Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XIII

Ik heb ook een jehaka. Zit idd een stempel in met HK

2 likes

16 likes

Avondwissel, ook voor morgen alvast denk ik.

15 likes

De schroefdraad is, zeker voor de eerste paar wendingen, eerder “los” bij moderne Vostok horloges in mijn ervaring. Best even tegen de richting in draaien om de start van de schroefdraad te zoeken en dan rustig vastschroeven. Dat is trouwens een goede praktijk voor zowat alle geschroefde kronen. Die schroefdraad is vrij kwetsbaar en de kroontube kan niet altijd los van de kast vervangen worden als je hem stript.

Omdat de kroon ook kan bewegen ten opzichte van de stift, kun je hem ook echt scheef zetten en dan beginnen vastschroeven. Een beetje opletten dus, maar in mijn ervaring wen je snel aan.

5 likes

Bij m’n 2 andere Amphibia’s en Komandirskies en al m’n andere horloges met schroefkronen gaat het normaal gewoon meteen goed met het dichtschroeven, maar dit was even wennen.

Bedankt voor je kundige antwoord trouwens!

5 likes

:rofl: Ik ga bij deze ook inderdaad niet heel vaak de bandjes en bezel wisselen.

2 likes

Bij de Amphibia zit er nogal wat verschil in hoe strak de kroon rond de schroefdraad past. Tot circa 2018 was het nog een verchroomde messing kroon en de gereedschappen waarmee die vervaardigd werden hadden tegen het einde aan hun beste periode wel achter de rug waardoor de kroon niet zo scherp afgewerkt was. Sinds 2018 zijn ze (grotendeels) overgeschakeld op stalen kronen die terug wat scherper zijn.

3 likes

Er zijn dunnere en dikkere pushpins.
Met name de orginele “nalevering” pushpins van Meranom, zijn sterk en voordelig, maar ook duidelijk dikker.

Bij sommige metalen banden zijn de doorgangen vrij nauw. En dus eerst even testen van te voren of ze er soepel doorgaan. Anders dus dunnere zoeken. Kan dat het probleem geweest zijn?

1 like

Ik bedoelde het pinnetje wat op het gereedschap zelf zit, Jan.

Met de pinnetjes uit het bandje is niks mis, denk ik.

2 likes

Ok ja, ik reageerde op “gekloot met de springbars” eigenlijk. :grin:

Maar die gereedschap pinnetjes heb ik ook een paar keer verbogen en gebroken. Gevoelige dingen. Met beleid aan draaien en vooral recht er op zetten Vincent.
Ach soms heb je van die dagen. :thinking:

3 likes

Ikzelf heb een plastic onding welk moeilijk richt, ik zet het pinnetje op de splitpen, eventueel met tangetje, en hamertje tik eruit.

2 likes

Altijd gedoe met endlinks :joy:

Jazeker!

Inderdaad, ik heb er al minstens 3 perongeluk gesloopt :wink:

1 like

Zo iets misschien? :grimacing:

Die van mij dus. Verder wel fijn gereedschapsetje van Beco. :slightly_smiling_face:

4 likes

Deze komt uit een ali-setje en waarschijnlijk nog beroerder. Dat blauwe ding gebruik ik als werkbank waar ik de band op kan positioneren om met het pennetje (tussen vingers :hand_with_index_finger_and_thumb_crossed: :adhesive_bandage: of punttang) de splitpen eruit tik. Maar de band is nu op maat.
Band + endlinks en veerpennen is wel een puzzel, dus de scuba maar in orgineel geleverde staat dragen. :slightly_smiling_face: :upside_down_face: :slightly_smiling_face:

5 likes

Zat sinds een lange tijd weer eens op WUS te kijken. In een Vostok-topic kwam ik dit plaatje van een Rally-mod tegen:

Interessant idee, zo’n gele bezel van een Komandirskie erop zetten.

https://www.watchuseek.com/posts/59400409/

2 likes

Eerlijk gezegd vind ik het bepaald geen verbetering.
Zowel voor het horloge als voor de bezel niet.
Die rode is volgens mij ook gemod.
Die zwarte indices tussen de witte cijfers lijken mij ook niet origineel.
Eerlijk gezegd vind ik het geen gezicht.

5 likes

Iedereen mag er zeker het zijne van vinden, anders was alles zo saai, niewaar? :+1:

Ik zou ook niet m’n eigen Rally gaan modden, maar ik vind het altijd wel grappig om andermans creaties te zien.

Ja haal je nu links van de clasp er een uit of rechts. Of beide?
Ik ben wel perfectionist dus paar keer proberen tot hij lekker zit en de clasp netjes onderaan. Als je er te weinig uit haalt kun je meer gaatjes verstellen op de clasp zelf. Ook voor een deel mogelijk.
Maar de clasp functioneert minder soepel bij maximale verstelling.

Ach je moet een hobby hebben toch? Best leuk geknutsel.

Ik wel.

Orginele bezel tot op messing geschuurd. Bezels gewisseld (zwart, zo wie zo, toch het mooiste)
(Kroon gewisseld, wel erg leuk!)

Maar kreeg hem geen enkele keer echt naar mijn zin.
Dan maar terug naar orgineel, toch ook niet gek. Of verkopen.
Wel plezier van dat horloge gehad. Heel fijne kast ook, die 100!

8 likes

Mee eens Eddie, een duikers bezel op een rally staat echt niet. Waarom haal je een rally bezel eraf?
Er stond een tijdje geleden een rally bezel in het blauw.

3 likes

Maar wat is een rally bezel en wat kun je ermee?

3 likes