Steel is real.

Welk model is dit?
Mooi horloge!
SPB197J1 bijgenaamd “De Toverbal”
Onder elke hoek een andere kleur
Heel mooi!
Ben ik hier de enige die vind dat de nieuwe Alpinist 1959 onacceptabel is met 13,3mm dikte en een 19mm bandaanzet?
Ik bedoel, ik draag m’n SPB197 met plezier, maar van die nieuwe had ik meer verwacht. Serieus. 13,3mm. Da’s verdulleme dikker dan de SPB197 met datumpukkel en al, en het saffier is niet eens zo bol op die nieuwe, dus dat zit allemaal in de kast. Dan koop ik liever een SPB14x duiker, dan weet ik tenminste waarom die proporties zijn wat ze zijn.
Zo jammer dit. Ik neig er naar om een Sharp Edge te kopen in plaats van de Alpinist. 11,1mm, met hetzelfde uurwerkje en DiaShield.
Ben wel benieuwd hoe de Alpinist re-interpretation er in het echt uitziet. De smalle diameter i.c.m. hoogte lijkt me ook uit proportie. Van mij had de caseback wel dicht gemogen. Dat zou weer kunnen schelen in de hoogte.
De SJE085 vind ik overigens wel goed gelukt maar vind ik te duur.
Kortom: ik twijfel nog over de aanschaf van de 1959 alpinist.
Ik niet meer. Ga het niet doen.
Naast andere issues (X en 20 bar) vind ik het ook vrij dik, 19mm aanzet is niet ideaal maar mee te leven.
Best jammer want het model had potentie
Ik snap niet waarom er nou weer een datum in gewurmd had gemoeten. Echt heel jammer.
De 11mm dikke limited is dan wel weer supercool, met dat bolle glas, maar 3000 ballen is dan weer een typisch geval van “ammehoela”.
Als ze nou die 1959 herinterpretatie eens uitbrachten met een kast van 11mm dik, waar dan eventueel nog een mm dik glaasje bovenuit stak, met 200m WR en in plaats van de “PS” dan het woord Alpinist cursief boven de zes.
Dat zou wat zijn. Want met die 6R35 hoeft het hele gebeuren geen 13,3mm dik te worden. Belachelijk.
Minus die datum die ertussen is geprakt
Amen
Deze bijnaam werkt erg verwarrend.
In de Seiko-wereld staat het voorvoegsel “baby” synomiem voor naderhand uitgebrachte horloges die gelijkenissen vertonen met Iconische modellen, maar uitgerust met een goedkoper uurwerk, band etc, en dus voor een aanzienlijk lagere prijs aangeboden worden.
Baby marinemaster, baby snowflake etc. Een soort van inhouse hommages voor de kleinere portemonee.
Dit alles gaat niet op bij deze Alpinisten zonder kompas, want het origineel had helemaal geen kompas, en de huidige versies zonder kompas zijn ook geen budgetversies van de versie met kompas. Hebben gewoon hetzelfde uurwerk, en zijn van gelijkwaardige kwaliteit.
Slaat de bijnaam in dit geval alleen op de kleinere diameter?
Heeft iemand hem al op 't forum? Bij de lokale Seiko dealer lag ie niet hier helaas!
@merl heeft de crème versie. Ben er vorige week naar gaan kijken en ze deden me niet veel. Vooral ook de proporties en van de dial had ik meer verwacht. Op foto vond ik ze wel goed. De nieuwe Solar duiker (sne573) en enkele varianten lagen er ook en die is interessanter.
Ik heb 'm inderdaad. Erg tevreden mee.
Hier een video op mijn insta:
Ontzettend gaaf! Die komt op het lijste. Ik ben je meteen maar even gaan volgen.