Ik heb er de dude nog eens bijgepakt.
Hartje is voor de steun, niet omdat ik het leuk vind dat hij gewond is geraakt
Leuk!! ![]()
Eén van de mooiste wat mij betreft, wellicht oogt hij redelijk standaard qua kast, bezel etc. maar de kleuren combinatie vind ik heel bijzonder.
Wow! Mooie Boctok Ricardo! Veel draag- en kijkplezier gewenst hoor.
Het makkelijkst is om over drie dagen, de 15e, het horloge op te winden en dan op a.s. woensdag en donderdag nog een keer.
Dank Wolter!
Heb hem vandaag ook weer om en het blijft op de seconde gelijk lopen, ben er erg blij mee. ![]()
Als je binnenkort weer eens langskomt, dan wil ik hem graag eens bewonderen.
Altijd een beetje twijfels over de originele Vostok bracelet met vlinder sluiting. Voor een Vostok zit hij mooi en goed in elkaar en de vlinder sluiting is prima afgewerkt. Draagt zeer comfortabel.
Alleen… soms vind ik de combinatie een wat te hoge “aanwezigheid” geven, een soort Russische dikke Rolex uitstraling…
Heb je hem of wil je hem aanschaffen?
Ik heb hem met vouwsluiting.
Vlindersluiting lijkt wel een upgrade enkel mis je dan wel 1/4 1/2 3/4 schakel verstelling, tevens door het ontbreken van endlinks heeft het niets met een Rolex uitstraling van doen.
De geborstelde gedeeltes haalt wel het Russische bling bling uit de band.
Prima combinatie Folkert! Horloge zelf heeft ook een “dikke en hoge aanwezigheid”. Maar past hem goed. ![]()
Anders kom je op een Vostok met kleinere kast, of een dresser zou ik zeggen. ![]()
Raketa?
Als je met google lens en daarna iets van rolex typt komt er:
Dit specifieke model horloge wordt onder verzamelaars inderdaad de “Raketa Rolex” genoemd. [1]
Hoewel het horloge absoluut niet door het echte Zwitserse luxemerk Rolex is gemaakt, heeft het deze iconische bijnaam gekregen binnen de horloge-community. [1, 2]
Waarom heet dit model de “Raketa Rolex”?
- De gekartelde kast: De textuur en vorm van de metalen horlogekast (met name de fijne kartels aan de boven- en onderzijde van de bezel) doen denken aan de karakteristieke gecanneleerde (fluted) bezels van beroemde Zwitserse horloges zoals de Rolex Datejust of Day-Date.
- Sovjet-knipoog: Omdat echte luxehorloges in de Sovjet-Unie onbetaalbaar of onverkrijgbaar waren, was dit destijds een van de weinige Sovjet-modellen met een ietwat “westerse” en luxueuzere uitstraling.
Het is dus een authentieke Raketa uit de USSR, maar met een knipoog naar Rolex vanwege zijn design. [1, 3]
Wil je meer weten over de waarde van dit specifieke model, of ben je benieuwd hoe je kunt controleren of alle onderdelen nog origineel zijn?
Ik heb m al een aantal jaar geleden overgenomen van Yannick, mijn fijnste Vostok. Alleen wissel ik nogal eens van banden.
Indrukwekkend is hij zeker. Bedankt voor je eerlijke mening!
Dan schudden we de handen, dat doe ik ook graag, zoals je waarschijnlijk weet ook de bezels.
![]()
In tegenstelling tot b.v. mijn FC en Bulova bracelet met vlinder sluiting heeft de Vostok helaas geen 2/3 of 1/2 links. Verschilt ook qua aanschafprijs uiteraard.
Bij heel warme dagen is de band te strak en niet passend te krijgen helaas. Maar met deze temperaturen gaat het prima.
Die wissel ik nooit. Ooit geprobeerd de bezel van mijn 110750 Radioroom af te krijgen wat resulteerde in een beschadigde kast, zo vast zat dat ding. Sindsdien blijf ik er vanaf en hou ik het bij banden wisselen en eventueel inkorten of verlengen.
Nu heb ik ook nog maar 3 Vostoks over, deze GMT heeft uiteraard altijd zijn 24 uur bezel nodig, de Scubadude blijft met de originele stippel bezel en de pamfibia met de gladde bezel want die vind zichzelf een soort dresser. Sommigen vinden het een wannabe dresser ![]()
![]()