Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Vandaag het glas vervangen van mijn King Seiko. Die heeft een V-type glas (300V16GNS0), en de kenners weten wel, dat die nog zeldzamer zijn, dan de horloges zelf. Dus heb ik naar een oplossing gezocht. Op het internet is wel iets te vinden, maar het is best summier. Uiteindelijk kreeg ik de gouden tip gevonden. Niet het glas met frame vervangen, zoals het normaal gebeurt met deze glazen, maar alleen het glaasje.

En daarvoor heb je nodig: Een Ultrasoon-reiniger en een passend glaasje. Een passend glaasje voor mijn horloge (5625-7113) is een Sternglas XMF300.863. Die heeft echter als nadeel, dat de zijkanten melkachtig geslepen zijn. Bij toeval kwam ik bij een ander glaasje uit, waarbij dit niet is. En dat is de Verlux XMF300.863. Dat is het equivalent van de 300W96GN, dat wederom een passend glaasje is, dat op het frame past.
Dit is het betreffende glaasje, dat overigens maar €10 kost:

Een ultrasoonreiniger had ik. De tip, die ik las op het internet, was met gebruik van gewoon water, echter op 83°C. Mijn Ultrasoon heeft wel verwarming, maar zo warm wordt het water nu ook weer niet. Dus ik heb gewoon wat warm water in de bak geschud, de ultrasoon aangezet, en het glaasje met frame erin gedaan. Na tien minuten kon ik het er gewoon uitdrukken. Nog vlug de lijmresten verwijderd, voordat die weer hard werden, schoon gemaakt en het glaasje erin gelijmd. Vervolgens de rubberpakking (die ik gelukkig kon hergebruiken) weer teruggeplaatst en de bezel er weer terug op geperst.

Ik heb er erg tegenop gezien, maar ik wilde ook niet met een bekrast glaasje blijven zitten. Uiteindelijk ging het kinderlijk eenvoudig. Echt veel risico liep ik niet, als het glas niet los had willen gaan, dan had ik het gewoon terug geplaatst. Maar ik ben erg blij, dat het me gelukt is, en nu kan ik nog meer genieten van dit fantastisch mooie horloge!

Van dit (kleine krasjes en enkele beschadigingen aan de rand)

naar krasvrij…

5 likes

dat linker horloge :heart_eyes:

1 like

Dat “linker horloge” is de eerste Grand Seiko… J14070 oftewel Grand Seiko First. Uitgebracht december 1960.

10 likes

Lekk0r deze Grand Seiko 6146-8000 cross-hair dial

7 likes

Vandaag deze KS met nieuw struisvogelleren bandje…

3 likes

Na een prettige kennismaking en overdracht met @HvdK mag ik sinds gisteren ook meedoen in dit topic. Lekker banden shoppen de komende tijd :slight_smile:

12 likes

Dit is de gouden 45GS die je hebt gekocht van hem? Die kast is super strak te noemen en gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!

1 like

Yes! 4520-8000 cap gold. Mijn eerste stap in de wereld van vintage en goud.

1 like

Welkom! Prachtig om ‘m zo op een door jou gemaakte foto te zien! :+1:t2:

1 like

8 likes

:ok_hand:t2::ok_hand:t2:

2 likes

Het lukte me niet om de blauwe dials mooi naar voren te laten komen, maar à la… ze staan er toch mooi op :wink:

13 likes

:kissing_heart:

9 likes

Hij is binnen! Mijn eerste vintage GS!

Gekocht van slechte foto’s, maar tot nu toe zeer blij mee.

Paar vraagjes aan de experts;

• Op de kast staat 6146-8000. Op de plaat 6146-8020T AD. Geeft de 20 de soort dial aan? Zoals early, cross, late etc?

• De rotor is goed hoorbaar/voelbaar. Is dit gebruikelijk bij dit uurwerk? Heb hem nog niet open geschroeft.

Hier wat slechte foto’s :grin:. Nu nog een mooi bandje.

5 likes

De rotor van mijn 6156 is ook goed hoorbaar en voelbaar. Het lijkt alsof er een heel gewicht ronddraait binnenin.

1 like

Gaaf! Proficiat!
Kort en snel antwoord op je vragen:

1. Dial code en case code verschillen op vintage Seiko zeer vaak. Ook hier. Niets aan de hand!
  2. Yep, de rotor is goed voelbaar/hoorbaar. Geen zorgen. Tenzij je een schurend geluid hoort :grimacing:. Sowieso een aanbeveling om ‘m even te laten servicen :+1:t2:
    Geniet ervan man! Het is een mooie!
1 like

Wow Nash, super mooi kerel. Ben zelfs een beetje jaloers :rofl: word tijd dat ik er ook een een ga kopen.
En nu genieten.
Hier mijn nieuwe 44KS niet zo strak als die van Nash maar heel erg blij mee.

3 likes

Thanks heren :). Stelt me meteen gerust.

Jouw collectie is een schoonheid ansich Hein! Binnenkort maar eens samen komen voor wat familiefoto’s haha.

Wonderbaarlijk hoe eerlijk die Japanners kunnen zijn. Je besteld iets van een onbekende koper, met amper info en foto’s gemaakt door een digibeet met een oude nokia. Wat er vervolgens binnen komt had imo gemakkelijk het dubbele kunnen kosten.

7 likes

Ik ken het gevoel… Ik ben nu bezig met een KS Vanac Special 5246-6030 uit 1972
De foto’s waren echt slecht, maar ik heb het gevoel, dat het horloge er veel beter uit zal zien, dan de foto’s laten blijken. Soms moet je daar gewoon wat geluk mee hebben.

1 like

Erg benieuwd naar hoe hij aankomst :+1:t4:.
Een mooie Vanac is iets wat ik nog even uitstel. Eerst anderen op het lijstje. Maar als de verzameling redelijk compleet is, is voor mij een vreemde eigenzinnige Vannac de kerst op de taart :slight_smile: