Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XII

Dus vrijdag is Boctok dag, ik heb er nog eentje

12 likes

En nog eentje

Ik heb hem ooit een keer helemaal opgeknapt

13 likes

Pfoe, pareltje! Prachtige plaat! Ziet er erg officiëel uit.

1 like

Ik ben met deze heel erg blij. Sowieso moet ik er nog een paar Amfibia’s bij hebben :stuck_out_tongue_winking_eye: RVS kast is prachtig.

11 likes

Staat je goed! Veel plezier ermee.

2 likes

Hier is Zimmetje weer met een nieuw laagje en eindelijk weer in de teugels.

Kast is expres niet te veel opgevuld, dus het oude karakter is erin gebleven
1 koperlaag, 1 nikkellaag en chroomlaag.

16 likes

Heel apart hoe die wijzerplaat reageert op het licht. Mooi!

4 likes

Ja, mooi hè, ik heb dit ook nog niet eerder zo gezien, ze blijven verrassen, die Russen. Mede daarom blijft het ook zo leuk. Zoveel verscheidenheid in horloges is ongelooflijk.

3 likes

Echt heftig , mooi gedaan :ok_hand:

1 like

Op welk voltage/ampère breng je de lagen aan?

1 like

Het speelt mooi maar mijn brein kan er niet mee overweg dat niet alle ruitjes hetzelfde gegraveerd zijn…

3 likes

De plaat is wel gespiegeld zo te zien. Misschien dat dat het leed nog iets verzacht? :wink:

1 like

6 likes

In het galvaniseren is ampère de stroomtoevoer het belangrijkst. Dus voor je begint om een werkstuk in een bad te hangen, draai je de voltageknop geheel naar rechts en de ampèreknop geheel naar links.
Je begint met een koperflash laagje op lage stroom, zo rond de 0.07 A Dat is voor een betere hechting van de opvolgende koperlaag, dan zie je dus nog niets gebeuren, dan draai je heel langzaam aan de ampereknop tot je iets ziet gebeuren en probeer je met de fine-tuningknop de ampère op 0’07 te krijgen.
Die laat je dan een minuut of twee erin hangen, goed afspoelen en dan ga je een koperlaag leggen
Dat gebeurt op zo rond de 0.12-0.16 A voor een minuut of 10-15.
Dan schuren en als nodig nog een keer herhalen, net zolang tot de krassen eruit zijn, maar om goed te weten dat het overal gelijkmatig wordt geschuurd, leg je tussendoor een nikkellaag. Een nikkellaag gaat ook weer op lage stroom, zo rond de 0.10-0.12 A. Als de nikkellaag erop zit, dan kun je daaroverheen weer een koperlaag leggen als dat nodig mocht zijn. Het ligt er maar net aan waar je naartoe wilt werken. Je kunt dan de koperlaag er weer afschuren tot je de nikkellaag ziet verschijnen. Dan stoppen met schuren en als het nodig mocht zijn leg je nogmaals een koperlaag en als het niet nodig is leg je weer een nikkellaag voor een minuut of 10 op lage stroom, zo rond de 0.10 A
Lage stroom bij nikkel betekent een mooi glanzende laag; te hoge stroom, brandvlekken en matte kleur.

2 likes

Dan is de rotorschroef te lang, drukt op het seconderad en remt het uurwerk af. Even stukje vanaf schuren en dan monteren, 99,99% kans dat hij dan wel loopt.

Ach lekker leren sleutelen, ga je veel lol van hebben :+1:

6 likes

Warempel, je hebt gelijk. Heb de schroef van de andere Vostok eruit gehaald. Deze is inderdaad korter!

5 likes

Ask me how I know :joy:

2 likes

Bedankt. Nu moet ik dus zoeken naar een juiste schroef :smiley:

2 likes

Of gewoon met een schuurpapiertje wat korter maken

1 like

8 likes