Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Ik heb een NA (nog onderweg). Het is een KS 5625-7000. Dit horloge heeft alleen een service nodig, power reserve van 8 uur. Weet iemand een adresje hiervoor? Ook zoek ik er een stalen band bij, heeft iemand nog wat over of ook een adres hiervoor?

Misschien @Aad57 een contacteren?
Gefeliciteerd met je aankoop in ieder geval! :partying_face:

1 like

Ik heb de originele stalen band nog.

1 like

Mijn 44-9990 van 1965 :slight_smile:

17 likes

Prachtig👏

Merci :pray:

Ik zag dat de secondewijzer zijn “staartje” kwijt was, die heb ik gisteravond ook maar even gewisseld:

13 likes

Stil hier. Vandaag deze weer eens om de pols :heart_eyes:

13 likes

Loopt helaas niet goed en heeft een servicebeurt nodig.

8 likes

9 likes

Ander boek @spooler :rofl:. Grand quartz is geen GS, maar was been tijdelijke vervangende lijn. Dat heb jij me denk ik zelfs uitgelegd :sweat_smile:

Wel een magnifiek horloge. Prachtstuk in je geniale collectie :muscle:

2 likes

Nou het is een van de voorlopers van de uiteindelijke GS lijn. Als ik het goed begrijp. Beetje zoals lid van de Koninklijke familie,maar zonder uitnodiging voor het feestje van het koninklijk huis.
Ik zal er een link bijdoen.

6 likes

Ik vind het af en toe apart. Soms wordt er voor een King Quartz meer geld op tafel gelegd, dan voor een Grand Quartz. Geheel onbegrijpelijk, want de Grand Quartz is in alles ook echt beter! Qua uurwerk, kast, wijzers en wijzerplaat. Ik heb hier een 4840-8041 liggen. Een prachtig horloge, waar niets aan mankeert. Ik had het te koop staan, maar meer als €150 wilden ze niet bieden… Terwijl het overal voor een veelvoud aangeboden wordt. Nou ja, zo gek ben ik ook weer niet. Ik wilde alleen een faire prijs, geen idiotenprijs…

En dit is de mijne, inmiddels ook al 47 jaar oud…

En ik vind de jouwe ook best mooi. En de 484X-series werden vanaf 1975 gemaakt, dus zeker vintage…

3 likes

Mooi man!
Fotos doet geen recht aan hoe mooi hij irl is.
Er zit zelfs een AR coating op. En als je de kroon uittrekt in wijzerstand schiet de secondewijzer naar een volgende dichtbijzijnde uurmarker. Mooi om te zien en dit is echt Japans vernuft outside the box zeg maar. Jammer dat ik na al die jaren nog niet heb uitgevogeld hoe ik een filmpje moet posten. :disappointed:

8 likes

Prachtig systeem, alleen niet om weer in elkaar te zetten… Heeft me heel wat vloekwoorden gekost…

En inderdaad een AR-coating op het glas, die heeft de mijne ook nog steeds. Van welk jaar is de jouwe? De mijne is van 1976, natuurlijk wel een no-date dus een 4840. Van de 4843 zijn echter 2 types uurwerkjes, vanaf juni 1977 zou er een 4843B in moeten zitten. Dat had te maken met kleinere batterijen, die vanaf toen gebruikt werden. Is gemakkelijk te herkennen aan de kleinere batterijdeksels.

Mijne heeft de A is uit 12/76

!

3 likes

Die Grand Quartz horloges zijn echt super.
Ik heb de Seiko Grand Quartz 4842 8041 (Production may 1976)

7 likes

Deze “full set” lijkt me toch niet te kloppen? Een originele 44GS met “chronometer” doosje en boekje?

Dit was nooit een chronometer toch? Al loopt de mijne wel binnen COSC specs.

1 like

Volgens mij ook een latere doos. @HvdK weet u meer?

1 like

Dit is inderdaad geen correcte set. De doos is niet jonger, maar juist ouder dan het horloge. Dit type Chronometerdoos werd gebruikt voor drie verschillende horloges: de Grand Seiko 43999 (later omgedoopt tot 5722-9990/1), de King Seiko Chronometer 49999 (later omgedoopt tot 4420-9990) en de Seiko Liner Chronometer 46999. Het boekje op de foto’s (let op: dit is niet het Chronometer certificaat, maar een algemene gebruiksaanwijzing) zien we ook bij alle drie deze horloges. Maar in alle gevallen hoorde er dan ook nog een Chronometer certificaat bij, met daarop het unieke uurwerknummer (niet het serienummer van het horloge) en een uniek certificaatnummer. Deze Chronometerhorloges, en dus ook deze Chronometerdozen zien we van 1963 tot en met pakweg 1965/66
De Grand Seiko 4420-9000 (44GS) is inderdaad geen Chronometer (@amusicar) . Het was samen met de 62GS eind 1966 (officiële release 1967) het eerste horloge dat de zogenaamde GS Standaard aanhield. Deze was STRENGER dan het Zwitserse COSC-keurmerk (en is dat bij mijn weten nog steeds). Na een door de Zwitsers aangespannen rechtszaak, zien we het woord Chronometer niet meer op de dials van de Grand Seiko’s terug. Ook verandert het leeuwenmedaillon op de caseback in het GS-medaillon én: wijzigen de dozen. De 44GS hoort in een binnendoos die van buiten lijkt op de oude Chronometerdoos, maar die van binnen een rode voering heeft met de letters “GS Seiko” in goud. Onder het zwarte insert plateautje was ruimte voor een sober uitgevoerd boekje met op de voorkant de unieke uurwerk- en serienummers van het betreffende horloge. De buitendoos is van eenvoudig zwart karton, waarop het GS logo als een soort kleine watermerkjes wordt herhaald, met in grote gouden letters ‘Seiko’ bovenop het deksel.

5 likes