Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XII

Cardi klinkt als een Kruidvat merk en niet Russisch al is ie het uiteraard wel. In elk geval kloppen alle verhoudingen een beetje qua kast, wijzerplaat, wijzer lengte enz. Leuke kleuren.

Maatwerk :rofl:

1 like

Cardi is een merk dat opkwam tijdens/na de val van de Sovjet Unie. Je hebt ook de Cardi Vostok, een soort goudkleurige duiker-achtige creatie die volgens mij allerminst waterdicht is. Volgens de overleveringen was het merk vooral populair onder de kleinere gangsters/zakenlieden (“bizniz” werd een Russisch woord voor die scene) die snel geld roken in het wilde Oosten en wilden patsen met iets dat ze ook nog konden betalen.

8 likes

Kijk, weer iets geleerd :grinning:

2 likes

Aha, uhrforum :yum:

3 likes

Zo voel ik me ook altijd als ik deze niet waterdichte duiker om de pols heb :joy:.

8 likes

Om het echt áf te maken moet je er ook nog een keer een rammelende goudkleurige blikken band bij zien te versieren en dan in een oude zwarte VW Golf van dubieuze herkomst rond gaan scheuren. Spreken we af in bar “de Dolle Devotsjka”!

(Slechte foto maar dit was een noodgeval)

8 likes

Verdomme wat een cool ding als ik naast jou sta ben ik zeker de loopjongen.

Ook al een paar keer dat idee gehad! (Ik ga hier tog eens een keer werk van maken)

Doen we! Kom ik wel in een saaie gezinswagen ipv. De golf mk1 8v

Ja dat klopt. 2824-2

2 likes

Die van mij heeft de verkeerde wijzers; die van jou kloppen. Ik heb een setje gekocht, kom er alleen steeds niet aan toe om ze even te wisselen.

1 like

Ahhh, dit bling-bling horloge (of mogen we nu dan toch echt “klokje” zeggen?) is één van mijn guilty pleasures.

Cardi was een designbureau uit Moskou, de Car Design Studio, dat zich begin jaren '90 ook ging richten op het ontwerpen van horloges. Dit in samenwerking met Vostok. In eerste instantie betrof het dressers en sportieve horloges, gelinkt aan duurdere automobielen en de racerij. En met een westerse touch.
Toen het wat minder ging, werd gebruik gemaakt van ‘het smoel’ van veel Vostok-modellen en werd een dressy-militair horloge op de markt gebracht, de Capitan.
Eind jaren '90 ging het met Cardi-Vostok rap achteruit qua populariteit en werd de assemblage en later de gehele productie overgenomen door horloge(-kasten) fabriek VPZ in Vitebsk in Belarus.

In de beginperiode van VPZ werden ook nog Vostok-uurwerken gebruikt. Later gebruikte men wat aan uurwerken voorhanden was. Men begon toen ook de naam Vympel te gebruiken.
Omdat in deze jaren werkelijk alles op de kop stond in de vroegere USSR kun je dus ook nog een Vympel-Capitan met een Vostok-uurwerk tegenkomen.

Er zouden verschillen zichtbaar moeten zijn tussen de Cardi (Vostok) kasten en die van VPZ (Vympel), maar ik kom niet verder dan de kastgrootte en iets slankere wijzers.

VPZ assembleerde ook horloges voor onder andere Raketa en (natuurlijk) Luch. Tegenwoordig maakt men (weer), dacht ik, meetinstrumenten.

Cardi werkte ook samen met Pobeda. Vanuit die samenwerking ontstond ondermeer de modellijn Cardi-Victory.

Ten aanzien van de link met de ‘bizniz’, deze is heel begrijpelijk. In de jaren '90 verscheen het snelle en vaak foute geld in Rusland, eigenlijk in heel Oost-Europa. Maar als je dat grote geld niet had, wilde je qua uiterlijk toch meedoen.

Ik was begin jaren '90 in Praag. Soms had je nog wel het jaren '50 beeld, compleet met lange grijze jassen en hoeden of hoofddoekjes. Maar je zag ook meer en meer de westerse kledij, de openheid, de ontspannenheid en lichtvoetigheid.

Af en toe dronk ik een koffie bij McDonald’s aan de Wenceslausboulevard. Een drukke boulevard met een McDonald’s die in elke hoofdstad had kunnen staan. Maar 's avonds ronkten absurd dure sportwagens met te jonge bestuurders en te blonde meisjes met te veel goud in colonne over de boulevard en stonden er bij de ingang van dezelfde McDonald’s twee gewapende beveiligers, die eruit zagen alsof ze uit een foute Amerikaanse B-film waren gestapt, compleet met koppels die waren volgehangen met wapentuig.
Een bijna surrealistisch ervaring.

Even een (slecht) tussendoor-kiekje van de genoemde horloges.

12 likes

9 likes

Ik wil deze jullie niet onthouden. Vandaag binnengekregen. Heb er even een stoffen band omheen gedaan. 19mm lugbreedte, het enige nadeel. Licht gepolijst en een beurt gehad in 2023.

8 likes

Verdient wel een eigen NA topic.

1 like

Ik zal er zo eens even eentje maken ja.

Vandaag binnen gekomen, van de forum sponsor

8 likes

Niet doen, Sander, niet doen :see_no_evil:

Naast de Russen heb ik misschien wel evenveel Seiko’s. Dus help mij te voorkomen dat die twee lijntjes door elkaar heen gaan lopen! Anders raak ik het spoor helemaal bijster :face_with_spiral_eyes:

6 likes

Weer eentje in het blauw:

1 like

Mooie band!

Er staan er ook 2 op eBay, eveneens vanuit België :blush:
Lagere prijs en custom bezels! :innocent:

1 like