Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XIII

Waarom niet?

Da’s een hele fraaie!

Datum pen~2
Daarom niet.

Komt toch altijd meer druk op het wissel mechanisme. En wanneer het pennetje net wat zwakker is. (Door leeftijd of fractie minder vast gemonteerd misschien. ) Dan kan hij afknappen. Gelukkig kon Dirk het voor mij repareren.

Terugdraaien door de datum heen voelde al niet zo prettig. Terecht dus in mijn geval. Moet wel zeggen, voor die tijd wel veel gedaan bij verschillende horloges en tot dan geen problemen gehad.

4 likes

Mooi weer daar, geniet er van

Oké duidelijk :smiley:

1 like

Good afternoon boys and girls.
Today the same as yesterday. :stuck_out_tongue_winking_eye:

12 likes

Uitwaaien op Kijkduin, te koud om te zwemmen vandaag al kan het qua horloge natuurlijk wel. Bandje is waterbestendig leer van DiModell.

15 likes

Richard, alsjeblieft… :woozy_face:
In Duitsland meer dan 4 uur vertraging wegens te hete wagonassen en ander ongerief. In Polen hebben we meer dan 5 uur stilgestaan wegens…?

Inplaats van tweemaal ruim 5 uur reistijd hadden we nu tweemaal meer dan 10 uur 'reis’tijd :face_with_spiral_eyes:

Ik snap Folkert dat hij altijd de auto pakt.

Maar eerlijk is eerlijk, het weer was lekker, het balkon was in de avond heerlijk en ik zat zo in een bubbel dat mijn HF-tijd 0,1 minuut is geweest.

Nu in de trein naar Krakau :smiling_face:

8 likes

De Duitse avondspits is ook geen feest.

Wat vooral handig is is dat je je eigen auto altijd bijdehand hebt als je 3 weken bij familie verblijft. We zijn ook meerdere keren met KLM heen en weer gevlogen maar de ticket prijzen zijn enorm gestegen.

Veel plezier in, wat ik persoonlijk samen met Gdansk, toch wel de mooiste stad van Polen vind.

4 likes

Wat kwam eigenlijk eerst. De liefde voor Oost-Europese en Russische horloges, of de liefde voor Oost-Europa? (vraag voor iedereen die zich aangesproken voelt :wink: )

1 like

Stond ooit een keer op de planning als stedentrip met vrienden en toen vanwege ongelukkige samenloop van omstandigheden niet doorgegaan.

Bedankt voor de reminder zou ik toch nog een keer moeten inhalen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Enigzins nog verder off-topic maar:
Over

gesproken. (oke andere uithoek ervan maar toch)
Iemand hier nog tips voor Bulgarije(voornamelijk regio Sofia) toevallig?
Moet er in het najaar voor werk zijn en pik graag wat tips mee :wink:

2 likes

De liefde voor een Oost Europese dame :grin: Ik was er op vakantie en sliep bij Poolse mensen thuis die we eerder in Nederland ontmoet hadden (en als gasten thuis gehad). En toevallig was dat in Kraków. (Uitspraak krakoef met de klemtoon op de 2e lettergreep).

6 likes

In de avondwissel:

Fijne Boctok vrijdag avond :partying_face:

14 likes

Goedkope olie gebruikt in plaats van Zwitserse Moebius zeker.

2 likes

Dat laatste. Russisch geleerd op de middelbare school. Paar keer geweest, in de Sovjet tijd ook nog. “Liefde” is een groot woord, maar “een zwak voor” dekt de lading wel.

4 likes

In 1969, ja ja toen al, was er een russische week op onze HBS. Met lezingen en tafels vol promotie en propaganda materiaal. Heel wat van meegenomen. Vond ik facinerend. In dezelfde tijd speelde de film Easy Rider als soort contrast. De pragmatische aanpak van de Russen bij met name de ruimtevaart heb ik altijd interessant gevonden. Maar vervolgens weinig mee gedaan.
Ik ging o.a. paar keer juist naar de USA als toerist. :slightly_smiling_face:

Dat pragmatische en die russische techniek kwamen weer terug toen ik jaren geleden horloges ging verzamelen. Ook een cursus Russisch gedaan voor de aardigheid.

Dus ook hier het laatste, en ook hier is liefde een te groot woord.

