Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XIII

Ik wist niet dat je hem al had, was een tip voor overweging mocht je hem aan willen schaffen. De mijne draag ik ook graag, ook op de 100 kast:

12 likes

Die ga ik toch proberen op de Amphibia, op de scuba dude kan ik deze “duikersbezel” wonderlijk genoeg heel goed hebben. :smile:

3 likes

Komt me bekend voor, deze zat helemaal verkleefd. Kwam uit de UK.
Dus uit voorzorg maar iets geknutseld. Bang voor de beruchte uitschieters. :wink:

Je mocht mijn bezel removel tool wel lenen de volgende keer. Maar weer weggegooid. Mijn advies, alleen als het echt niet op normale wijze kan. :slightly_smiling_face:

8 likes

image
Ik gebruik zoiets en inderdaad met een boterhamzakje

2 likes

Heel verstandig. Vooral altijd plastic folie of zakje om je gereedschap.

Ooit dit goede Beco setje gekocht. Dat zwarte ‘Victorinox’ mes is een horloge mes met speciaal extra blad voor bijv bezels er af te “wippen” zonder krassen. Verschillende tooltjes toegevoegd. Zoals die mooie scherpe Bergeon pushpin verwijderaar.

En een zelf gemaakte messing stift voor de schroef deksels van Vostok en Poljot Sturmanskie.

10 likes

Die zit geloof ik ook nog in het doosje van mijn Rally, in het plastic. Er zat alleen een beetje troep op (vanaf nieuw…) en ik had gewoon meer zin in een leren bandje op dat specifieke horloge.

Zonder endlinks ziet het nu (dat kan misschien nog veranderen) eruit als een bandje van een Casio! :wink:

1 like

Vandaag mag de Pobeda ZIM weer is lopen.

14 likes

Kijk, dat krijg je nou met AI. Het gaat niet zozeer om die kast, maar om de Raketa modellen die ook echt een fluted bezel hebben. Zoals deze:

Het perfecte model om te flexen op een Komsomol party, of voor de gematigde Sovjet politicus die wil laten zien dat hij heus wel snapt dat het Westen ook goeie dingen heeft.

Ik heb trouwens ook een two-tone. Wel een stap omhoog maar dat is dan weer geen day-date.

10 likes

Dank voor de houtsnijdende correctie!!!
Bij deze kan ik de rolex connectie inderdaad zonder enige suggestie leggen.

Als je tijd en zin hebt kan ik een foto daarvan wel waarderen! :grinning:

4 likes

Oprecht een van de tofste horloges uit dit topic(vind ik althans :joy: )

4 likes

Mis wel dat geplakte vergrootglaasje op het datum venster hoor.

Volgde hier de mogelijkheden om op een veilige manier de bezel te kunnen verwijderen. Jaren geleden deze hiervoor aangeschaft, vrijwel alle bezel zonder beschadigingen ermee afgekregen. En kosten ook niet de wereld.

Vandaag een mooi uitje en daar hoor deze perfect bij. Nog steeds niet de ruimte gehad om de datum te fixen maar het stoort mij ook niet.

12 likes

Beste Horloge vrienden,

Mede door jullie enthousiasme heb ook ik nu een 3 talVostoks in collectie.
Hierbij mijn 2 NA’s
De uitvoering met de bronskleurige plaat zaten zelfs nog papieren bij. Wellicht is dit veel voorkomend maar ik vond het toch bijzonder.
Tijdens de aankoopfase van het exemplaar met de witte plaat kreeg ik van de verkoper een bijzonder stuk historie mee wat ik graag met jullie deel, hierbij het letterlijke verhaal van de verkoper:

