Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Voor dat geld kun je je geen buil vallen. Maar wel voorzichtig proberen. “10000 grit” (ook wel “korrel 10000” of “K10000”) wil zeggen dat de korreltjes zo klein zijn dat ze door een zeef passen met 10000 gaatjes per inch, of worden gemalen tot ze een grootte per stuk hebben van 0,00254 mm. Maar daarmee is niks gezegd over de hardheid van de korreltjes. Krijt is calciumcarbonaat (CaCO3) en dat is vrij zacht. Slijpmiddel op schuurpapier is gemaakt van aluminiumoxide (Al2O3) en dat is knetterhard. Het wordt ook wel samengeperst en gebakken met kunsthars tot die brede witte stenen voor de werkbankslijpmachine, waar je beitels mee slijpt. En in monokristallijne vorm kennen we het als saffier (horlogeglazen) of robijn (rode kleur veroorzaakt door sporen chroom). Het staat ook bekend als corundum of korund. Met krijt polijst je acryl glaasjes en met korund blijft het met korrel 10000 misschien nog steeds vaag matglas. Eerst proberen dus op een afvalstukje transparant acryl.

Zo doe ik het! 1000-2000-3000.
Ik gebruik zachte polijst schijven op mijn mini dremel die ik heel langzaam zet. Mag niet te heet worden. Ik doop mijn polijst schijfje altijd even in lauw water.

Laat niemand het maar proberen…

Ja, haha, ze hadden zelfs de Panerai-style secondenwijzers:

Red side second hand for VOSTOK AMPHIBIA KOMANDIRSKIE watches with SuperLumiNova for movements of 24 the series with side second hand, SEK200 | Vostok-Watches24

Nu alleen nog in het rood te krijgen, maar ooit ook in wit of blauw of zilver of goud. Toen heb ik er wel eens aan gedacht om op een 170964 gouden Komandirskie-wijzertjes te zetten ipv. de peddelwijzertjes, want die lijken op de vergulde potloodstijl-wijzers van Rolex, die Panerai nog altijd gebruikt. En dan zo’n verguld secondenwijzertje erbij om het af te maken. Maar toen dacht ik “het is en blijft een Vostok , man, wie ben je nou voor de gek aan het houden?” En toen heb ik het maar gelaten.

1 like

Dat bedoel ik. Nou, dan is het goed, want je hebt het al uitgebreid geprobeerd.

Schitterend uurwerk.

1 like

Denk dat het dan een leuke groep is, nu nog een locatie.

Ja, da’s het beste, en eigenlijk het enige juiste advies.

1 like

Ik heb nee ingevuld. Niet omdat ik het een slecht idee vind. Integendeel, ik vind het een mooi initiatief. Dit topic is wat mij betreft het meest sympathieke topic van HF. Ik lees veel mee en heel af en toe post ik wat. Ik heb nog steeds mijn Vostoks en de blauw/groene scubadude is 1 van mijn favoriete horloges.
De reden dat in nee ingevuld heb is dat ik niet zo van het afspreken ben. Niks persoonlijks dus.

3 likes

Evengoede Vostok vrienden :+1: het mooie blijft dat het vrije keus is. Vorig jaar het hele land doorkruist om te genieten van @BroederBill zijn kookkunsten.

3 likes

Is toch helemaal goed.

2 likes

Prima idee om eerst interesse te peilen. Daarna moet het dan ingevuld worden en er zullen nog wel wat voorkeuren zijn, met zo’n gezelschap uit diverse plekken uit de Benelux. (Ik vergeet je niet Lennert. :wink:.)

Wat mij betreft een aantal keren een gezellige ontmoeting gehad in Arnhem. Gewoon in de horeca. Heeft mijn voorkeur ook. Kun je bestellen wat je wil.
Liefst op een redelijke afstand voor de meesten. Midden des lands?

Ik heb ooit vriendelijk bedankt voor een gtg bij Bill. Vond dat gewoon te ver. Kom uit Drenthe. Moet iedereen zelf bepalen natuurlijk.

@Tabogano had het over bijv een wodka bar. Of Russisch restaurant. Best leuk toch? Ik heb op de russische cursus met de kersttijd hapjes gegeten gemaakt door de lerares. Leuk om mee te maken.

Ooit in Amersfoort een Russische supermarkt gezien. Weer even gezocht en er zit ook een bar restaurant. Geen idee of het wat is maar zag er best aardig uit.
Borreltje, horloges praat en wat eten erna. Gewoon als idee hoor.

4 likes

Zie aan de laatste postjes hier pas dat er een poll is geweest.

Maar, geloof me, als ik met iemand zoiets mee zou willen maken is het met de vaste bezoekers van dit draadje.

Verder weten de meesten hier mijn werktijden wel.
Die betekenen ook dat er voor 20.00 uur het mandje opgezocht moet worden

2 likes

Of gewoon smiddags en wie nog wat wil eten blijft langer?
Of smorgens koffie met gebak, lunchen en wat napraten. :wink:

1 like

Ik woon in Dedemsvaart, grens Overijssel/Drenthe. Misschien kunnen we samen reizen.

1 like

Gezellig!
Dirk reageert ook net. Vanuit Zweden?? :thinking:

3 likes

Geweldig idee!! Alleen de naam al……mijn favoriete Russische troubadour. Ik ben voor.

4 likes

Ja was niet toevallig die naam, las ik al.:grin:

2 likes

Morgen weer terug naar NL. Beetje dubbel, het is hier ook zo lekker.

3 likes

Als ik er op zoek vind ik…

2 likes