Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

S.v.p. bronvermelding ivm Copyright. :+1:

1 like

Nieuwe Vostok, model Toerist?
Leuk model! Mooie kast en wijzers en rustige dial.
De 140 kast is volgens mij wel al bestaand.
Een geslaagde mod? Of noviteit van Vostok zelf?
Heb niet zijn verdere betoog kunnen volgen. :wink:

1 like

But of course, sir. Nieuwste video van het YouTube-kanaal “Pro Chasy” van Viktor Mankash, een Russische influencer.

2 likes

Ja. Die Toerist-lijn loopt overigens al een poos, maar ze hebben er een nieuw kastje voor bedacht dat best fraai is. Ze hebben in Chistopol ook een lichtgevende folie in diverse kleuren ontdekt en plakken die nu op de platen van diverse modellen. Er zijn bijnvoorbeeld ook Pripyat horloges (Lazurny-zwembadklok-motief) met gele of blauwe ondergrond. Opvallend is, dat al die nieuwe modellen bedrukte wijzerplaten en bezels hebben en dat de geanodiseerde bezel-inlays en “applied indices” een beetje op de zachtergrond zijn gedrukt. Nylon straps op Vostoks zijn ook een trend van de laatste tijd. Zo kunnen ze tegen lagere kosten toch een groot vernieuwd assortiment maken

3 likes

A ha, ja slim gedaan. Nieuwe verkoop impuls met deels bestaande middelen. Bedankt voor het delen.

Maar jij hebt, dacht ik, behoorlijk kijk op de fabricage processen van wijzerplaten.
Zo heb ik een cccp scuba gekocht in verleden in de UK.
Had een verkeerde bezel, maar dat terzijde.

Hoe kijk jij aan tegen de missende 12 uur indices?
Zijn ze “vergeten” ? Voorraad even op en stuur maar door naar het westen?

Of zeldzame variant.

Of losgeraakt en verwijderd? Maar bij dat laatste is het verdacht netjes gebleven. :grin:

,

8 likes

Missende 12 uur? Op welk model bedoel je?

Ah okee, ik zag eerst alleen de tekst en later liep het plaatje ook binnen. Ja, die is wel grappig. Op de 12 uur hoort een breder blokje te staan waar die dubbele witte strepen in passen. Maar er is een wijzerplaat gebruikt die dat blokje niet had, en op die plek kwamen de witte streepjes gewoon op de vlakke wijzerplaat terecht. Zou inderdaad zomaar kunnen dat het juiste model vernikkeld messing wijzerplaatschijfje voor de 059 op was en dat een ander model wijzerplaatschijf is gebruikt, met een vlak stuk waar normaal iets anders staat, zoals een gedrukte rode ster.

De blokjes op deze wijzerplaten zijn overigens geen applicaties. De plaatjes komen in een extra arbeidsgang nog een keer onder een pers, die het messing naar boven persen in blokvorm. Van de achterkant gezien zijn de blokjes hol. De blokjes worden dan aan de voorkant heel iets maar wel mooi vlak afgeslepen en een beetje gepolijst, om die spiegelende voorkant te krijgen. Daarna gaan ze het vernikkelbad in en worden ze blauw gespoten, waarna de verf van de voorkant van de blokjes wordt afgeveegd. Ik zal nog even zoeken naar plaatjes.

4 likes

Nog even een snelle toevoeging: je hebt hier een zeldzame verschijning. Niet wegdoen!

2 likes

Komt goed Gerhard! :+1:

Ik vermoedde al zoiets. Dat van die holle geperste indices wist ik niet. Ik dacht inderdaad dat het opgelegde en verlijmde plaatjes waren. Interessant!

1 like

Zubrówka Biala is het geworden. Mijn favoriet.
€14,24 per liter, kun je niet voor tobben.

2 likes

Wat me ook wel opvalt is dat bij al die Jenni’s de wijzerplaat lelijk gedrukt is. Terwijl de Soviets dat ook best mooi konden.

Prima keuze! Poolse wodka’s zijn sowieso kwaliteit. Na zdrowie!

1 like

Ja, mee eens, maar niet bij Rikketik. Is er niet een Russisch of Oekraïens restaurant of desnoods een vodka bar oid op een min of meer centrale plek?

1 like

Ja, was een combinatie van slordig werken en slechte kwaliteit inkt en appratuur niet goed schoon houden. Zag je bij alle Russische merken in die tijd. De hoofdzaak was, dat staatsproductietargets gehaald werden, en voor de rest lagen ze nergens wakker van. Marktwerking zat niet tussen de oren.

1 like

Is trouwens een trucje dat Seiko ook toepast. Op zo goed als elk duikershorloge (met “Diver’s” op de wijzerplaat) van Seiko zijn de indices eigenlijk ook van achteren doorgedrukt en daarna waar nodig geborsteld/gepolijst/bedrukt en gevuld met lume. Het voordeel is dat er geen indices kunnen loskomen en de werking van het horloge kunnen verstoren. Dat is wel zo handig voor wat vroeger toch een echt stuk gereedschap was voor duikers.

1 like

Dit zijn een paar plaatjes waarbij het blokje op de 12 mist, nummers 739 en 945. Zo’n soort plaatje is er waarschijnlijk gebruikt.

En zo ziet de 059 “scuba dude” er normaliter uit:

Het is al wel een beetje te zien dat het om omhooggeperste vormpjes gaat, want de hoekjes zijn rond. De druk zou enorm hoog moeten zijn om het messing plaatmateriaal tot helemaal scherp in de hoeken van de holle matrijskant de persen. Als je daarentegen naar de indices op de wijzerplaten van de Neptuns of de SE icebreakers kijkt, zijn die in alle hoeken en randen messcherp van vorm, want dat zijn opgeplakte elementjes die per stuk van alle kanten goed afgewerkt konden worden.

De 059-plaat begon van oorsprong in sunburst met transparant blauw erover, zo rond 1985, zoals hierboven in deze topic al genoemd. In de jaren vlak na 2000 werd de kleur dekkend oceaanblauw. Speciaal kleurtje, zit net tussen twee RAL-kleuren in, dus je moet het mengen als je het zelf wil maken. Bijpassende “teal” bezels zitten er vaak naast qua tint, maar dat komt vooral om ze metallic zijn (transparant zeeblauw op glimmend aluminium) en niet opaque. Dan zouden ze een veel betere match geven. Rond 2008 werd het oceaanblauw iets donkerder van tint. En er bestaan versies, met datumvenster zonder kader, met kader en gedeeltelijk kader. De scuba dude plaat met deze blokjes is er ook in zwart (600) en anthraciet (805). Die kleuren kwamen er ook pas rond 2000 en later.

5 likes

Hier is er nog eentje met compleet datumvensterkader en met rode ster op de 12-positie (die had ik oorspronkelijk in gedachten):

3 likes

Ja, is simpel maar stevig en tegelijk goedkoop. Het succesrecept van de 2CV en de Lada.

1 like

Ja kans is groot. Zat ook al te zoeken. De kleur van die van mij is donker groen blauw zou ik zeggen. Mooi metallic sunburst effect, zonder scheurtjes. De bedrukking is de meest scherpe van al mijn scuba’s. Die anderen zijn van 1991 of later.

Bij goed kijken zie je inderdaad de buiten omtrek van de indices iets hol naar boven ombuigen. Ik dacht altijd dat dit door de lak kwam. Maar bij persen is dat logisch inderdaad.
De versie met datum kader zie ik het liefste bij deze platen. Harmonieert wat beter met de gepolijste indices.

1 like

6 likes