Ja mooi man, en de links op die site lijken me ook erg interessant
Ik had een groene ‘Jenni karibean’
Ik weet dat die uit Cuba kwam. Maar die had een Vostok uurwerk. Zouden de Russen russische uurwerken daar hebben achtergelaten of verkocht. Ik ging er altijd vanuit dat het een grapje voor de toeristen was.
Er is ook een overzicht met weer links naar andere gerelateerde sites. Waaronder die, die jij al noemde.
Deze site heeft.ch. Volgens mij dus een Zwitser, wel grappig bij deze horloge doelgroep.
Zijn toch prachtige foto’s? Deze onder de afdeling ‘space’.
Komandirskie met kast uit de 34x-reeks. Verchroomd messing was 341, deze uitvoering weet ik even niet. Is gemaakt rond 1990, toen kwamen ook de wijzerplaten met o.a. de tank en de VDV-parachutes. 2414A uurwerk. De wing is van een Soviet luchtmachtonderdeel, ik zie een anker achter de rode ster, maar de gekruiste dingen kan ik niet goed zien. Lijken op kanonnen. Gevechtsvliegersonderdeel dat ook gelieerd is aan de marine, schat ik in.
Met die uurwerken heb je hartstikke gelijk. Ik lees op internet over Jenni’s met uurwerken van Vostok, Raketa en ZIM erin. “Karibbian” is een phonetische spelling en wordt gebruikt in Slavische en Scandinavische landen. Export naar Cuba ligt iets meer voor de hand dan fabricage in Cuba. Maar je weet maar nooit. We zoeken verder. Het ZIM-uurwerkje past overigens naadloos in het kastje van deze rode Jenni, die lijken voor elkaar gemaakt te zijn. Ik moet even dit kastje vergelijken met ZIM-kastjes. Het ziet er anders uit dan de kastjes om de Karibbians, met andere uurwerken erin. Zou wel eens kunnen dat dit hele horloge (inclusief kast) door ZIM gemaakt is, en dat zij ook de Jenni bedrukking hebben geregeld voor de opdrachtgever. Als de kastjes van de Karibbians lijken op kastjes van Kama-Vostok en Raketa, dan zijn we op een beter spoor.
Vooral de spelling op mijn vorig model, karibean
Dat maakt het nóg interessanter, want alle voorbeelden op internet hebben de spelling “Karibbian”. Op eentje is het trouwens niet zeker, want daar hebben ze nét op die plek een gat in de wijzerplaat gemaakt. Zeker is wel, dat er diverse verschillende kastjes zijn en dat ik ook de namen Pobeda en Saturn langs zag komen. Jenni lijkt een soort handelsmerk te zijn waar diverse fabrikanten voor geproduceerd hebben. Er is ook het merk Jenny (duikhorloges), maar dat staat hier los van.
Die ik had was een kommandirski kast
Ik heb deze doorgeschoven naar mede hf CCCP lid
Is uiteindelijk bij tim terechtgekomen dacht ik @TKH
Zoals wel eens eerder geschreven heb ik een Vostok met een probleempje. Soms loopt hij twee weken zonder afwijking en ineens staat hij stil. Soms loopt hij maar 2 dagen terwijl ik altijd hetzelfde doe als ik hem op tijd zet. Ik zet eerst de tijd goed en draai de kroon weer dicht om vervolgens de kroon weer los te draaien en ik geef hem dan 20 slagen. Verder draag ik het horloge dagelijks van opstaan tot naar bed gaan. Wat doe ik verkeerd?
Klopt! Die ligt hier in de projectenbak, zal met een week of wat aan de beurt zijn
Ik hoef er niets mee hoor, maar blijkbaar komen ze vaker voor.
Grappig te achterhalen hoe en wat
Hangt wat af van de slagen. Je kan gewoon verder door draaien tot je weerstand voelt bij de mijne is dat meestal 30+.
Denk dat je helemaal niets verkeerd doet. Maar hebben wel wat meer achtergrond nodig. Heb je hem nieuw gekocht of tweedehands. Hoe oud schat je de Boctok? We weten inmiddels ook dat tegenwoordig ook de nieuwe Boctok’s met een Ferrari snelheid door de Q&A gaan. Heb nieuwe uurwerken onder ogen gehad waarbij het shocksysteem van de balans zo droog als Sinterklaas z’n kont was. In alle gevallen is de kans groot dat jouw uurwerk, ongeacht de staat, een APK-tje nodig heeft. Maar gelukkig garages genoeg op dit Russische draadje. Laat maar weten.
Deze kan ik nog wel waarderen. Beetje een Molnija style. Vind de naam Jenni alleen niet zo fraai. Bekt niet.
Het horloge is uit 2021 en overgenomen van een forumlid. Had dus niet verwacht dat het aan het horloge kon liggen. . Is wel op te lossen met een servicebeurt?
Een orginele en in zeer mooie staat!
Alles in de wereld is oplosbaar. Het is aan jou de eerste stap te nemen. Nogmaals, laat maar weten wat je wilt.
En Dirk lost zulke problemen heel grondig op @None Stefan. Dat kan ik je uit recente ervaring met 2 Vostoks vertellen. En dat waren beiden 2 moderne Vostoks die met de lichtsnelheid door de QA waren gekomen. Nu lopen ze als een zonnetje.