Show je Breguet style

Naar aanleiding van een NA ( bedankt @Cihanski !)
bedacht ik dat het al de derde keer is dat ik val voor geblauwde wijzers op een guilloché plaat.
Er lijkt zich een thema te vormen.
Maar niet iedereen heeft het geld( -ervoor over)om een echte Breguet aan te schaffen.
Hier mijn ‘plaatjes’
Pierre Paulin, Chinees Seagull uurwerk maar lijkt best een degelijke automaat met jump-hour.

En de Certina jubileum (1988)

En ook deze antieke REX cilindergang

Wellicht gebruik ik verkeerde termen of is dit niet de goede topic op de goede plaats? Graag correctie!

15 likes

Zijn de wijzers van het eerste horloge wel geblauwd middels hitte? Of zijn ze blauw geverfd?

Blauwe moon en cathedral wijzers, hebben bijna al mijn horloges. guilloche weer wat minder vaak. Hou meer van het bloemerige uitsnijwerk. :sweat_smile:

Breguet overcoil zit er dan wel altijd in. Ook breguet style :wink:

Wat me wel opvalt is dat die subseconds zo hoog staan. Blijkbaar zijn moderne uurwerken anders qua opbouw?

3 likes

Moderne wijzerplaten zijn gewoon groter :wink:

1 like

Dankjewel Jenneke, voor het delen van al die kennis!
O ja, cathedral wijzers, zo heten die…
Wat is overcoil?

1 like

Misschien ook omdat het anker ertussen zit?
Dan gaat het eerstvolgende rad vanzelf iets meer naar het midden?

Dat is een specifieke opbouw van het echappement waarbij de balansveer anders zit dan bij echappementen met een platte veer. Hij maakt op het einde een scherpere bocht en loopt wat omhoog om die hoek te accommoderen.

Zo’n overcoil zorgt voor een gelijkmatige kracht uit die veer, en dus betere accuratesse. Het zou ook minder slijtage aan de as veroorzaken.

5 likes

Geblauwde wijzers, guilloche zilveren plaat, Breguet numerals. :smiley:

10 likes

O ja, zeker ook één van de vele toevoegingen van Monsieur Breguet?

2 likes

Fraai!

Als je de website van Breguet en de naam van de modificatie mag geloven: Inderdaad.

2 likes

Klassiek ontwerp met Breguet nummerals en small ofcentre subdail.
Voor meer Breguet vibe zou het leuk zijn geweest als de subdail een guiloche ruitpatroon zou hebben gehad.

3 likes

Ja maar ook fraai zo!:grin:

Als de balansveer er zo uit ziet, met het laatste deel in een andere kromming gebogen - en daarom hoger gelegen - dan de rest van de veer ;

en lees er hier meer over ;

https://www.breguet.com/en/history/inventions/breguet-balance-spring#

De Breguet stijl bestaat uit het nummer font, dus de stijl van de cijfers ( de Breguet numerals ) en wijzers met een open ( vogelkop ) cirkel aan het einde, samen met het gebruik van guilloche.

Stowa doet een mooie Breguet Marine na en Frederique Constant heeft er ook een aantal in die stijl. Of Epos

1 like

Mooi hoor allemaal! Mijn vrouw zegt: als je al je horloges verkoopt kun je misschien 1 echte Breguet 2e hands kopen🥴

2 likes

Dit oudje in de mix:
IMG_7607

Zonder bezel goed zicht op de guilloche wijzerplaat, moon hands en breguet numerals. En uiteraard met van binnen de breguet overcoil hairspring. :yum:
IMG_7608

En ach, misschien mag deze ook een beetje meedoen. Straight engine.

3 likes

Ja, maar dan pak je toch ook gewoon een groter uurwerk?

Wat een beauty (s)!!:heart_eyes:

1 like

Je kent hem al Bas, maar bij deze ook een keer in dit topic. Draag hem alleen zelden dus staat op de nominatie om te vertrekken

5 likes

Telt deze Longines ook mee met deze cijfers en de geblauwde wijzers :man_shrugging:t3:

4 likes

En deze Bruno Soehnle met gouden wijzers ?

4 likes