Show je Breguet style

Er mist een schroefje :wink:
Bijzondere brug vormen.

Scherp gezien! Ik zal eens zoeken…

En de achterkant vd BS met Unitas 6498 (handwinder.)…

Nu compleet erop…

4 likes

Mooi ding Ruud!

1 like

Thanks ja ook zeer tevreden mee :+1:

1 like

Ik dacht, ik ga ook even kijken wat er aan Breguet achtig spul in mijn collectie zit. Nu mag ik mij verheugen in een verzameling horloges van redelijk grote omvang, maar dan blijkt het met de Breguet style exemplaren toch nog redelijk mee te vallen. Zo veel zijn dat er niet. Hier de 5 stuks die ik toonbaar genoeg vond en waarvan in elk geval de cijfers ‘des Breguets’ zijn.

De mooiste (en de grootste) is de Koreaanse Tisell 6498 met een Seagull ST36 uurwerk, gebaseerd op het overbekende Unitas 6498 kaliber. Emaille wijzerplaat en blauwe Breguet wijzers. Een Tank van een horloge, een paar jaar geleden voor mijn verjaardag van Mw. Lexaf gekregen.

Dan de kleine Velona met een FE-140C als motertje.

Vervolgens de Japanse Orient VX met quartz aandrijving, daar hoef ik in elk geval niet te zoeken naar een Breguet overcoil, want die zit er niet in. Maar mooie cijfertjes heeft ie wel op zijn donkerblauwe plaat.

Dan een kleine Edox, ik meen uit de jaren '80. Alfetta is de modelnaam, het is geen merchandising ding voor de beruchte roest automobiel met die naam uit die zelfde periode. In dit horloge zit eveneens het bekende FE 140 werkpaardje.

Ten slotte een vreemde eend in de bijt, althans in deze selectie; een zakhorloge. Als je naar Breguet style horloges gaat zoeken bij zakhorloges vind je die natuurlijk in grote aantallen, immers die Breguet stijl, zeker voor de cijfers, was bij dit soort horloges in de periode 1880 -1920 vrijwel standaard.
Dit exemplaar, een Medana, is helemaal niet zo oud, ik denk uit de jaren '60 of '70 van de vorige eeuw. Eigenlijk meer een retro ding. Wel echte Breguet style wijzers. Van binnen zit er, o verrassing, een piepklein FE 233-68 motertje.

Ter afsluiting van mijn Breguet bijdrage nog eens alle vijf op een rijtje waarbij het verschil in grootte goed te zien is.

En dat is dan zo’n beetje (naast nog een paar minder toonbare zakhorloges) wat er hier in huis aan Breguettes te beleven valt.

Enjoy! Lex

2 likes

Ha leuk Lex, zo zie je maar: het kan alle kanten op!
:+1:

1 like

En weer eentje! Zojuist gekocht op de Grass Market in Edinburgh.

Mooi werkje, AS 340 of zo?
Hij loopt nog(net)…

1 like

En nog eentje! Ik kreeg zojuist een zending van 42(:roll_eyes:)
oudjes binnen, vooral Duits en uit de jaren 50.
Maar deze quartz zat er ook bij. Mag naar mw.Basvg…

Zolang ie maar niet IN het uurwerk is beland…

1 like

Deze op marktplaats heet: ‘BREUGET’.
Je zou denken: dat doen ze expres om geen problemen te krijgen.
Maar op de achterzijde staat het wel goed gespeld!
Het valt voor die Chinese mensen ook niet mee om onze letters te maken…

Bexei is toch een Hongaarse horlogemaker? Vanwaar dat ‘german craft’?

1 like

Lang verhaal in het kort: de Hongaarse Bexei heeft door een deal in het Verre Oosten haar naamrechten op een of andere manier verloren en daar maken onze Chinese vrienden gretig gebruik van (althans, zo heb ik het begrepen van onze Hongaarse vrienden van Bexei OG)

Het is letterlijk weken aftellen voordat die terug is, zucht :joy:

6 likes