+/-18,5cm
Prachtig! De staat van deze is alleszins nog zeer goed! De 43999 is inderdaad een NWA. De 5722-9970 Toshiba is onder voorbehoud verkocht…
Prachtige early dial!
Dank je mijn eerste GS en ik ben er waanzinnig blij mee. Die van jou ziet er ook schitterend uit!
Heb je hem al?!?
Ja is snel geregeld een dag eerder dan verwacht
Dat is inderdaad niet slecht
Wat je nu wel eens “moet” doen is de kast vergelijken met deze van de latere 57s… de 430 zou iets chunkier zijn qua lugs…
Dat is een linnen dial inderdaad.
De 6010 is dan weer starburst.
De kleine diameter werkt de sensatie van exotica verder in de hand voor mij…
Hij ziet er inderdaad erg mooi en scherp uit!
Gelukgewenst nogmaals.
Ik ken nog iemand die een 61gs als eerste vintage GS heeft een dat laat duidelijk een onuitwisbare indruk na
De early dials zijn ook echt om van te snoepen
Ik heb ze uiteraard meteen naast elkaar gehouden, omdat ik dit ook wist. Nu wreekt zich echter het feit dat de kast van de 430 gepolijst is. Op het randje, maar nét acceptabel. De originele lijnen zijn althans nog intact. Wat opvalt is dat de lugs van de 430, van de flank gezien iets dikker zijn, maar dat de bovenkant van de lugs (de schouder, zeg maar) iets ronder naar beneden loopt richting de gaatjes van de bandaanzet. Nu zou dat natuurlijk van het polijsten kunnen zijn, maar ik steek mijn hand daarvoor niet in het vuur. Nameting levert een minimaal dikteverschil op in het voordeel van de 430, maar visueel is de 57 iets ‘vierkanter’.
Hét grote verschil is toch vooral de dial. Niet eerder had ik een GS met het vroege ‘Grand Seiko’ in gotische letters. Ik vind het niet per se mooier dan de 5722, want die is eigenlijk meer in balans. Maar de oude dial plaatst de 43999 toch meer in zijn periode van verschijning, zo 1963.
Voor mij persoonlijk is de 43999 bovenal een aanwinst omdat ik de 5722 associeer met een nare periode in mijn leven. Met deze andere aanblik zal ik eerder geneigd zijn om dit elegante, toch wat ouderwetse design wat meer draagtijd te geven. Misschien klinkt dit allemaal een beetje vreemd, maar soms heb je dat… dan roepen bepaalde spullen negatieve emoties of herinneringen op. Enfin, klaar daarmee.
Hahaha dank je. Ja ik ben bang dat dit ook wel naar meer smaakt
Welkom bij de club!
Hier ook nog iemand bij wie het allemaal begon met de 61GS.
Het is ook wel meteen een prachtig compleet pakket hè… Grammar of Design, 36.000 bph, en dan ook nog die vroege dial… Proficiat hoor! En eh… op naar de volgende!
In mijn ervaring is de opvolger meestal al besteld.
Althans minstens in het hoofd van de beginnende (GS) verzamelaar.
Wat wordt het?.. en wanneer komt ie aan?
Dank je ik ben er ook als een kind zo blij mee
Hahaha in dit geval was het net andersom. Ik had net een nieuwe Citizen besteld die nog niet eens binnen was toen ik deze kocht.
Welke Citizen dan? Ook vintage?
Interessant relaas!
Ik had ook al een vermoeden dat de lugs van de 430 ietsje dikker waren. Die ronding van der schouders is een nieuw element.
Ik heb de indruk dat ie daardoor ietsje voornamer voorkomt, zich wat heftiger manifesteert.
Poliersituatie ziet er inderdaad te doen uit. Mooie aanwinst!