Show je decentrale secondewijzer

Hi all,

Ik maak dit topic uit eigenbelang, laat ik daar eerlijk over zijn. Nu ik mijn smaak wat beter leer kennen op dit horloge avontuur ben ik er onder andere achter dat ik een decentrale secondewijzer (petit seconde) heel mooi vind. Dus om inspiratie op te doen voor een eventuele aankoop in de toekomst hierbij het verzoek aan jullie om je mooiste horloge met aparte secondewijzer te laten zien, vintage maar vooral ook modern!

Ik trap em zelf af: hier mijn ex (afscheid genomen om andere overwegingen dan de secondewijzer maar heeft gelukkig een huisje gevonden bij een andere HF’er):

En deze fossil-die-nooit-weggaat:

Thanks en fijne dag,
Thijs.

10 likes

Ik hoop dat het allemaal klopt.

6 likes

en, klein genoeg? (onderstaande)

7 likes

9 likes

WAUW die Hamilton wil ik ook :heart_eyes:

1 like

6 likes

16 likes

8 likes

5 likes

Persoonlijk ben ik meer fan van centrale seconden. Enkel omdat mijn hersenen het altijd zullen vergelijken met een quartz met centrale seconden. Mn hoofd zegt dus steeds als ik er naar kijk dat het horloge still is gevallen :sweat_smile:.

Maar in het geval van chronografen ontkom je er bijna niet aan dus hierbij een simpel zwarte en een volgensmij épargne zilveren subdial met een laagje wit eroverheen. Mooi hoe vergroot de groeven zichtbaar worden. Met bij de een dan weer tot de rand en de ander net een randje niet.

Nu dan de foto’s

7 likes

Zal er later nog wel een paar opzoeken👍

7 likes

5 likes

5 likes

9 likes

7 likes

5 likes

Ja, ik hou ook wel van de ‘Petit Seconde’. Je ziet ze natuurlijk vooral bij de oudere vintage horloges maar af en toe neemt een ontwerper van moderne horloges de moeite om er ook een kleine secondenwijzer in te maken. Hier wat voorbeelden uit mijn verzameling:

Een zilvereren zakhorloge uit ca. 1915 met een ongesigneerd cylindergang uurwerk, van juwelier H. Schans uit Epe.

Merkloos zilveren ‘trench watch’ cusion model uit de jaren '20

26_shop2_254938
Mijn moderne (43mm) Koreaanse Tisell met een cal. 6497 geïnspireerd uurwerk aan boord.

Bij de Russische Pobeda horloges ('60 - '70) vind je heel vaak uurwerkjes met een kleine seconde, zoals deze cal. 2603.

Nog een Pobeda met een cal. 2602

Eenvoudig en effectief. Een 44mm flieger model met een tekstloze wijzerplaat (maar van Parnis). Aandrijving is een Chinese Seagull kloon van het beroemde Unitas 6497 caliber. Oorspronkelijk ontworpen voor zakhorloges, vandaar het mooie grote formaat en vandaar de petit seconde op de 9: immers, bij een zakhorloge zat de de kroon boven aan bij 12 uur en de petit seconde subdial dus op de 6 uur positie. Draai het horloge een kwart slag om er een polshorloge met de kroon op 3 uur van te maken et voila: de secondenwijzer komt op de 9 uur positie terecht.

Pontiac heeft veel modellen op de markt gezet met een petit seconde. Zoals deze Pontiac Najeur uit (meen ik) eind jaren '50 met een Peseux 320 motertje.

Een van mijn persoonlijke favorieten: Een Duitse Feny uit Horlogestad Pforzheim met een zeldzaam Guba 1050 uurwerk.

Een ooit van HF-lid @KaiseRRuby overgenomen klassieker: een Marvin uit de jaren '50 met een prachtige Unitas 6310 Wehrmachtswerk aandrijving.

Een mooie vintage van het geweldige Duitse merk Junghans uit 1951. Binnenin een in-house (manufactuur) uurwerk cal. J98.

Een nog niet zo lang geleden van Forumlid @Serge2 overgenomen (belgisch handelsmerk?) Gabriel.
Binnenin tikt een eenvoudig maar degelijk Frans Cupillard FE 233-68 uurwerk.

Tenslotte, om te laten zien dat het ook modern èn heel goedkoop en dus Chinees, gewoon van ome Ali kan komen: Deze T-Winner, met het misschien in aantal wel meest geproduceerde eenvoudige hand opwind uurwerkje ooit; het Chinese Standard Tongji ZSH 7120 uurwerk. (waarschijnlijk gebaseerd op de Zwitserse Enicar 1010 uit ca. 1960.

Het zijn er inmiddels al een heleboel dus laat ik het hier maar even bij. Veel plezier met plaatjes en kleine secondenwijzertjes kijken!
Lex

8 likes

2 likes

5 likes

4 likes