Wat een leuk verhaal! Bedankt voor het delen.![]()
Liefde is een groot woord.
Ik vind Russische horloges gewoon erg leuk.
Van Rusland zelf moet ik, zeker de laatste jaren, helemaal nix hebben.
Wel een ervaring die je nooit meer vergeet.
Ik spreek geen Russisch en ik ben er ook nooit geweest. Maar in mijn jeugd kwam er vaak iemand bij de overburen met een Lada Niva. Dat was nog eens een auto.
Toen geleerd over het kapitaal wat Amerika stopte in de balpen om in de ruimte te schrijven, en de oplossing van Rusland.
Nadat ik lid werd van het forum kwam ik langs dit gedeelte, met name Vostok vrijdag en werd getriggerd door de horloges. Daar is het zaadje geplant.
Hier geldt ook liefde voor Rusland is een te groot woord
Staal smelt bij zo’n 1500 graden!
Volgende keer eerder remmen Charles.
Maar is wel heet. Weet wel dat ze in de VS automatische hitte detector’s langs de rails hebben. Hot box detector. Vroeger liepen ze standaard langs de trein. Ook daar dus. Assen kunnen roodgloeiend lopen.
Toevallig nog een doosje liggen. Altijd handig ![]()
Hier heet het weer “spistki”.
Mooi verhaal hoor, zeker van dat “even het Kremlin bellen”.
Liefde heb ik voor geen enkel land, liefde heb ik alleen voor lieve en eerlijke mensen waarbij het niet uitmaakt uit welk land ze komen.
In Polen hebben ze sinds 1945 nare ervaringen met Russen waarbij je wel onderscheid moet maken tussen gewone lieve Russische burgers en dictatoriale regimes.
In mijn schoonfamilie hebben we nare ervaringen met diverse Oekraïners (burgers), om kort te zeggen zijn het oneerlijke parasieten.
Je merkt dat afgelopen jaren alles maar dan ook alles wat maar iets met Rusland te maken heeft het land is uitgegooid inclusief alles wat in winkels te koop is.
Met de Oekraïne gaat hetzelfde gebeuren. De oudere Polen zijn namelijk nog niet vergeten wat de UPA gedaan heeft in de jaren 40. En nu is het land overspoeld met Oekraïners, in Kraków zitten er vele tienduizenden en velen amuseren zich prima (vooral de jeugd) terwijl hun vaderland in de shit zit.
Het westerse sentiment “alle Russen zijn slecht en alle Oekraïners zijn goed” gaat er bij mij niet in.
Klopt, dat is meervoud!
Eerste keer naar Sovjet Unie (1982) op vakantie (van Nederland naar Chabarovsk met de Trans Siberië Express) was een onuitwisbare ervaring. Ging uit nieuwsgierigheid omdat de algemene mening in het westen was dat het een verschrikkelijk oord moest zijn. Tja, dat wilde ik wel eens met eigen ogen zien. Teruggekomen direct ingeschreven voor de 3 jaar deeltijd studie Russisch op het VWO. Zelf nog staatsexamen gedaan. Kerstavond 1984, alsof het zo moest zijn, in mijn woonplaats een uiterst verdrietig Russisch meisje geholpen wat door haar Nederlandse penvriend op schandalige wijze was belazerd. Wij hadden dus uit het niets een 16 jarige Russin te logeren en geholpen (1 jaar Russische les) met een onbedoelde vervroegde retour vliegticket naar Novosibirsk. Als dank hiervoor werden we het jaar daarop uitgenodigd naar Novosibirsk op vakantie te komen en dit met beide handen aangegrepen. Het klikte zo goed dat we dit onze (soms 2) jaarlijkse vakantiebestemming werd. Het aantal keren dat we naar Novosibirsk en Tomsk (waar ze inmiddels woont met echtgenoot en dochter) zijn geweest is op twee handen niet meer te tellen. Ons geluk is dat zij uitsluitend Russisch spreken dus mijn straat vocabulaire komt vooral van de maanden dat we daar in huis leefde. Ben gek op de Russisch cultuur en daar horen de horloges bij. Dat is inmiddels al 40 jaar en wij spreken elkaar maandelijks via de telefoon maar helaas kunnen we, als gevolg van de GRU censuur, nog uitsluitend spreken over het weer en de kinderen. “Slecht weer” is inmiddels een codewoord geworden om het huidige gevoel te kunnen uitdrukken. 8 jaar geleden voor het laatst naar Siberië op vakantie geweest, nu is het voor buitenlanders te gevaarlijk geworden. Rusland, en dan met name het huidige regiem, zag ik 15 jaar geleden al uiterst religieus conservatieve trekjes krijgen (LHBTI+ is een ziekte(?)) en een groot deel van de Russen kunnen zich daar wel in vinden. Overigens een vergelijkbare trend die we nu ook in de USA zien ontstaan. Maar mijn ergste nachtmerrie is dat ik waarschijnlijk Siberië nooit meer zal zien.
