Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XI

Hongkong :wink:

3 likes

Hé, heb je die uiteindelijk op de laatste Rikketik gescoord?

1 like

Nee, deze had ik al wat langer.

1 like

Fijne dag allemaal

12 likes

Stalin deed ook goeie dingen. Zoals de oorlog winnen en horloges laten maken.

10 likes

Wouw, een red 12.
Is alleen wel aan een restauratie toe.

1 like

Als iemand iets bijzonders zoekt: De Sportivnie heeft hetzelfde hacking/shockproof uurwerk dat ook werd gebruikt in de beroemde Sturmanskie die Gagarin meenam op z’n ruimtereis. In het geval van de Sportivnie gebruikten ze de hacking functie als een soort primitieve stopwatch op scholen en zo. Op Vinted:

https://www.vinted.nl/items/6134983561-sportivnie-orologio-russo-raro-stop-second-sovietico-urss

4 likes

Ook leuk.
Maar de kroon moet gericht worden?

Daar lijkt het wel op!

Vinted is best een leuke plek om te struinen. Binnen HF is er ook zat te vinden. Maar ik weet ook wel wat HF leden die op vinted zitten

2 likes

Deze heb ik ook nog trouwens. Draag hem bijna nooit, deze Moskva uit de jaren 50 ergens.

5 likes

Mooi horloge! Nette kast.
Glaasje en keer poetsen?

Dat horloge is zo klein, je kunt er twee op een bandje aan elkaar doen en dan heb je nog in één oogopslag de tijd in Moskou en la Habana. Dus ik zie nu een krasje op de foto, maar in de praktijk moet je dan een loupe meenemen, om het te zien.

Edit: zo dus:

7 likes

Ok dan zo laten. Was inderdaad een tijdperk met veel kleinere horloges. Het stoere horloge van mijn vader is ook maar zo’n 32 mm.

Heb net mijn oudste Vostok uit de kist gehaald voor morgen. Wil hem netjes op tijd zetten, blijkt de minuten wijzer af en toe te haken achter de seconden wijzer. Steeds wanneer seconden wijzer rond 6 uur is. Bij gewoon laten lopen is er geen probleem. Ik vermoed dat de minuten wijzer iets optilt door de spanning van gelijk zetten. En dat de ruimte daar net te krap is.
Jammer hij was zo netjes geserviced. Laat hem nu eerst maar eens lopen aan de pols.

7 likes

Ik zou dat ook even controleren met de wijzerplaat naar beneden dan, of heb je dat al gedaan?

Goed idee. Net gedaan. Maar blijft hetzelfde.
Wanneer de seconden wijzer tussen 3 uur en 7 uur loopt, wordt hij meegenomen door de minuten wijzer bij gelijkzetten. Verder niet.
Zal wel even open moeten vrees ik.

1 like

Ja, even met een papiertje eronder de secondenwijzer een tiende millimeter omhoog “buigen”. Of de minutenwijzer naar beneden, als die dan niet vervolgens weer tegen de uurwijzer aan gaat lopen.

2 likes

:thinking:

Eén van de weinige Russische radium bakken volgens mij. :radioactive:

Ik heb een vintage Tudor waarvan het radiummengsel nog zó goed werkt dat de wijzers ook nog echt licht geven.

1 like

Hier ook aan het klaarmaken voor morgen,

12 likes