteem op Vostok-duikers gemist te hebben. Onderwatermissies waren vaak team-efforts en werden door anderen gemonitord, vanaf de wal of op een schip. Daarbij werd ook de tijd in de gaten gehouden.
Interessant Gerhard, dat van de klik bezel. Weinig bekend volgens mij.
De oorspronkelijke ontwerpers, een dame en heer, hebben zeer knap werk geleverd met de Amphibia. Gezien het zeer lage budget en dat het betrouwbaar moest zijn, industrieel gefabriceerd moest kunnen worden en geen westerse patenten gebruikt mochten worden. Blijft een facinerend horloge.