![]()
Technochas zit in Belarus dacht ik?
Even foto gemaakt van de adres gegevens op de manual van de CHN-54. Gekocht in 2019.
Heb snel even op ebay gekeken. Staan er genoeg, maar zag voorlopig alleen vintage Electronica’s. Misschien nog wel leuker? ![]()
Bedankt voor de aanvulling. Dus enkel de modules komen uit Minsk.
Dacht ik eerst ook want op het horloge staat tegenwoordig “made in Belarus” onder het LCD display maar dat is dus omdat
Vandaag Wolter @Macx mogen bezoeken om mijn gebrachte Raketa + de (gekregen) bonus Pobeda Zim op te halen. Ikzelf ben er erg verguld mee en het was een zeer geslaagde gezellige dag!!!
![]()
De plaatjes:
Ik vind vooral de Pobeda Zim erg mooi geworden met een heel mooie egale goudlaag. Het past ook wel bij het horloge.
Alleen is dit voor mij nu wel een typisch voorbeeld van een Russisch ontwerp als het gaat over
![]()
Maar dat zal vast wel een OCD dingetje van mij zijn.
Toch super hoe @Macx dit allemaal voor elkaar krijgt met al zijn chemische reacties ![]()
Die Pobeda is echt zo’n typisch eind jaren 60 begin 70 er jaren ontwerp. Zo’n tv kast?
Ik heb zelf ook wel een paar horloges uit die tijd.
Orgineel en leuk om te hebben.
Prachtig afgeleverd door Wolter! ![]()
Veel plezier er mee!
Echt fantastisch vind ik deze geworden, de wijzerplaat icm met het (zeer net) vergeulde, echt top!
Knap hoor @Macx neem je al bestellingen aan? ![]()
Ik vond het ook een zeer gezellige dag, Ricardo! Je hebt mooie foto’s gemaakt. Veel draagplezier gewenst met beide horloges. En hopelijk tot de volgende keer.
En ook bedankt voor de 50 l demiwater, fantastisch!
Vanmiddag snel terug gereden naar m’n vakantieadres in Friesland om daar m’n allereerste Amphibia op te vangen uit de brievenbus. Veel te lang verhaal, maar ik ben er echt heel blij mee!
Super strakke Amphibia! 420 is ook mijn favoriete kast.
Redelijk nieuw ook, de verkoper zei dat ie 2 jaar oud was, schijnbaar ook niet zo veel gedragen.
Ik twijfelde inderdaad, lijkt gloednieuw. Maar had begrepen dat jij daar niet zo van was. ![]()
Maar veel plezier er mee!
Scheelde zo ook wat in de prijs, alleen was er wel het originele metalen bandje bij beloofd, maar die zat niet in het pakje. Dat was jammer, maar ik ga er niet meer over terugschrijven want daar heb ik geen zin meer in. De nato die er al aan zat is prima.
Ik zal nog wel een keer wat echt nieuws kopen hoor, maar voor nu hou ik het op tweedehands ![]()
De puzzel ligt wat gecompliceerder… er zijn twee lijntjes die wat uit elkaar lopen ![]()
De info uit de gebruiksaanwijzing leert dat de electronische module gemaakt wordt door ЧПТУП = ‘eenmansbedrijf’ Technochas in Minsk - Belarus, terwijl het verdere horloge geassembleerd en verkocht wordt door N.A. Roslov IE (individual entrepeneur) in Moskou.
Op Internet is de volgende info te vinden:
vanaf 1974 begint het grote electronische bedrijf NPO Integral in Minsk electronische horloges te produceren. De kasten worden gemaakt door de Minsk Watch Plant, bekend van het merk Luch.
In 1979 wordt de productie-unit binnen Integral verzelfstandigd in het bedrijf Zavod Elektronika. De zaken gaan echter niet goed en in 2010 wordt de hele inboedel en het merk ‘Elektronika’ overgenomen door het Russische bedrijf van N.A. Roslov, lid van een grote ondernemersfamilie. Het productiebedrijf blijft in Minsk onder de naam Technochas draaien en de verkoop geschiedt door Roslov in Moskou.
Als je echter zoekt naar technochas.by (Belarus) kom je uit op de site technochas.ru (Rusland).
(In mijn geheugen is dat niet altijd zo geweest. Maar misschien draait mijn geheugen mij een loer
)
Inmiddels heeft Jeroen de ervaring dat emails niet bezorgd worden en de winkelwagen van de site ook niet werkt. Dat kan niet veroorzaakt worden door sancties, want andere Russische en Belarussische bedrijven hebben werkende sites en zijn via mail gewoon bereikbaar. Er lijkt dus iets anders aan de hand.
(Het is opvallend dat beide bedrijven als ‘eenmansbedrijf’ geregistreerd zijn. Zelfs het redelijk grote productiebedrijf aan de Knorinastraat 50 in Minsk
)
Maar verder is het verhaal helder.
Het tweede lijntje maakt het echter intrigerend.
Iedereen die met de Elektronika-horloges uit Minsk bezig is (geweest) kent de naam Nicolay. Zelf heb ik lang gedacht dat deze Nicolay min of meer een informele ondernemer was. Maar dat is blijkbaar dus niet terecht. Hij was hooguit de lokale bedrijfsvoerder.
Echter, op Instagram vinden we ook een Technochas-bedrijf dat electronische retro-horloges (maakt? en) verkoopt. En uit de accountgegevens wordt duidelijk dat dit bedrijf eerst in Minsk - Belarus gevestigd was, maar nu in de Oekraïne.
En dat laat weer de fantasie op hol slaan.
Is de nu niet traceerbare Nicolay misschien uitgeweken naar de Oekraïne? En is er misschien een relatie met de niet functionerende site technochas.ru? Wie het weet
mag het zeggen.
Schrale troost: daar mis je niks aan ![]()
Dat dacht ik al, aangezien elke reviewer op bijvoorbeeld youtube die al afkraakte, maar ik had het toch wel leuk gevonden als die er ook bij zat.
Nato’s heb ik eerlijk gezegd alleen maar 1 keer eerder uitgeprobeerd. Ik heb het verder nooit daarna gedragen vanwege wellicht het risco op het krijgen van een kraspatroon op het kastdeksel, maar deze heeft het al lichtelijk en nieuwe Vostok-kastdeksels zijn niet duur, dus dan maakt het me niet uit. Staat heel leuk en sportief!
Nah Vincent, uit lange ervaring met Nato’s en MN-banden (noodgedwongen omdat 90% van de banden bij de horloges die ik koop te klein zijn voor mijn polsen) kan ik zeggen dat je hier niet echt bang voor hoeft te zijn. Daarvoor zijn de gebruikte materialen te zacht.
Maar voor alle zekerheid let ik er wel dat er geen vuil tussen de doorloopband en het horloge komt (ik werk veel in de tuin en zand tussen band en horlogedeksel kan gaan schuren). De oplossing: wat vaker de band reinigen en het horloge poetsen of een beschermingssticker op het deksel plakken.
Zelf gebruik ik liever geen harde, stugge velcro-bandjes. Die vertrouw ik minder, vooral omdat de harde randen de lugs kunnen opschuren.