Omdat een aantal leden de taal kennen, even een vraagje.
Waar gaat deze over? En wat staat er?
Met fraaie trein op de plaat en typerende achtergrond zo te zien.
Wanneer je het verhaal helemaal leest, gaat het over een nieuw gedeelte dat Brezjnev in 1974 opstarttte en in 1984 gereed kwam. 10 jaar bouw tijd dus. Niet “bestaat 10 jaar” wat ik eerst dacht.
Dankjewel Jan ![]()
Van harte gefeliciteerd met je prachtige uurwerk en veel draagplezier toegewenst ![]()
Echt een leuk uurwerk. Alarmfunctie is top!
Uurwerk eruit gehad. Binnenkant van het horloge eventjes netjes gemaakt. Zat een vuiltje achter.
Kan ik het horloge ook dragen zonder bezel? Ja toch? Vind hem zonder een stuk mooier ![]()
Terwijl er voor het 18e jaar in de schuur voor iedereen en aanhang oliebollen en dergelijke worden gebakken, heb ik eindelijk mijn pakje van Bas, @BG1, binnen. Inhoud: een zeer leuke Vostok.
De Sowjets waren niet vies van propaganda. Ofwel kregen echte (helden-)daden aandacht, ofwel werden kleinere zaken flink opgeblazen. Allemaal ter eer en glorie van wat de combinatie van het systeem, de ‘nieuwe mens’ en Rusland bereikt had of kon bereiken.
Dit horloge is echter een voorbeeld van een ander soort propanda. Het geeft aandacht aan de ‘Oost-Europese Associatie voor Islamitische Cultuur’. De afbeelding is echter vooral religieus, want het is de Kaäba, de heilige steen in Mekka, en een minaret.
Dit horloge uit eind jaren '80 was een poging om delen van de oude Warschaupact-landen te behagen / binnen de invloedssfeer van de USSR te houden.
Opvallend detail, het centrum van de afbeelding ligt in oost-Europa, maar de stralenkrans gaan vooral richting westen. Hiermee wordt eigenlijk benadrukt dat er een gezamelijk doel is richting west-Europa / worden mensen ‘uitgenodigd’ zich onder dit doel te scharen. Omdat er ook stralen richting oosten gaan, wordt de rol van de ‘Islamitische Cultuur’ in oost-Europa mereen in het zonnetje gezet.
Dus in meerdere opzichten echte propaganda.
Of het horloge door een overheid, een partijbureau of de ‘Associatie’ zelf is besteld, heb ik nog niet kunnen vinden.
Intussen gaat er een mooie, opvallende ‘vreemde Vostok-eend’ in de horlogekast.
Een Poljot wekker met een Vostok Komandirskie wijzerplaat erop? Wut? Da’s wel een heel artistieke creatie. ![]()
Lache toch! Erg leuk horloge. En het alarm werkt erg mooi. Heb nog nooit een alarmhorloge gehad.
Hele mooie Charles ![]()
Mijn geld staat op dat er een of ander congres was rond de oprichting, je weet, veel opstaan en klappen voor de toespraken, en dat ze daar dit horloge kado deden aan speciale gasten. Gok hoor, ik heb verder geen idee.
Nee mag niet Sander! Historisch erfgoed! ![]()
Staat prima toch? Bij een Amphibia ziet zonder bezel er niet uit. Diepere groef of zoiets, maar bij deze staat het zelfs beter zou ik zeggen. En…
…je kunt hem zo weer terug klikken. Nooit weggooien dus.
Veel plezier er mee. ![]()
Haha, inderdaad. En het is toch een Frankenstein horloge. De bezel is wel zodanig gemodificeerd dat ie er goed op past, dus het is echt geen prutswerk.
Ja, Bas doet goede zaken qua aantallen horloges die verkocht worden ![]()
Bas had (eigenlijk heeft) ook echt veel teveel! Zo fijn te zien dat ze hier op het forum in goede handen weer komen!
Echt oorverdovend ![]()