Show je elektronisch horloge (ESA/Bulova/etc)

Shit!

2 likes

Heel gaaf! 720hz stemvork :slight_smile:

Ik had hem ook in de gaten maar laten gaan. (En ook vergeten door de migraine…)
Als het circuit nog werkt dan is het wachten nu op een overleden donor met een intacte micro motor/stemvork.

1 like

Altijd leuk een zoemer.

8 likes

Ik heb hem binnen:

Hij mocht terug, want de micromotor mist inderdaad. Verkoper was zeer schappelijk. Ik ben zelf eigenwijs en wellicht dom. Via Omegaforums een Duitser gesproken waar ik veel mee heb gechat, hij heeft in het verleden veel van dit soort uurwerken geservicet. Zijn aanbieding is: stuur het horloge naar mij, ik heb 200 micromotors liggen waar ik niet van weet of ze goed zijn. Als je uurwerk het doet, kan ik er een nieuwe/werkende motor op zetten tegen een schappelijke prijs.

Dat aanbod heb ik aangenomen. Dus het horloge zit al weer bij de post naar onze oosterburen. Het is een groot risico maar goed, wel wat ik leuk vind aan een hobby.

Er zit nog een ander groot risico aan, mijn gehoor is scherp en het gezoem klinkt me soms als ‘naar’ in mijn oren. Vraag is dus ook nog eens of me dat echt gaat vervelen. @Bernard had me hier al voor gewaarschuwd trouwens…

6 likes

Herkenbaar. Zelf vind ik het overigens niet naar, je went er ook aan. :slight_smile:
Moest bij je post wel gelijk denken aan die keer dat mn vriendin maar bleef klagen over een hoge zoemtoon en we vervolgens na een kwartier zoeken in de woonkamer/keuken er achter kwamen dat ik mn Omega Megasonic op de keukentafel had neergelegd en die met zn 720hz lag te trillen tegen de porseleinen fruitschaal. :sweat_smile:

5 likes

Geen ervaring met 720hz modellen, maar een 300hz Bulova is alsof je een blikje tinitus om je pols hebt geknoopt. :sweat_smile:

Wel een heel mooi blikje overigens… :slight_smile:

Fishy approves!

7 likes

Vind het echt een mooi ding, het klopt gewoon qua ontwerp precies bij wat ik mooi vind. Maar inderdaad, dat blikje tinnitus… Hij schreeuwt op een laag volume…

9 likes

Mooi he. :wink:
Bij mijn Megasonic merkte ik na een batterijwissel medio 2022 dat hij erna ineens een stuk stiller was. Ik zou zeggen dat de batterij niet uit zou moeten maken (wissel gedaan door certified Omega horlogemaker), wellicht trilde de stemvork daarvoor ergens tegenaan wat het geluid versterkte en is dat bij dichtmaken van de kast na de wissel niet meer zo? Misschien zit daar nog “winst” in voor jou ook, immers hetzelfde uurwerk.

2 likes

Ik heb gemerkt dat een dikkere O-ring aardig wat geluid kan dempen.

1 like

Nice, de o-ring is vervangen viel me op, maar die zit niet perse heel goed en strak. Misschien iets voor later nog. Moet ook het glaasje nog eens laten verwijderen en schoonblazen, je ziet wat stofjes zitten bij goed licht.

Iets strakker aandraaien kan schelen…

Ik show nog wat:
Deze is onderweg naar me:

Seiko EL370.
De voorloper van de Elnix die ik dit weekend heb geserviced:

2 likes

Ziet er gaaf uit, had Seiko hun eigen elektronische uurwerken?

1 like

Ja, de EL 330, 370 en de Elnix 0702/0703.

Met een magnetisch aangedreven balans.

1 like

Bijzondere horloges, die electronische Seiko’s. Ik heb eenzelfde EL 370, maar dan zonder datum.

VID-20220319-WA0020~2-1

De EL 330 moet ik nog repareren, maar de donor is al binnen.

6 likes

Dankzij een medeforumlid is de band inmiddels op de juiste lengte.

8 likes

Oei, deze is bijzonder. Heb deze plaat niet eerder gezien. Prachtig met de geïntegreerde band ook.

1 like

Wellicht wat lastig te zien, maar in de zilveren wijzerplaat staan Omega’tjes.

1 like

Inderdaad, had ik niet gezien. Van licht naar donker overlopend. Mooi die slanke bezel ook. :ok_hand:
Omega heeft echt een hele wijde range van f300Hz modellen gemaakt. Ik had ook een Seamaster, maar meer een dress model (zoek even fotootje).

Ze hebben de design van de f300Hz modellen echt heel serieus genomen (zeker als je dat vergelijkt met de vrij eenvormige Zenith XL Tronics stemvorken).

3 likes

Vind ik ook mooi

1 like