Misschien wil Herr Bill er even overheen rijden met zijn Lada als zijn auto weer gerepareerd is.
Dan ben je van het probleem af ![]()
Werkt probleemloos.
Nee inderdaad, dat zal het zijn. Ben benieuwd wat Bas erop te zeggen heeft ![]()
Middagwissel… De Scubadude is weer terug van reparatie en service door @DirkT! Heel blij mee! Zelfs de datum wisselt nu precies om 0:00 i.p.v. 23:45 Bedankt Dirk!
Als iemand je horloge repareert ga je er toch niet zelf aan rommelen dan zou ik eerst contact opnemen met degene die hem gerepareerd heeft telefonisch per mail of via een bericht dan had je het al geweten.
En kan je heel goed overleggen volgens mij
Heb ik ook weleens gehad maar ik ga er zelf niet aanzitten want heb er geen verstand van.
Gebeld en weer terug gebracht.
Ja dat werkt zo met kapotte vintage horloges dan moet je het niet kopen.
Horloge komt weg bij Bas. Piet heeft het horloge een jaar geleden gekocht zonder rotor. Piet heeft het horloge aan mij verkocht zonder rotor.
Ik had inderdaad even moeten navragen bij Bas waarom het horloge geen rotor heeft. Maar hier heb ik niet bij nagedacht.
Overigens is het installeren van een rotor een fluitje van een cent. Reparatie zou ik het niet noemen.
Vandaag vroeg het bed uit om bij dochterlief “even’” een laminaatvloer te leggen. Maar snel uit de bovenste lade een vrolijke en aangenaam zittende band gepakt. Blijkt een Raketa-weeskind aan te hangen. Opwinden en lopen maar.
Vreemd dat ik deze eigenlijk bijna nooit draag…
Ik hoop dat iedereen tot nu toe een fijne Vostok-vrijdag heeft!
ps
Vloer ligt er in. Op naar huis, het weekeinde in.
Ok nou ik laat het dicht en dan zal dat vast een reden hebben in jouw geval maar dat zou ik navragen.
Daarom ga ik er dus wel mee bezig. Omdat ik wat wil leren ![]()
Ben bang dat je de realiteit van vintage horloges niet helemaal doorziet. Verwacht niet dat een horloge wat waarschijnlijk nooit service heeft gehad dat deze na 30 jaar probleemloos loopt. Zeer waarschijnlijk zijn de omkeer tandwielen (de twee onder het koperkleurige klem) zo vuil dat ze vast staan. Of mogelijk het koppeling tandwiel wat aan de veerton zit gekoppeld ook vast. Met het plaatsen van de rotor wordt de veerton geblokkeerd. Daarom was de rotor eraf en er een handwinder van gemaakt. Mag dan een Lada zijn, maakt de 2416 niet minder complex. Om het uit te sluiten haal je de automaat brug eraf plus alle bijbehorende tandwielen (totaal 4 stuks) en controleer dan de werking van het uurwerk. Loopt het dan goed dan weet je dat je het in het rotor deel moet zoeken. Omkeer wielen smeren in 5% Moeibus 9010 opgelost in IPA.
Vintage watches zijn leuk, maar als er iets aan mankeert is het alleen maar gezeik.
Ga dan eerst veel boeken lezen over de werking van een horloge of neem de moeite om een horlogemakers opleiding te gaan volgen. Anders zul je moeten leren teleurstellingen te gaan incasseren. Horloge maken gaat echt niet vanzelf en is zeker niet gratis.
Hier moet ik mij inderdaad meer bewust van zijn.
Die 2209’s vielen mij tegen kwa betrouwbaarheid. Er was met beide wat.
Heb ze laten servicen bij Vouwfietser. Ook een goed adres. Daar kwam ik vaker in de begin periode.
Hij zei dat de 2209 lastiger goed af te regelen was en moeilijker in de onderdelen voorziening is.
Vervolgens liep 1 van de 2 nog niet lekker en heb ze beiden verkocht.
De nieuwe eigenaar verwijderde het antimagnetisch binnen schildje en hij liep daarna prima. ![]()
Maar ik heb er vrede mee. Ze moeten bij mij wel goed te servicen zijn.
Vervelend overigens. Sinds ik naar de vintage horloges kijk, heb ik naar veel moderne horloges geen omkijken meer naar.
Ik ben heel blij dat ik al heel gauw doorhad dat dat dus echt helemaal nix voor mij is.
In mijn begin hier dacht ik ook nog, ik ga naar de kringloop, koop een paar wrakken, schroef die een paar keer uit en in elkaar, en klaar is de jas.
Ik ben allang blij dat ik nu denk, ieder zijn ding en ieder zijn vak.
Je kunt en hoeft nu eenmaal niet alles te kunnen of te kennen.
Kijk, dat wist ik dan weer niet!
Er ligt hier al dusdanig veel gereedschap, dat ik het niet zomaar laat gaan ![]()
Stukje ADHD is dat. Impulsief. Wispelturig. Snel beslissingen maken, snel dingen doen. Die itch van continue iets nieuws willen hebben. Het is eigenlijk al compleet uit de hand gelopen. Achja…
Dit klinkt enorm herkenbaar…
Ik beperk me maar tot het vervangen van een batterijtje.