Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XII

13 likes

Ik denk eerlijk gezegd niet dat die wijzerplaat origineel is. Bij originele wijzerplaten van dit type zijn de uurmarkeringen recht, met puntige uiteinden. Dit is het soort ovaal dat je ook op de namaak Poljot de Luxe wijzerplaten aantreft. Daarnaast heeft Raketa dit voor zover ik kan zien ook nooit zo gemaakt. Een echte ziet er zo uit:

Ik heb het wel eens eerder gezegd, maar er is echt een stortvloed aan fake sovjet horloges vanuit of via Oekraïne, ebay staat er helemaal vol mee, en een heleboel van die wijzerplaten (en andere onderdelen) koop je voor een paar euro op deze site: Купить циферблаты для часов различных производителей.. Страница 12

Het is evengoed een mooi horloge.

10 likes

Soms kom ik toch weer in de verleiding… hoewel mijn lief zich afvraagt wanneer ik al die horloges gedragen heb of nog moet dragen :woozy_face:

Van Bas, @BG1, vier horloges overgenomen, maar deze is voor het moment mijn favoriet. Fris en zeer Russisch zonder dom wapengekletter of plat nationalisme. (Hoewel ik ook die horloges eigenlijk zeer waardeer. Horlogeliefhebbers, rare mensen…)

20 likes

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar de andere 3

Morgen!

17 likes

Hoi Charles ,
Wie is de ruiter op je mooi dial ?
Volgens mij Joris de draken doder aan de Moskva rivier. Onderdeel van de gemeente wapen van Moskou.
Info volgens Wikipedia.

2 likes

De sint

2 likes

Dat is De Ridder van Drie. Een echte dragon killer :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Nooit eerder gezien, mooi horloge. St. Joris en de Draak erop.

2 likes

En met een zeldzaam uurwerk! Poljot 3015!

7 likes

Yep

Jij gaat volgend jaar mee in de zak naar Spanje :grin:

:joy:

3 likes

Ik weet het nu ook niet meer, dus dan is links echt en rechts een namaak .

Moeilijk te geloven, maar als jij het zegt, een kenner op dit gebied, dan zal dat helaas zo zijn.
Niettemin, het is een mooi horloge, maar het mag dan nu niet meer op het HF gepost worden met deze kennis die ik nu heb gekregen van jou.

8 likes

Tja kan gebeuren. Ben zelf ook guilty as charged. Stomme Mumbai specials in collectie gehad. Dan is het idd fijn dat iemand je erop wijst. Een citizen horloge wijzerplaat, hmt kast en een epson uurwerk. Meest wonderlijke dingen worden bedacht

5 likes

Dit is de eerste eenzelfde plaat die ik zie, ook mooi, wel iets jonger denk ik, de kast is ook anders.
Is dit geen namaak? (grapje)

2 likes

Bij deze :smiling_face:

In het zoeken naar info over de twee rechtse Vostoks kom ik niet echt ver.
Het onderste horloge is wel een buitenbeentje in mijn collectie. Het horloge heeft de markering ‘ЗАКАЗ МО СССР’. Dit betekent dat het horloge in opdracht van het ministerie van Defensie is gemaakt en alleen mocht worden verkocht in Voentorg-winkels. Hier konden alleen mensen met een militaire pas terecht.
Dit model zou in 1990 uitgebracht zijn ter gelegenheid van het 45 jubileum van de USSR-zeestrijdkrachten.

11 likes

Inderdaad. Op de bezel staat ook, naast Poljot, Moskou vernoemd.

'k Probeer nog wel te achterhalen of dit horloge ter gelegenheid van iets speciaals is uitgebracht. Gezien het uurwerk lijkt het mij geen 'toeristen’horloge.

3 likes

Het is heel makkelijk te zien als je het door hebt. Dit zijn de indices van een echte, in dit geval een Poljot:

poljot echt

Zoals je ziet een vrijwel rechte streep met aan het uiteinde een punt.

Dit is de fake versie:

poljot fake

Markering is ovaal-achtig. Dit is veel makkelijker te maken dan het origineel. Maar in de Sovjet Unie deden ze dat niet zo, op geen enkele wijzerplaat, dat kun je in de catalogi nazoeken. Dus als je een wijzerplaat ziet met dat soort uur markeringen is het altijd fake (meestal zien ze er ook te mooi uit om waar te zijn voor een vintage). Bij die van jou komt er dan ook nog eens bij dat die wijzerplaat voor zover ik kan zien nooit zo gemaakt is, ook niet met de “echte” gegraveerde indices uit de bovenste foto.

Zoals @BroederBill al zei, het kan iedereen overkomen, ik heb hier ook een fantasie Molnija liggen. Inmiddels is volgens mij 80% van wat je op ebay ziet aan vintage USSR rotzooi.

6 likes

Ik las ergens dat ze door de gemeente Moskou werden weggegeven ter gelegenheid van iets (ben vergeten wat).

1 like

11 likes

… uhhh, het is dan een 3105 uurwerk, Bas.

Voorzover ik nu kan terugvinden is het horloge op verzoek van het gemeentebestuur van Moskou in 1991 gemaakt. Het werd gebruikt als relatiegeschenk en als cadeau voor burgers die een bijzondere verdienste voor de stad hadden gepleegd.

4 likes