Top info! Dat had ik me niet gerealiseerd, dat de 44GS al voldeet aan de Grand Seiko standaard, en dus nauwkeuriger was dan COSC. Ik heb ook een high beat en een special uit die jaren. Maar natuurlijk voldoet de 44GS er ook aan.
De reden dat ik me dat niet realiseerde is denk ik dat de 44GS, mijn 4420, in die tijd de meest betaalbare Grand Seiko was, met het eenvoudigste uurwerk. Maar het is wel het icoon van Grand Seiko geworden.
Ik ga die gok nu wagen. Ik heb me namelijk nog een GS kunnen kopen, en die heeft ook een kapotte veer. En aangezien die niet loopt, ga ik het gewoon eens wagen. Twee veren gekocht, incl. verzendkosten iets meer dan €20… Daar kan ik echt geen €250 aan verliezen… (want voor minder dan dat geld gekocht…)
Uiteraard! Veel heb ik er niet bij te verliezen… Kon dit horloge voor zeer weinig kopen, want defect. En originele veren kosten onderhand meer als een compleet werkend horloge! Dus als het werkt, dan heb ik een tweede GS. De andere kon ik met een gebruikte veer repareren, die ik ook voor weinig kon kopen. Dus win-win…
Top! Inderdaad, de orginele zijn niet meer te doen. Heb namelijk nog een aantal 45 kings en een 45 GS die ik dit jaar wil servicen. Een nieuwe veer is dan wel erg lekker. Ben heel benieuwd. Dank voor het delen
Als ze er dan nog hebben, want zoveel had hij er niet meer… Maar ik zal het in ieder geval meedelen. Hangt af, hoe snel de postduif vanuit Duitsland is, want volgende week heb ik even een functie elders, maar daarna ben ik weer terug. Dus je mag verwachten binnen zo’n 2 á 3 weken een berichtje te zien…
Lijkt me dat een 1.60x10.5x015 ook nog elders te krijgen is toch?
Ochja, we gaan het zien. Vintage is toch altijd een beetje behelpen en zou ook zeer te zijn met iets minder gang en amp. Zolang die maar niet gaat prellen en het regelbeeld goed is.
Ik denk dat je aan die veer uit die duitse ebaywinkel niet veel hebt, dit is een oude bruine veer zonder s-vorm en aan de korte kant.
Ik heb dat later ook hier gemeld, ik vond in mijn eigen voorraad gelukkig een passende veer, die doet het prima.
Coussins heeft passende veren verkocht, ik vond een onderdeelnummer ergens op het web, maar ik heb het briefje waar het opgeschreven was later per ongeluk weggegooid.
Ps. Het nummer is GR 4606.
Omdat ik een Credor Eichi op het oog heb, moeten er wat Grand Seiko’s verkocht worden. Helaas. Ik heb drie vintage GS, een 44GS, een 45GS en een 61GS. De 44GS blijft waarschijnlijk omdat het zo’n icoon is. Maar de high beat 4522-8000 en de prachtige 6156-8010 met gefacetteerd glas en HSS stalen kast mogen voor het juiste bedrag weg om de Eichi te financieren. Het blijft fantastisch om ze te zien. Meer dan 50 jaar oud, en dan al zo perfect.
De 4522-8000:
De 6156-8010:
En de 4420-9000:
Dus, ben je op zoek naar een vintage GS? Laat het weten.
7040 blijft echt een geweldig model. Vooral die minute track in combo met de brushing van facetten maakt de veelal dressy, maar gewaagde ontwerpen van de 56ks ineens erg sportief.
Het blijft moeilijk om goede foto’s te maken in zo’n fotobox. Maar ik heb het nu eens geprobeerd met een zwarte achtergrond ipv een witte. Hierbij mijn Grand Seiko 6156-8010:
Geen idee haha. Het is al een poos stil hier.
Ik kan al een tijdje niet meer posten want heb niet meer gewisseld uit de kluis .
In het nieuwe huis constant aan het klussen. Omstandigheden, die ik mijn vintage GS/KS collectie niet wil aandoen.