Over de geschiedenis van het horloge:
Ik heb het in 1977 in Italië gekocht van Russische toeristen. Zij mochten destijds weliswaar uitreizen, maar hadden blijkbaar niet genoeg geld voor hun vakantie in Italië. Daarom boden ze van alles en nog wat te koop aan. Ik kreeg dat toevallig mee en heb dit horloge gekocht. Die mensen waren destijds echt heel dankbaar. Het horloge heeft daarna meerdere verhuizingen met mij meegemaakt van Italië naar Duitsland en omgekeerd, omdat ik voor mijn werk een aantal keren ben verhuisd.
Nog een kleine opmerking: het horloge is al sinds 1977 in exact deze staat. Natuurlijk liep het destijds perfect, totdat ik het op een gegeven moment in een la heb gelegd, waar het vervolgens tientallen jaren heeft gelegen. De horlogeband was bij de aankoop al zo gemonteerd en is door mij – als enige eigenaar sinds 1977 – nooit achteraf vervangen, hoewel het niet de originele fabrieksband is. De originele Sovjet-stalen banden (de zogenaamde ‘Klapperbänder’) knepen vaak in de haren en de pinnen roestten snel. Een soepele kunststof- of rubberen band was destijds een populaire en praktische verbetering voor duikhorloges.
Onder de Russische toeristen van wie ik het horloge heb gekocht, waren destijds ook militairen in uniform. Destijds kon ik niet goed beoordelen van welk krijgsmachtonderdeel ze waren – of het nu de marine was of iets anders –, maar omdat reizen in die tijd alleen was toegestaan aan bevoorrechte mensen, vermoed ik dat het mogelijk om marine-officieren ging – wat natuurlijk perfect bij dit horloge past!
Ik ben ontzettend blij dat het horloge, dat mij zo ontzettend lang als trouwe metgezel door mijn leven heeft vergezeld, nu in zulke goede handen terechtkomt.

Dit vind ik persoonlijk erg leuke dingen die je kunt meemaken tijdens de speurtocht naar iets bijzonders.

Nog een fijne Vostok zondag avond gewenst

IMG_3227
IMG_3226

18 likes

Mooie en leuke aanwinsten! Leuk verhaal erbij. Veel plezier ermee!

2 likes

Hele mooie aanwinsten; Gefeliciteerd!!!
Het verhaal en zeker ook de papieren zijn zekers een grote +

2 likes

Ja ik ook maar kom er maar eens om! En ik zou nóg gelukkiger worden van passende endlinks voor een stalen Jubilee band.

2 likes

De scuba had dus in 1977 al, de nummering 420 voor die kast en 059, de scuba wijzerplaat.
Leuk met dit verhaal er bij. :+1:

Goed bewaren. Orginele banden en papieren er bij houden.

“Blikken rammel band” ook wel genoemd. Ik heb geen probleem met die banden, past er perfect bij. Eerst even netjes afstellen bij je pols.

4 likes

Ik denk, corrigeer me maar als het fout is :sweat_smile:, dat het verhaal bij de duikboot hoort, en zo leest het ook in de reactie (na 2x lezen :nerd_face:) en de papieren bij de Scuba Dude.
Ik vond het al raar dat in geldnood zittende toeristen horloge papieren bij zich zouden hebben voor de verkoop.
Productiedatum Scuba Dude lijkt mij 04-05-1993 te zijn!!!
knip

2 verschillende aankopen van vorige eigenaar dus, rubber band en stalen bracelet kloppen dan ook weer wat beter.

3 likes

A ja, inderdaad, na ook 2x lezen. :wink:

1993 voor een cccp 21 steens? Een overjarige, uit oude partijen? 90 91 was de wisseling meen ik.

Bijzonder verhaal inderdaad. Officieren in geld nood? :grin:

Maar een Amphibia in krimpfolie dan? Ziet er overigens wel authentiek uit. Tikje armoedig.
Ik ken ze van zwart plastik doosjes. Soms met, soms zonder goud kleurig randje op het deksel.
Maar die doosjes waren zeker alleen voor export.

3 likes

Kan een nieuwere automaat zijn , met ouder garantiebewijs welke ook op moeten?!

Kunnen lagere rang zijn en op vakantie kan geld hard van je weg rollen :grinning:

Lijkt later gedaan, horloge is geen NOS.

3 likes

Bepaald geen new old stock nee.
Die verpakking ook niet, maar wel door Vostok gemaakt zo te zien. Horloge er weer ingedrukt na jaren dragen?

Maar goed misschien nog toelichting van ts. Interessant. :grin:

Ook weer waar, in 2026 ook nog! :grimacing:

3 likes