Conclusie,
of het nu internet of de ouderwetse propaganda is, mensen die zich niet solide voelen blijven vatbaar voor haat en ontmenselijking. En blijven een dankbaar doelwit van machthebbers of zij die dit willen worden.
Daarom is dit ‘draadje’ zo leuk. Verschillende mensen die elkaar op een zéér belangrijk thema vinden, elkaar (daarom) accepteren en respecteren en verder ‘de boel de boel laten’.
Op het balkonnetje na een dag zwerven door Kazimierz, de oude Joodse wijk in Krakau.
… nog even off topic verder.
'k Las maanden geleden een artikel in de Volkskrant dat ook bij de Oekraïners in Polen een grote en emtionele tweedeling aan het ontstaan is.
Zij die werken, toch vaak ouderen en zelfs invalide oud-militairen, en zo aanzienlijk bijdragen aan de schatkist (belastingen) en het Bruto Nationaal Product van Polen. (Harde cijfers waar sommige Poolse politici schaamteloos over liegen om hun eigen doelen te behalen.)
En zij die genieten van het ‘goede leven’. Toch vaak jonge mensen die in hun moederland belangrijk werk kunnen doen.
(Een sentiment waar ik als gewezen militair toch ook wel last van heb: zien hoe anderen lekker en lui willen genieten, zonder te willen of kunnen zien dat dit alles niet zomaar mogelijk is.)
Is dat zo? Ik zag laatst nog een video van iemand die er met de auto was geweest?
Wat is je eerste indruk van de stad?
Ken inmiddels al van twee situaties waarbij buitenlanders voor geen reden werden aangehouden, verhoord en de inschatting werd gemaakt of ze niet “bruikbaar” waren voor een eventuele uitwisseling.
Dat klinkt niet goed nee.
Van wat ik tot nu gezien en gehoord heb:
om je weg in het winkelcentrum bij het centraal station te vinden, heb je een stafkaart en kompas nodig. Anders verdwaal je geheid. Hoog Caterijne past er volgens mij minimaal zesmaal in
.
Veel auto’s zouden bij ons niet door de APK komen wegens waarschijnlijk een kapotte uitlaat
. Wat een lawaaibakken rijden hier. En soms ook nog met hoge (optrek-)snelheid. Om dan 100 meter later weer stil te staan
.
Ik dacht dat Italiaanse vrouwen elegant (gekleed) waren, maar de Poolse vrouwen zijn dat ook zeer zeker. En velen lopen op hoge hakken, ondanks de onmogelijke trottoirs
.
De mannen blijven echter wel achter (bij de Italiaanse)
.
De stad heeft duidelijk een ziel en de Polen zijn vriendelijker dan ik dacht
.
Na vijf dagen Wroclaw als opwarmer kan ik nu, na anderhalve dag, al zeggen dat Krakau op alle fronten zeer bezoekwaardig is
.
En weer back on topic:
geen enkele juwelier of andere zaak met horloges gezien. Alleen in Wroclaw een horlogehersteller ontdekt, een aardige man met een mooie zaak inclusief certificering voor Omega, Breitling en meer van die voor mij te dure merken.
Dus waar Polen hun horloges kopen is voor mij tot nu toe een raadsel
.
Galeria Krakowska is inderdaad erg groot en dan te weten dat er nog een stuk of vier van dit soort centra zijn in andere delen van de stad.
Als je de juiste kaart hebt vind je er echt wel een paar
Van Vostok Europe t/m Tudor. Gewoon even alle verdiepingen aan alle zijden aflopen ![]()
De prijzen zijn echter altijd wat hoger dan in Nederland dus ik koop er nooit iets.
Veel Polen lopen met een smartwatch. Atlantic is het enige merk dat opvalt, was altijd populair in Polen, ik heb er één van mijn wijlen schoonvader uit de jaren 80.
Super mooi! Ook staan deze banden erg goed.