Naar aanleiding van een NA ( bedankt @Cihanski !)
bedacht ik dat het al de derde keer is dat ik val voor geblauwde wijzers op een guilloché plaat.
Er lijkt zich een thema te vormen.
Maar niet iedereen heeft het geld( -ervoor over)om een echte Breguet aan te schaffen.
Hier mijn ‘plaatjes’
Pierre Paulin, Chinees Seagull uurwerk maar lijkt best een degelijke automaat met jump-hour.
Dat is een specifieke opbouw van het echappement waarbij de balansveer anders zit dan bij echappementen met een platte veer. Hij maakt op het einde een scherpere bocht en loopt wat omhoog om die hoek te accommoderen.
Zo’n overcoil zorgt voor een gelijkmatige kracht uit die veer, en dus betere accuratesse. Het zou ook minder slijtage aan de as veroorzaken.
Klassiek ontwerp met Breguet nummerals en small ofcentre subdail.
Voor meer Breguet vibe zou het leuk zijn geweest als de subdail een guiloche ruitpatroon zou hebben gehad.
De Breguet stijl bestaat uit het nummer font, dus de stijl van de cijfers ( de Breguet numerals ) en wijzers met een open ( vogelkop ) cirkel aan het einde, samen met het gebruik van guilloche.
Stowa doet een mooie Breguet Marine na en Frederique Constant heeft er ook een aantal in die stijl. Of Epos