Ook dat maar ik zie er eigelijk van alles wel in, maargoed ik ben persoonlijk een sucker voor sporthorloge’s en zeker met dauphine wijzers. Leuk ding ik zeg dibs al gaat er geloof ik in huize Mozaiek weinig de deur uit.
Volgens mij een model explorer kast? Zit er wel een Russisch uurwerk in?
Lelijke foto, sorry, maar even om te vertellen dat deze na twee dagen om de pols nu ongeveer 6 seconden achterloopt — niet verkeerd toch voor een Rus van een jaar of veertig oud?
Kan dat afregelen bij alle modellen of alleen die waar jij de foto’s van hebt geplaatst?
Geen idee. Ik heb zelf de Chn 54 en 55 gekocht. Met beide iets andere functies. Maar beide modellen bleken, na vertalen van de manual een correctiefactor functie te hebben.
Die factor invoeren ging bij beide ongeveer het zelfde te gaan maar wel met kleine verschillen.
Er zijn ook eenvoudiger modellen met bijvoorbeeld 3 pushers. Of modellen die meer op muziekjes gericht zijn.
Ik verwacht wel dat die ook zo’n correctiefactor mogelijkheid hebben.
Zo ziet dat er uit voor de 55.
Bij de 54 stond er ook een foutje in de manual dus zelf een notitie voor gemaakt
K3 is pusher links onder. K1 rechts boven. Beide heb je nodig bij de digital stroke setting zoals ze dat zo mooi noemen. Had er wel lol in toen ik het door had. ![]()
Wel gaaf. Ik las ergens dat dit is zodat de drager het horloge kan aanpassen aan veranderende temperatuur(extremen). Geen idee of dat klopt, maar het was sowieso z’n tijd wel vooruit denk ik.
En ook op tijd. ![]()
Viel mij op dat je best nog wel een factor moet invoeren.
En beide horloges toch wel verschillend. -3.4 resp -2.3. Paar weken bezig maar dan ook op een paar seconden per maand precies.
3 en 1 sec voor in 16 dgn.
Andere kant van het verhaal is natuurlijk wel dat het feit dat je de tijd en omstandigheden kan beïnvloeden betekent dat er een kristal is toegepast die het niet zo nauw neemt met de precieze seconde.
Mooi bruggetje naar mijn uitje van afgelopen maandag. Ben voor een lezing en rondleiding naar het Van Swinden Laboratorium (VSL Nationaal Metrologisch Instituut) geweest. Daar staan een drietal Cesium atoomklokken en een atoomklok op basis van waterstof. Dit instituut is één van de 4000 atoomklok centra’s die wereldwijd onze juiste tijd bewaken en indien nodig dit kunnen corrigeren. Even over de nauwkeurigheid, we hebben het dan over nanosecondes per 50.000 jaar. Onze tijd wordt naast deze atoomklokken ook vergeleken met tijd welke wordt berekent door een aantal satellieten waaronder de Galileo satelliet. Tijdens de lezing is het toch wel confronterend te horen hoe gruwelijk afhankelijk wij zijn geworden van deze vier klokken. Energie berekening, computer netwerken, publiek transport, navigatie, allemaal niet meer mogelijk zonder deze vier atoomklokken op de foto!
over nanosecondes per 50.000 jaar.
Leuk, interessant zulke uitjes Dirk!
Inderdaad, die correctiefactor is leuk maar geeft niet de hoogste nauwkeurigheid met deze kristallen.
Een stapje meer of minder laat ze iets voor of iets achter lopen.
Erg mooi! Prachtig uurwerk!
Ja, mooie dresswatch!
Het is ook bijzonder bevredigend om te zien dat je, nadat het je eerste horloge is wat je zelfstandig service hebt gegeven, het uiteindelijke resultaat op de timegrapher ineens super goed is. Dan weet je waarvoor je het doet.