Groot handels gebouw, Rotterdam?
Klopt, scherp gezien!
Kom er vrijwel nooit maar toch wel interessant gebouw ![]()
Hoop gekloot aan het bandje, twee pinnen van het band-gereedschapje gesloopt. Daarna nog een hoop gekloot met de springbars, daarna was ik het even zat. Nu zit er een ander rammelbandje van een andere Rus aan vast, dus dat is prima.
De kroon probeerde schuin vast te draaien tijdens het hand-opwinden, is dat normaal? Hij schroeft gelukkig wel normaal vast als je eerst goed de draad zoekt.
Begint niet heel positief.
Hij is wel mooi, maar ik zat flink te mopperen. Klopt als een bus ![]()
Ik heb ook een jehaka. Zit idd een stempel in met HK
De schroefdraad is, zeker voor de eerste paar wendingen, eerder “los” bij moderne Vostok horloges in mijn ervaring. Best even tegen de richting in draaien om de start van de schroefdraad te zoeken en dan rustig vastschroeven. Dat is trouwens een goede praktijk voor zowat alle geschroefde kronen. Die schroefdraad is vrij kwetsbaar en de kroontube kan niet altijd los van de kast vervangen worden als je hem stript.
Omdat de kroon ook kan bewegen ten opzichte van de stift, kun je hem ook echt scheef zetten en dan beginnen vastschroeven. Een beetje opletten dus, maar in mijn ervaring wen je snel aan.
Bij m’n 2 andere Amphibia’s en Komandirskies en al m’n andere horloges met schroefkronen gaat het normaal gewoon meteen goed met het dichtschroeven, maar dit was even wennen.
Bedankt voor je kundige antwoord trouwens!
Ik ga bij deze ook inderdaad niet heel vaak de bandjes en bezel wisselen.
Bij de Amphibia zit er nogal wat verschil in hoe strak de kroon rond de schroefdraad past. Tot circa 2018 was het nog een verchroomde messing kroon en de gereedschappen waarmee die vervaardigd werden hadden tegen het einde aan hun beste periode wel achter de rug waardoor de kroon niet zo scherp afgewerkt was. Sinds 2018 zijn ze (grotendeels) overgeschakeld op stalen kronen die terug wat scherper zijn.
Er zijn dunnere en dikkere pushpins.
Met name de orginele “nalevering” pushpins van Meranom, zijn sterk en voordelig, maar ook duidelijk dikker.
Bij sommige metalen banden zijn de doorgangen vrij nauw. En dus eerst even testen van te voren of ze er soepel doorgaan. Anders dus dunnere zoeken. Kan dat het probleem geweest zijn?
Ik bedoelde het pinnetje wat op het gereedschap zelf zit, Jan.
Met de pinnetjes uit het bandje is niks mis, denk ik.
Ok ja, ik reageerde op “gekloot met de springbars” eigenlijk. ![]()
Maar die gereedschap pinnetjes heb ik ook een paar keer verbogen en gebroken. Gevoelige dingen. Met beleid aan draaien en vooral recht er op zetten Vincent.
Ach soms heb je van die dagen. ![]()
Ikzelf heb een plastic onding welk moeilijk richt, ik zet het pinnetje op de splitpen, eventueel met tangetje, en hamertje tik eruit.
Altijd gedoe met endlinks ![]()
Jazeker!
Inderdaad, ik heb er al minstens 3 perongeluk gesloopt ![]()