Show je horlogetools

Als je een berichtje schrijft over het fixodrop gebruikt, laat maar weten :wink:
Met critische ervaring en mening natuurlijk. :slight_smile:

1 like

Ik ga het eens proberen en zien wat het effect is :innocent:

2 likes

Die gebruik ik al voor een tijdje.

2 likes

Ik bedoelde dit apparaat. Deze laatste had ik bij je thuis al gezien

1 like

Dat is idd de tour à arrondir

2 likes

Je maakt je eigen steentjes voor in een uurwerk? Holy cow.

Mag je dit horlogetools noemen?
Nieuw binnen van de vlooienmarkt
Ten eerste:
leeftijd onbekend maar in zijn originele doos.

Een brilletje met 2½ loep. De sterkte van de glazen heb ik nog niet laten controleren.

En een onbekend apparaat dat in een la van een oude horlogemaker lag maar waarvan ik niet zeker weet of het wel voor horlogemakers bedoeld is.

De plaat met nummer 1 wordt warm/heet als je de stekker in het stopcontact doet.
Door te drukken bij 2 gaat nummer 5 omhoog.
De hoogte van nummer 5 in gesloten toestand wordt geregeld door de schroeven 3 en vier.

De verkoper dacht dat het gebruikt wordt om poten aan wijzerplaten te solderen maar dat is volgens mij niet het geval.
Wat het wel is? Geen idee. Wie het weet mag het zeggen.

2 likes

Goed, en nu mag het even stoppen (afgezien van 2 vervang-punches voor de Boley triebniet die al onderweg zijn - de originele waren na controle onder de microscoop te beschadigd om te houden, maar verder wel 100% compleet). En wachten tot de boeken binnenkomen die uitleggen hoe ik die dingen netjes gebruik - want leren puur op basis van YouTube vind ik toch maar louche.

@brunod: jij had ook zo’n Rollifit? Speciale dingen waar ik moet aan denken hier? :slight_smile:

3 likes

Ja, zo een heb ik ook.
Eerste raad : nooit de burnishing wiel tot de bank van de draaibank waar de tap ligt laten draaien.
Tweede : leren hoe men zonder rollifit tappen op maat en glad maken.Hier is het hetzelfde met anderen werktuigen.
Mooie triebniet met micrometer schroef. Daarmee zal je de steenen kunnen vervangen.

Veel plezier ! :slight_smile:

1 like

Ik ga de linker aandrijfriem wel eens moeten vervangen denk ik; die is licht beschadigd. Maar dat zal wel vrij simpel op te lossen zijn als ik de goeie maat vind.

Nee : die zijn gesneden op maat en met warmte gesoldeerd.
Zoiets :

Ah tiens…
" Laat anderen aan de conversatie deelnemen
Dit topic is duidelijk belangrijk voor u – u hebt hier meer dan 20% van de antwoorden geplaatst.

Het zou nog beter kunnen zijn als u ook anderen de ruimte geeft om hun ideeën te delen. Kunt u ze uitnodigen?"

1 like

:joy:

image

1 like

Ne t’en fais pas.
Het is het probleem van de forumsoftware dat in een topic met 132 posts in zeven(7!!) jaren degene die iets te zeggen heeft meer aandeel heeft dan de anderen die minder weten en/of te zeggen hebben.

3 likes

… waar wellicht weer een obscuur tooltje voor is… aiai. :sweat_smile:

1 like

Ja, en ze kosten bijna niets :wink:

Dat hoeft niet. Met een mes boven de vlam et zo beiden kant smolten tegelijk en tegen elkaar plakken.
Jij hebt de Jendritzki niet gelezen : het is in de laatste pagina verklaart.

Geschift. Maar ik schrik nergens meer van als het op horlogegereedschap aankomt.

Ha, kan ik eens kijken of ik dat niet met de bestaande riem kan dan. Paar millimeter ervantussen waar het scheurtje zit en klaar. Bedankt voor de tip :+1:t2:

Nog niet inderdaad, er zijn een paar boeken onderweg :wink:

1 like

Zo, eindelijk deze kunnen ophalen en uitpakken. Weer een checkbox ticked.

4 likes

Proficiaat ! Heel mooi :slight_smile:

1 like

Die is voor de fakes. Geserviced in 1 klap.

2 likes