5 likes

In deze trein werd alles gecommuniceerd. De as-sensoren hadden oververhitting aangegeven. Dus de machiniste (yip, een vrouw) ging met een handsensor de assen langs voor een betere inschatting. Na een half uur wachten rustig door naar Hamm en daar ‘einde oefening’. Wachten op een andere, ook weer vertraagde trein.

Even met de meester gesproken. Sommige lagers waren meer dan 1200 graden :scream:. Tweemaal zo veel als de gebruikelijke maximale temperatuur. Met een risico op een vastloper of zelfs brand.
Al met al weet ik niet of zelfs Moebius het dan wel had gered :thinking:

4 likes

Zo lang ik weet word ik geraakt door Russische (klassieke) muziek, de klank van de taal en veel van de Russische literatuur. Mijn oudste broer verzorgde deze kennismaking. Ik ben geen echte techneut, maar net als Jan kan ik het Russisch probleemoplossend vermogen hogelijk waarderen. Ondanks, nee, dankzij het soms hoge ‘houtje-touwtje’-gehalte.
De horloges kwamen pas toen ik in brede zin belangstelling voor horloges kreeg.

Wat ik minder kan waarderen is het bijna slaafs en lethargisch volgen van ‘de leider’, wie het ook is.

Back on topic,
vandaag ben ik in Wroclaw tweemaal en in de trein naar Krakau eenmaal (in tweede instantie in het Engels) aangesproken op mijn Vostok. Dat gebeurt me in Nederland nu nooit.
Ondanks dat geaccepteerd werd dat ik een liefhebber ben (heel snel toverde ik drie Seiko’s tevoorschijn) werd die Vostok niet echt gewaardeerd. En ergens kan ik die reactie ook wel begrepen. Ooit zal er wel weer een gezond evenwicht ontstaan.

7 likes

Dank voor de interessante verhalen!

2 likes

De eerste keer dat ik in Moskou was was toen Brezhnev nog aan de macht was, ik zal 17 geweest zijn. We waren daar met mijn Russische schoolklas. Je moest toen een gids hebben van Intourist en die van ons, uiteraard heette ze Natasha, vond het prima dat wij zo’n beetje onze eigen gang gingen, en al helemaal toen we in de Berjoshka, de westerse valuta winkels, wat kunstboeken voor haar gekocht hadden die je verder nergens kon krijgen.

Op een avond ging ik met een klein clubje eten in een restaurant, Turkmenistan heette het. Na het eten wilde ik een sigaret opsteken en vroeg om een lucifer. Althans, dat dacht ik, want de ober kwam met een viool aanzetten. Ik had de woorden spitsjka (lucifer) en skrypka (viool) door elkaar gehaald. Hilariteit alom, we raakten aan de praat, drankjes van het huis, en even later werd er een spotlight op onze tafel gezet en kwam het huisorkest voor ons Tulpen uit Amsterdam spelen.

De avond erna gingen we met Natasha mee naar een feestje (vetsjerok, avondje, zo noemen ze dat) van vrienden of studiegenoten, dat weet ik niet meer, en zo rond middernacht raakten ze in een verhitte discussie over de interpretatie van iets dat Lenin had gezegd of geschreven, daar wil ik vanaf wezen, en om één uur 's ochtends en na veel vodka (wat overigens watertje betekent) werd er besloten dat het Kremlin gebeld moest worden om uitsluitsel te geven. Omdat bijna niemand een telefoon had in die tijd ging het hele gezelschap de straat op om vanuit een telefooncel het Kremlin te bellen. Daar was uiteraard niemand aanwezig om antwoord te geven, en dus moest de nachtportier (of zo iemand) maar uitsluitsel geven, en na een minuut of vijftien gedelibereer gingen we weer terug naar het appartement, iedereen tevreden.

Ik was echt verkocht. Altijd een zwak — en talent — gehad voor bizarre en surrealistische situaties en hier, in Rusland, stapelden die zich op alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, alsof je in een film rondliep.

Ik vind daardoor denk ik ook horloges uit de Sovjet tijd het leukst. De beste zijn helemaal hun eigen ding, met die brede rubberen pakking, sovjet-achtige namen. In die tijd had ik daar overigens niks mee, ik had een oude Pontiac van m’n opa (heb ik nog steeds) en die droeg ik. Zo gaan die dingen.

9 likes