Show je in-house uurwerk, eh, vooruit... show je uurwerk dan.

Na twee dagen een leuke conclusive: 60% maakt het niet echt uit, 30% vindt het belangrijk en 10% gaat voor ease of maintenance / TCO achtige argumenten. :slight_smile:

Dank jullie wel voor het stemmen. :+1:

1 like

Deze fotoā€™s door @vouwfietser genomen tijdens zijn servicebeurt aan mijn Bifora Unima zijn te mooi om zelf te houden en passen in dit topic.

Dit horloge is jaren ouder dan ik maar loopt beter, is nauwkeuriger en ziet er stukken beter uit :joy:

6 likes

En dan natuurlijk de caliber 111 van Oris

1 like

Plemp er graag nog een Orientje bijā€¦ :grin:

2 likes

Ik vind het filmpje grappig on te zien, maar tenenkrommend in de feiten. Ze gaan iets te kort door de bocht, maar de eigenaar van het blog waar het vandaan komt is Richemond. Die produceert veel met standaard uurwerken volgens mij, en praat dus (waarschijnlijk) ook een beetje voor eigen kerk.

1 like

Heel mooi uurwerkje en erg degelijk!

2 likes

Wat is dat trouwens? Aan de voorkant?

Het zal wel aan mij liggen, maar wat is er zo mooi aan dit Quartz uurwerk? Behalve dan dat het een credor is?

Mechanische uurwerken doen mij persoonlijk meer.

Iets versus een elektromotor en een verbrandingsmotor. :v:ļø

Eens. Ik zie het ook niet. Het kwarts uurwerk erboven heeft in ieder geval nog mooie stripingā€¦

1 like

Op de een of andere manier zie ik die niet.

@Fate_Amenable_To_Change zou je die foto nog een keer willen posten? Ben wel benieuwd nu? Dank!

Die is weggehaald door de admins.

De grap is dat het een stock foto van een 9F uurwerk is die echt door IEDEREEN van Fratello tot TimelessLuxuryWatches tot Hodinkee gebruikt wordt, en ik me dus niet voor kan stellen dat de producent van de marketing foto er een probleem mee zou hebben om 'm gepubliceerd te zien.

Onterecht, eigenlijk. In de high end quartz heb je de Seiko 9F en 9F GMT uurwerken die allerlei dingen doen om de trekkracht van de motor te verhogen, constante thermocompensatie om temperatuursschommelingen te corrigeren, het rijpen van de quartz kristallen, het specifiek op kristal afgestemde firmware van de ICā€™s in de uurwerkenā€¦ Los van de afwerking is die 9F echt, echt handwerk op het allerhoogste niveau.

Dan heb je de Longines VHP. Ook thermo-compensated, minder torque, maar dus ook betaalbaarder, met een afwijking van 5 seconden per jaar, wat op papier nog weer beter is dan de 9F, maar die wel het statige tikken mist.

Of de Bulova Curv, die op de high accuracy uurwerken van Bulova gebouwd zijn met hun 262 Khz frequentie waardoor ze veel preciezer zijn dan normale quartz. Ook hebben ze, net als Spring Drive, een traploos glijdende secondenwijzer.

En dan heb ik het nog niet eens over de Citizen The One en 0100. Die laatste is accuraat tot 1 seconde per jaar en is aangedreven door licht. Dus die blijft dat de komende 40 jaar zonder onderbreking doen.

Het idee dat alleen mechanische horloges sterk doordacht zijn en een ziel of karakter hebben is in mijn optiek marketing gelul.

Beide technologieĆ«n hebben zo zā€™n charme, maar er gebeuren in de quartz wereld zeker dingen die ik als haute horologie zou betitelen.

5 likes

Kijk dat is leuk om te lezen! Dank!

Mijn hartje gaat ietsje sneller kloppen van deze Quartz uurwerken. :v:ļø
Innovatie :beers:

Tissot 1973 Heritage Chrono met Valjoux 7753.

4 likes

Prachtig

Voorkant

1 like

Quartz uurwerken kunnen inderdaad vol zitten met innovatie en goede ideeĆ«n. Het ā€˜probleemā€™ wat ik er echter mee heb, is dat je het er door de zichtbodem niet aan af ziet. Dat geeft voor mij toch een heel ander beeld dan een mechanisch uurwerk waarbij je een mooi zicht hebt op de balans en de tandwielen.

1 like

In de link een kleine toelichting

1 like

Ja. :wink: Dat was het.

Snelle reactie :slight_smile:

1 like

Ik heb me nog nooit in de uurwerken verdiept. Ik zet zelfs nooit mijn horloges op de juiste datum/tijd dus de kwaliteit van het uurwerk is voor mij minder relevant.